Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Nissagubben
Min V70 D5 började plötsligt hacka, efter ett tag blev det värre och gick ojämnt ibland. Bytte dieselfilter och hällde i diesel cleaner.
Gick bättre ett tag, så tändes varning anti sladd behöver service och bilen bara hackar och hostar. Efter en stund tändes även varning motorstyrsystem behöver service. Tappade nästan all kraft. Kopplade in dator som sa ingen signal styrdon, miss 4 ans cylinder.
Några förslag för jag tror inte på en dålig spridare när den går fint ibland och bara på ett par cylindrar ibland.
av sensonic
Hur är det med virvelspjället? Kan vara värt att kolla det först.

Motorns framsida på bilens högra sida sitter en grunka monterat på motorn med en plastarm. Vanligt att armen går sönder och då blir det ryck och effektbortfall.
av F-bird400
Jag har fått byta kontakten på spridaren några gånger på min -07a 2,4d.. Beter sig ungefär som du beskriver då. Prova att peta lite på kontakterna när du har den igång å se om den vaknar till.. Antisladd problemet kan bero på rattaxel kontaktstyrdonet som sitter i ratten och känner av vilken vinkel ratten är.. Vanligt fel. Min har klagat på de i 2 år.
av Nissagubben
Virvelspjället verkar vara ok. Lossar man på kontakterna till spridarna hör man att den lägger av på den cylindern, så det verkar som den går på alla för det mesta, men plötsligt börjar den pluddra och gå ojämt, då verkar det som den bara går på ett par cylindrar. Så plötsligt kan den gå på alla men går hårt alltså inte det mjuka gång den normalt har.
av hubbe86
Troligt med spridarkontakt. Kolla hur kontakten ser ut. Rengör med electrocleaner.

Min fick samma ryck. Du kommer få bök med växellådan snart om du kör med den, går I felläge tillslut så åk inte långa resor om du måste komma fram.
Ja, det visade sig att det var ärgar på kotaktstycket till styrboxen. Efter rengöring där gick bilen fint (ett tag).
Kollade kontakterna till spridarna igen och hoppsan började gå ojämt vid tryck på 4,an. fixade provisoriskt med buntband. Går det att köpa lösa kontakter?
av F-bird400
Finns kablar med kontakter på volvo att köpa, man får klippa av befintliga och löda.. Buntband kör jag med oxå, blev tipsad av en mek på volvo.. Tydligen inte helt ovanligt på taxibilar.
Trasig ABS givare, men var?

Du behöver en bättre läsare.

Womens From Your Town - No Verify - Anonymous Adul[…]

Holy Moses. Tvättar varje dag j Har +100 par[…]

Har haft det riktigt kallt ute som lägst -35 […]