Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av PetEri
MickeM skrev:Hej.

VVT =Variable Valve Timing.
Tillåter att kamen ligger lite före eller efter beroende på motorvarvtal och belastning.
Kom under -99 tillsammans med elektroniska gasspjället.

Jag skulle hellre dra framljusen över relä, än att byta generator som fungerar.
Dvs att strömbrytaren inne bara drar ett relä, som tänder ljusen, om pulserandet frambringar illamående eller liknande.

Är det förresten lika på helljuset?

Micke.
Kamen, det är alltså bara den ena Kammen det handlar om?

Fungerar, ja det är väl en tolkningsfråga.. Jag anser att en generator där spänningen "fladdrar" så pass att belysningen pulserar, ja då har man ett fel som ska åtgärdas. Tror inte att någon del av bilens elsystem mår bra av det här fenomenet.. Fast visst, bilen går ju att använda.

Är 99% säker på att det var vid användning av helljus, som jag upptäckte det här problemet.
av Kena
Tja, den enda som får rätt svar på frågan är väl den som orkar släpa fram sitt universalinstrument och eller oscilloskop och sätta igång och mäta vad som händer.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Lucif3r skrev:Ja, insugskammen. Dubbla VVT kom på senare årsmodeller, typ 01 eller något sånt.
Turbo motorer har VTT på avgaskammen :) Tror att dubbla VVT kom ännu senare, på farsans V70 140hk 06 är det bara en VVT på insugsidan.
av Torgny77
13.5-14 volt laddade min bil innan jag bytte kablaget mellan generator-startmotor-batteri samt jord. Bytte ut detta mot 50kvadrats kabel istället för 16-20kvadrat? som det är original. Detta medförde att min generator laddade 14.4 volt efter uppgraderingen. Dock så gjorde jag denna uppgradering i bilstereosyfte och inte för att belysningen pulserade. Detta är ju en ganska enkel operation att utföra och inte speciellt dyr heller så kan vara värt att prova.

Mvh Torgny
av PetEri
Torgny77 skrev:13.5-14 volt laddade min bil innan jag bytte kablaget mellan generator-startmotor-batteri samt jord. Bytte ut detta mot 50kvadrats kabel istället för 16-20kvadrat? som det är original. Detta medförde att min generator laddade 14.4 volt efter uppgraderingen. Dock så gjorde jag denna uppgradering i bilstereosyfte och inte för att belysningen pulserade. Detta är ju en ganska enkel operation att utföra och inte speciellt dyr heller så kan vara värt att prova.

Mvh Torgny
Jag har reagerat på det, att jordfläta mellan motor och chassi, samt kabel generator-startmotor-batteri-chassi ser väl klen ut.. Är som sagt ingen dyr historia att korrigera.
Men jag ska börja med att koppla från generatorn, starta bilen och se om belysningen pulserar nåt då...
av PetEri
TommyP86 skrev:Dessutom är ofta jorden som är bultad i framkant av motorn/lådan av.
Jasså finns det en jord i framkant också, får leta på den då. Jag trodde att den enda som fanns var den som sitter i höger bakkant på topplocket..

Såhär står det när jag googl[…]

installera dragkrok

ok, tack för det! Kollade lite mer på […]

nackdelar med Running Boards

I tillbehörsbroschyren står det fö[…]

Vad gäller temp. på skivorna så[…]