Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av rgoa
Jag har nämnt allt ovanstående till honom, men han är inte den typen som lyssnar.
Är väl lite som att nämna sin diagnos till doktorn man går till de uppskattar de inte helt enkelt.
Han har varit snäll nog att kontakta en person han känner som jobbar på volvo denne person hade heller ingen aning.
Alla veteraner och kunniga inom volvo var tydligen på semester och kommer tillbaka någon gång nästa år.

Känner mig helt hjälplös när bilen står i Stockholm man kan inte ens välja att ta den till en annan mekaniker och all kommunaktion måste ske över telefon.
Hade gärna sluppit dessa depressioner nu vid juletid och nyår..
av rgoa
Pratat lite med mekanikern idag igen, han har tagit och felsökt ca 5h.
Bytt relä kollat samtliga säkringar även haft kontakt med personen på volvo men utan någon lycka.
Han har gett startmotorn ström manuellt men bilen vill inte gå igång man hör bara klick.
Så han känner sig lika hjälplös som mig och nästa steg är att kanske köra den vidare till volvo.

Blir en dyr historia :cry:
av Droopy
går inte staten runt om man spänningssätter den manuellt är den ju kaputt, det räcker ju att kortsluta med en mejsel så ska starten snurra, låter märkligt att han säger den är frisk. Det som klickar är ju solenoiden, men starten ska ju slå till, gör den inet det är den såklart trasig.
Jag har inte stött på fenomenet själv, men hade inte just -05:or problem med att det kom fukt i kontakterna till CEM (centrala elektronikmodulen, huvuddatorn), som tydligen sitter dumt till i torkardiket?
Problem där skulle dels förklara varför bilen aldrig krånglat då den stått torrt i garaget, samt de många felkoderna.

Tråkigt hursomhelst, och har man lagt 5 timmar på att felsöka så borde det mesta ha provats.
av Droopy
rgoa skrev:Jag kanske framför hans ord lite dåligt.
Han har iaf sagt att startmotorn är frisk och det är inte den som är problemet.
Jo, jag kanske misstolkar, han har ju felsökt i 5t och det första man kollar är ju starten.
av rgoa
volvo244gle skrev:Jag har inte stött på fenomenet själv, men hade inte just -05:or problem med att det kom fukt i kontakterna till CEM (centrala elektronikmodulen, huvuddatorn), som tydligen sitter dumt till i torkardiket?
Problem där skulle dels förklara varför bilen aldrig krånglat då den stått torrt i garaget, samt de många felkoderna.

Tråkigt hursomhelst, och har man lagt 5 timmar på att felsöka så borde det mesta ha provats.
Hur åtgärdade du felet?
Ja om det nu stämmer att han lagt ner 5 timmar på den det kan jag ju omöjligt veta men det verkar så när man lyssnar på honom iaf.
Kom och tänka på en annan sak men tror inte att detta kan ha något att göra med felet som uppstått men skadar ju inte att höra efter.
Innan jag har dragit jordkabeln till batteriet så låser jag med hjälp av nyckeln så alla dörrar låses sedan drar jag kabeln.
Kan det blivit så galet så att någon startspärr har kommit i vägen?
av rgoa
Sådär!
Ska ge er en liten update om vad som var felet.
Först idag fick jag kört hem bilen från stockholm nämligen.
På första verkstaden lyckades de inte hitta felet så de tyckte att jag skulle gå vidare med det till en volvo verkstad istället.
Sagt å gjort så hjälpe dom mig med att ordna bogsering från deras firma till nästa.
Mekanikern från volvo firman kan utesluta saker som redan gjorts på firman innan och hittar felet under första felsökningen.
Det visade sig att de var minnet(kommer inte ihåg exakta namnet) i databoxen som förlorat all data.
Så han var tvungen att hämta data från volvos databas och köra in i min bil igen.
Sedan startade den utan problem.

Dock så drar den fortfarande tjuvström någonstans konstaterade han.
Ja kan ge mig fan på att de är den söndriga larmsirenen får försöka mig på de någon annan dag.
Så himla tråkigt att hålla på med bilen i detta väder bara :/
Användarvisningsbild
av wissel
Dra säkringen till sirenen direkt....säkring nr 28 eller däromkring, i Kupén.
Då borde det inte stjäla tycker jag......
Släcka felkod

Du behöver nog en anan läsare, typ iCars[…]

Hej, Jag har tydligen en ganska hög inlä[…]

Tänkte försöka mig på att g&o[…]

XC60 MY27

Trist att Volvo inte stoppar i ett större bat[…]