- tor 17 dec 2015, 11:36
Själv kör jag mest korta sträckor under vinterhalvåret och oljan i mina bilar tenderar därför att dra åt sig en del vatten då. Det ser därför ut som om de knappt drar någon olja alls under den tiden på året. När jag sedan drar iväg på långresa på sommaren kör jag vattnet ur oljan och det ser därför ut som om bilen plötsligt drar väldigt mycket olja. Första gången jag såg det här fenomenet blev jag lite förskräckt. Men numera vet jag vad det handlar om.
Om det sedan är fukten eller andra ting som gör att det finns inte bara en mil- utan också en tidsgräns för oljebytet skall jag låta vara osagt.
NilsO skrev:Jag håller inte med om att motorn ska vara varmkörd. Det är otrevligt och onödigt att göra arbetet när motorn är het. Begagnad olja är lättflytande även i normal garagetemperatur, det går fint att tappa ur den när motorn är kall.Det är inget egentligt problem att göra bytet med motorn varmkörd och det har fördelen att oljan rinner ut fortare. Så hett blir det inte där man håller på. Har man arbetshandskar och overall på sig är det heller ingen större risk att man får varm olja på huden när den först forsar ut. Om man som jag vill göra bytet med bilen på lyft, i GDS-hall, är det också lite svårt att undvika varmkörning före bytet. Man måste ju köra bilen till GDS-hallen först.
Smartast är antagligen att parkera bilen när den är varm, låta den kallna t ex över natten och sedan tappa ur oljan utan att starta bilen däremellan. Då har all olja som kan hunnit rinna ner i tråget.
NilsO skrev:Jo motorolja kan också ta åt sig i fukt. Det gör den dock framförallt om man huvudsakligen kör korta sträckor så att oljan sällan blir genomvarm eller blir det bara under kort tid. Kör man en lite längre sträcka försvinner vattnet. Det ångar helt enkelt bort.milktrucker skrev:Oljan suger åt sig fukt, det är därför den byts årligen.Mycket kan man beskylla motoroljan för, men inte för att ta åt sig fukt. Du kanske förväxlat med bromsvätska?
Själv kör jag mest korta sträckor under vinterhalvåret och oljan i mina bilar tenderar därför att dra åt sig en del vatten då. Det ser därför ut som om de knappt drar någon olja alls under den tiden på året. När jag sedan drar iväg på långresa på sommaren kör jag vattnet ur oljan och det ser därför ut som om bilen plötsligt drar väldigt mycket olja. Första gången jag såg det här fenomenet blev jag lite förskräckt. Men numera vet jag vad det handlar om.
Om det sedan är fukten eller andra ting som gör att det finns inte bara en mil- utan också en tidsgräns för oljebytet skall jag låta vara osagt.
Nuvarande Volvo: V70 T5 -02 Geartronic; V70 D4 -15 Geartronic
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut
- By klacken