Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andersuw
NilsO skrev:Jag håller inte med om att motorn ska vara varmkörd. Det är otrevligt och onödigt att göra arbetet när motorn är het. Begagnad olja är lättflytande även i normal garagetemperatur, det går fint att tappa ur den när motorn är kall.

Smartast är antagligen att parkera bilen när den är varm, låta den kallna t ex över natten och sedan tappa ur oljan utan att starta bilen däremellan. Då har all olja som kan hunnit rinna ner i tråget.
Det är inget egentligt problem att göra bytet med motorn varmkörd och det har fördelen att oljan rinner ut fortare. Så hett blir det inte där man håller på. Har man arbetshandskar och overall på sig är det heller ingen större risk att man får varm olja på huden när den först forsar ut. Om man som jag vill göra bytet med bilen på lyft, i GDS-hall, är det också lite svårt att undvika varmkörning före bytet. Man måste ju köra bilen till GDS-hallen först.
NilsO skrev:
milktrucker skrev:Oljan suger åt sig fukt, det är därför den byts årligen.
Mycket kan man beskylla motoroljan för, men inte för att ta åt sig fukt. Du kanske förväxlat med bromsvätska?
Jo motorolja kan också ta åt sig i fukt. Det gör den dock framförallt om man huvudsakligen kör korta sträckor så att oljan sällan blir genomvarm eller blir det bara under kort tid. Kör man en lite längre sträcka försvinner vattnet. Det ångar helt enkelt bort.

Själv kör jag mest korta sträckor under vinterhalvåret och oljan i mina bilar tenderar därför att dra åt sig en del vatten då. Det ser därför ut som om de knappt drar någon olja alls under den tiden på året. När jag sedan drar iväg på långresa på sommaren kör jag vattnet ur oljan och det ser därför ut som om bilen plötsligt drar väldigt mycket olja. Första gången jag såg det här fenomenet blev jag lite förskräckt. Men numera vet jag vad det handlar om.

Om det sedan är fukten eller andra ting som gör att det finns inte bara en mil- utan också en tidsgräns för oljebytet skall jag låta vara osagt.
av Wizzman
Tja, var och en blir salig på sin tro, själv varmkör jag alltid eftersom oljan blir mer lättflytande och jag därmed får ut mer olja än om den är kall. Visst må helsyntetisk spillolja vara rätt tunn när den är kall, men den är tunnare varmt.

Det finns de som suger ur oljan också, och hävdar att det är lika bra. De kanske har rätt, men för mig känns det fel att inte vara säker på att få ut "bottensatsen".

Oljan skiktar sig från eventuellt vatten när den står, men blandar sig när man börjar pumpa runt oljan. Vitbrunt klet vid oljepåfyllningslocket visar att det nog inte är så dumt att byta olja även på tidsintervall eftersom de bilarna ofta går kortare resor där motorn inte blir genomvarm.

En annan aspekt är att oljan i större utsträckning spädes ut med bensin/diesel på en bil som går många korta sträckor eftersom det blir många kallstarter med extra bränsle. Det ger i sin tur sämre smörjegenskaper.

Edit: dessutom blir inte oljan så varm att det är ett problem vid bytet vid en normal varmkörning. Jag har visserligen lyft och spilloljebehållare på hjul som jag rullar under så spillet blir minimalt men det händer ändå att man får på handen och det är inga problem.
av volvo244gle
Nu när jag servade vinterbilen (V70 -02) så tappade jag först ut den gamla oljan (varmkörd motor). Sen sattes pluggen tillbaka och motorn fylldes upp till nivå på stickan med Biltemas rengöringsolja.
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja-o ... 000032444/

Därefter tomgång 10 minuter med den i enligt instruktioner på dunken, innan urtappning + byte av insatsfiltret. O-ringen byttes och smordes med lite ny olja.
Pluggen sattes tillbaka (bytte aldrig tätbrickan) och ny olja (Biltema 0W-30 LL) fylldes på till mitten av stickan.

Därefter byglades startmotorns relä så att denna fick veva runt motorn några sekunder för att få upp oljetrycket innan start och kontroll av nivån.
Överkurs är att ta ur tändstiften medan man bygger upp oljetrycket, men kan ju vara idé ifall det samtidigt är dags att byta stift.

En varning förresten för att det kan bli rejält grisigt när filterhållaren släpps ner! :x Det är ganska mycket olja däri, så se till att ha något under som kan ta hand om sölet. I mitt fall så funkade en 240-golvmatta av plast bra.

Den gamla oljan samlar jag i en 10-literdunkar (eller dunkarna som oljan kom i) och lämnar in på kommunens återvinning de gånger jag är dit med övrigt skräp. Har aldrig varit några bekymmer.
På vissa ÅVC har de en stor tratt som man slår spillet i, på andra ställer man bara ifrån sig dunkarna på en pall.
av andersuw
volvo244gle skrev:Nu när jag servade vinterbilen (V70 -02) så tappade jag först ut den gamla oljan (varmkörd motor). Sen sattes pluggen tillbaka och motorn fylldes upp till nivå på stickan med Biltemas rengöringsolja.
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja-o ... 000032444/
Något särskilt skäl till att du använder särskild rengöringsolja och vad vet du till äventyrs om hur bra den funkar?

Själv har jag aldrig brytt mig om att använda detta när jag bytt olja på min egen V70 T5 -02. Men jag misstänker inte heller att den har något problem med "oljeslam" (oil sludge). Har aldrig haft något bekymmer med vevhusventilationen och oljan på stickan förblir hyggligt gyllengul ett bra tag efter bytet.
av volvo244gle
Servicen hade inte skötts på den bilen så oljan var riktigt smutsig.
Motorn tickade även från lyftarna en bra stund efter att man hade börjar köra. Rengöringsoljan (som också blev svart) förbättrade detta avsevärt, eller om det bara var oljebytet?
Vem vet, men nu tickar det iallafall bara några sekunder. :)

Ett alternativ annars är att slå i någon liter diesel i oljan och köra så en stund. Vet inte om jag skulle våga testa på dessa motorer dock...
av andersuw
volvo244gle skrev:Servicen hade inte skötts på den bilen så oljan var riktigt smutsig.
Motorn tickade även från lyftarna en bra stund efter att man hade börjar köra. Rengöringsoljan (som också blev svart) förbättrade detta avsevärt, eller om det bara var oljebytet?
Vem vet, men nu tickar det iallafall bara några sekunder. :)
OK. Då förstår jag bättre. Minns att jag fick lite tickande från lyftarna på min 855 T5 -94 så småningom trots oljebyten enligt riktlinjerna. Men där hade jag i motsats till vad som varit fallet på min V70 T5 -02 vissa problem med vevhusventilationen, vilket i sin tur kan innebära problem med oljeslam.
volvo244gle skrev:Ett alternativ annars är att slå i någon liter diesel i oljan och köra så en stund. Vet inte om jag skulle våga testa på dessa motorer dock...
Det är nog ett test man helst vill undvika. ;-)
av ccrambo
Nu är det fixat, tack för tipsen :)

Lite förvånad att jag fick ut så pass mycket spillolja på kall motor, ca 5,2 liter, tur jag köpte 6 l
Trasig ABS givare, men var?

Du behöver en bättre läsare.

Womens From Your Town - No Verify - Anonymous Adul[…]

Holy Moses. Tvättar varje dag j Har +100 par[…]

Har haft det riktigt kallt ute som lägst -35 […]