Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tidigare inlägg: Du skriver "fullservad", och det är något jag läser emellanåt i blocket-annonser när det egentligen inte stämmer. Är du säker på att den faktiskt är fullservad? Hur långt den än har gått så fortsätter serviceintervallerna, och det är ovanligt att bilar är fullservade efter 20 000 mil. Om den faktiskt är det, så är det ett STORT plus.

I nutid: Synd! Verkade som en bra bil. Men ha tålamod och vänta in näste klipp, de återkommer.
av tlubtu
Nu har jag hittat en bil som jag troligtvis köper. En V40 2.0t Chassit, 2003 årsmodell, 29000 mil, inte mycket rost (lite i nederkant vid bakluckan (inte på själva luckan) som inte borde varandra större problem att fixa. Bromsok bytta för ca två år sedan. Provkört den och den kändes bra. Nybesiktigad och nyskattad och fina dubbdäck. Liten skada på främre stötfångare (sprucken) men i stort en bra bil. Ger 13.500 kr. 3000 mil eller 4 år till nästa kamremsbyte. Räknar med att det säkert dyker upp något som behöver åtgärdas men det är ändå ingen ny bil. (Privat säljare ska tilläggas)
av Tilly
Det tycker jag låter som en ganska bra affär. Bättre motor (och växellåda), bättre årsmodell, bättre skick och ändå lägre pris. Visserligen nästan dubbla miltalet mot den första bilen men 29000 mil är ju ingen hårresande siffra precis. Lycka till.
av tlubtu
Har hämtat bilen och är hur nöjd som helst. Skön att köra, förvånansvärt snål (körde en sträcka hem på motorväg ca 3.7 mil drog 0.77 l/mil i 115 km/timmen) kvitto på senaste kamremsbytet så det känns tryggt. Allt elektriska fungerar utmärkt (förutom en högtalare som inte fungerar). Fanns dock ett irritationsmoment som jag inte upptäckte vid provkörningen. Vindrutetorkaren på förarsidan skriker rätt rejält mot rutan. Har bytt torkarbladet men det hjälpte inte. Kan man justera torkarens tryck mot vindrutan eller nåt? Behandla rutan med något?

*Edit* Miltalet var "bara" 28000 och inte 29000 som jag trodde först. 4000 mil till nästa kamremsbyte...
Senast redigerad av 1 tlubtu, redigerad totalt 0 gånger.
tlubtu skrev:Har hämtat bilen och är hur nöjd som helst. Skön att köra, förvånansvärt snål (körde en sträcka hem på motorväg ca 3.7 mil drog 0.77 l/mil i 115 km/timmen) kvitto på senaste kamremsbytet så det känns tryggt. Allt elektriska fungerar utmärkt (förutom en högtalare som inte fungerar). Fanns dock ett irritationsmoment som jag inte upptäckte vid provkörningen. Vindrutetorkaren på förarsidan skriker rätt rejält mot rutan. Har bytt torkarbladet men det hjälpte inte. Kan man justera torkarens tryck mot vindrutan eller nåt? Behandla rutan med något?
Grattis till ett bra köp!

Vad gäller torkarbladet så är det intressant att veta vad du hade innan och vad du bytt till. Det kan vara sliten vindruta, eller annat. Kan också vara så att det nya bladet behöver nötas in.
av tlubtu
Fantasilos skrev:
tlubtu skrev:Har hämtat bilen och är hur nöjd som helst. Skön att köra, förvånansvärt snål (körde en sträcka hem på motorväg ca 3.7 mil drog 0.77 l/mil i 115 km/timmen) kvitto på senaste kamremsbytet så det känns tryggt. Allt elektriska fungerar utmärkt (förutom en högtalare som inte fungerar). Fanns dock ett irritationsmoment som jag inte upptäckte vid provkörningen. Vindrutetorkaren på förarsidan skriker rätt rejält mot rutan. Har bytt torkarbladet men det hjälpte inte. Kan man justera torkarens tryck mot vindrutan eller nåt? Behandla rutan med något?
Grattis till ett bra köp!

Vad gäller torkarbladet så är det intressant att veta vad du hade innan och vad du bytt till. Det kan vara sliten vindruta, eller annat. Kan också vara så att det nya bladet behöver nötas in.
Tack!

Det gamla bladet gnisslade så jag tog en snabb tur till Biltema och köpte ett nytt torkarblad. Ingen skillnad. Tyvärr slängde jag det gamla torkarbladet så jag vet inte vilket märke det var. Kanske var biltema det också... Får testa vidare helt enkelt. Lite polering av rutan kanske kan hjälpa.

*Edit* Miltalet var "bara" 28000 och inte 29000 som jag trodde först. 4000 mil till nästa kamremsbyte...
Har samma problem, gnisslar ordentligt (16 000 mil). Nya torkarblad hjälpte inte, men rengöring av torkarblad och ruta hjälpte ett tag.
Användarvisningsbild
av DTJ
Torkararmen ska vara vriden så att det är rätt vinkel på torkarbladet mot rutan.
Finns en tolk som Volvoverkstäder använder.
Bladet ska inte stå 90 grader mot rutan, men vilken vinkel den ska stå vet jag inte.
Står i Vadis (har inte Vadis installerat i datorn nu)
Hjälp! Vad har hänt?

Har en v70 classic d3 automat fwd 2016 som gå[…]

Flexifuel, etanol - bensin

Ja, idén om att köra på lokalpr[…]

V70-05 B5254T2. Bytte strålkastare till devi[…]

Det är egentligen enligt lag förbjudet[…]