Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andersuw
Sceptic skrev:
VolvoB20 skrev:Gött. Bra input, Då är det bara jag som har haft otur med de Volvos jag kört.
Nja, gäller ju även den V70 Classic-16 jag frågade om så ensam är du inte. Det räcker med att man är strax utanför Uppsala så kan det brusa och spraka rätt rejält vilket det inte gör med min egen High Performance-11. Jag har kollat att kontakterna vid bakrutorna är anslutna, kan det vara någon annan anslutning som har lossnat eller man har missat att sätta dit? Verkar märkligt om radion skulle ha sämre mottagning än tidigare modeller :shock:
andersuw skrev: Om du har femtumsskärm bör det vara Performance, om det är sjutumsskärm High Performance och om det står Harman Kardon på en liten skylt strax nedanför inmatningsfacket för CD/DVD är det Premium Sound.
Tackar, får väl mäta skärmen då.
Jag bor i Uppsala så om du kan ge mig något bra exempel (radiostation, frekvens, vägsträcka) där du regelmässigt stöter på tydliga problem kan jag testköra och jämföra med min egen bil där jag hitintills inte märkt några direkta svagheter i radiomottagningen (med reservation för att jag bara haft bilen någon månad). Som jag nämnde tidigare är min en MY -15 men det skall inte göra någon skillnad. Den har också Premium Sound, vilket möjligen gör att det kan diffa. Fast radiomottagningen tycker jag borde vara av samma kvalitet. Som jag fattat det är det andra aspekter som skiljer (förstärkare, högtalare).

Det slog mig för övrigt att du rimligen måste ha åtminstone High Performance. Det är nämligen standard på Classic. Så du behöver nog knappast gå ut och mäta upp din skärm. Det bör vara sjutumsvarianten.
av andersuw
SagaPer skrev:DAB+ er kanonbra i Norge! Tar inn 24 riksdekkende DAB-kanaler i hele landet med hifi-kvalitet. Ingen brus og knarr. :-)
Nu har vi ju inget DAB-nät här i Sverige och frågan är ju om och när vi får något. Jag betvivlar inte alls att det funkar precis så bra som du säger. Fast om vi fick DAB-nät här skulle vi alla drabbas av precis det problem du hade: Ingen DAB-förberedelse, än mindre DAB-radio, i flertalet av våra bilar, inte ens de nyaste. Jag har mest av nyfikenhet följt ditt eget arbete med att få till DAB-mottagning i din bil trots att den inte var DAB-förberedd. Ett rätt imponerande jobb måste jag säga och självfallet en väsentlig hjälp för oss andra om vi skulle ställas inför samma problem. För tillfället är jag dock inte säker på om jag vill ställas inför det eller inte. ;-)
Användarvisningsbild
av Sceptic
andersuw skrev:
Sceptic skrev:
VolvoB20 skrev:Gött. Bra input, Då är det bara jag som har haft otur med de Volvos jag kört.
Nja, gäller ju även den V70 Classic-16 jag frågade om så ensam är du inte. Det räcker med att man är strax utanför Uppsala så kan det brusa och spraka rätt rejält vilket det inte gör med min egen High Performance-11. Jag har kollat att kontakterna vid bakrutorna är anslutna, kan det vara någon annan anslutning som har lossnat eller man har missat att sätta dit? Verkar märkligt om radion skulle ha sämre mottagning än tidigare modeller :shock:
andersuw skrev: Om du har femtumsskärm bör det vara Performance, om det är sjutumsskärm High Performance och om det står Harman Kardon på en liten skylt strax nedanför inmatningsfacket för CD/DVD är det Premium Sound.
Tackar, får väl mäta skärmen då.
Jag bor i Uppsala så om du kan ge mig något bra exempel (radiostation, frekvens, vägsträcka) där du regelmässigt stöter på tydliga problem kan jag testköra och jämföra med min egen bil där jag hitintills inte märkt några direkta svagheter i radiomottagningen (med reservation för att jag bara haft bilen någon månad). Som jag nämnde tidigare är min en MY -15 men det skall inte göra någon skillnad. Den har också Premium Sound, vilket möjligen gör att det kan diffa. Fast radiomottagningen tycker jag borde vara av samma kvalitet. Som jag fattat det är det andra aspekter som skiljer (förstärkare, högtalare).

Det slog mig för övrigt att du rimligen måste ha åtminstone High Performance. Det är nämligen standard på Classic. Så du behöver nog knappast gå ut och mäta upp din skärm. Det bör vara sjutumsvarianten.
Okey då vet jag att det är en HP, tack.
Radion sprakar och brusar på exempelvis Radio Uppland när man kommer ut en bit utanför stan, exempelvis Järlåsa och liknande, och det gör definitivt inte min egen High Performance. Kan det vara så att antennen inte är korrekt ansluten någon annanstans än vid bakrutan som jag kollat?
Användarvisningsbild
av EjS
Jag kör på radio app på telefonen. På motorvägsnätet i dk är det 4G, och det är sällsynt att jag hamnar på mindre än 3G. Funkar kanon jämnfört med HP i Volvon.
av andersuw
Sceptic skrev:Radion sprakar och brusar på exempelvis Radio Uppland när man kommer ut en bit utanför stan, exempelvis Järlåsa och liknande, och det gör definitivt inte min egen High Performance.
Järlåsa ligger rätt bra till för min del. Bor rätt nära utfarten till riksväg 72. Ungefär hur långt från avfarten från riksväg 55 måste du komma innan det börjar spraka/brusa? Fram till Järlåsa (ca 20 km)? Ännu längre bort? Eller redan före Järlåsa? Är ju lite onödigt att åka längre än nödvändigt. Vore annars ett intressant test på hur min egen bil sköter sig i det här avseendet. Kan inte säga att jag riktigt vet det ännu.
Sceptic skrev:Kan det vara så att antennen inte är korrekt ansluten någon annanstans än vid bakrutan som jag kollat?
Jag är än så länge rätt obekant med min nya bil, kanske än mer obekant än du som i alla fall kört en V70 II tidigare (min gamla är en V70N). Så jag vet inte riktigt hur antennutrustning och kablage ser ut. Men jag skulle tippa på att det sitter en antennförstärkare någonstans på vägen mellan antennen och radion. På min gamla V70 T5 -02, som har två antenner som den kan växla mellan beroende på mottagningsförhållanden (s.k. diversityantenn; kan vara specifikt för Premium Sound på den generationen och vet inte om den nya generationen av V70 har något liknande), tror jag den ena förstärkaren sittar ovanför rutantennen och den andra någonstans i närheten av bakre stötfångaren, där den andra antennen ligger. Men som sagt, detta kan se annorlunda ut på den nya generationen. Den som vet mer får gärna berätta.
Användarvisningsbild
av Sceptic
andersuw skrev:
Sceptic skrev:Radion sprakar och brusar på exempelvis Radio Uppland när man kommer ut en bit utanför stan, exempelvis Järlåsa och liknande, och det gör definitivt inte min egen High Performance.
Järlåsa ligger rätt bra till för min del. Bor rätt nära utfarten till riksväg 72. Ungefär hur långt från avfarten från riksväg 55 måste du komma innan det börjar spraka/brusa? Fram till Järlåsa (ca 20 km)? Ännu längre bort? Eller redan före Järlåsa? Är ju lite onödigt att åka längre än nödvändigt.
Har för mig att den har rätt dålig mottagning redan efter Vänge och jag upplever att den byter frekvens relativt ofta jämfört med min HP som jag knappt hört spraka/brusa.
av andersuw
Sceptic skrev:Har för mig att den har rätt dålig mottagning redan efter Vänge och jag upplever att den byter frekvens relativt ofta jämfört med min HP som jag knappt hört spraka/brusa.
OK. Skall ta mig en tur åt det hållet vid tillfälle och lyssna lite på Radio Uppland. Hör av mig när jag har något att rapportera.

När jag kikar på Radio Upplands täckningskarta ser jag för övrigt att Järlåsa befinner sig i skärningspunkten mellan tre olika sändare: En stor sändare öster om Uppsala som vid Järlåsa är lite längre bort än de båda andra och sänder på 102,5, en mindre nära Morgongåva som sänder på 105,0 och en annan mindre norr om Enköping som sänder på 95,2. Har du testat att växla mellan dessa? Eller har du märkt att bilen själv växlar sändare på den här sträckan?
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
av andersuw
apersson850 skrev:Får du in Danmark där är den inte dålig.
Vem? Jag? En av de tre radiosändare jag nämnde finns i Danmark och jag känner mig rätt säker på att jag kan få in den. ;-)

Läste på Facebook att erbjudandet skull[…]

Abs ring bak V50 AWD

AK24.se. hela drivaxel för 1469 kr

Har du bytt till en "annan" stol s&ari[…]

kabeldragning xc60 2016

Nu vet jag inte om det är likadant på x[…]