Sceptic skrev:Radion sprakar och brusar på exempelvis Radio Uppland när man kommer ut en bit utanför stan, exempelvis Järlåsa och liknande, och det gör definitivt inte min egen High Performance.
Järlåsa ligger rätt bra till för min del. Bor rätt nära utfarten till riksväg 72. Ungefär hur långt från avfarten från riksväg 55 måste du komma innan det börjar spraka/brusa? Fram till Järlåsa (ca 20 km)? Ännu längre bort? Eller redan före Järlåsa? Är ju lite onödigt att åka längre än nödvändigt. Vore annars ett intressant test på hur min egen bil sköter sig i det här avseendet. Kan inte säga att jag riktigt vet det ännu.
Sceptic skrev:Kan det vara så att antennen inte är korrekt ansluten någon annanstans än vid bakrutan som jag kollat?
Jag är än så länge rätt obekant med min nya bil, kanske än mer obekant än du som i alla fall kört en V70 II tidigare (min gamla är en V70N). Så jag vet inte riktigt hur antennutrustning och kablage ser ut. Men jag skulle tippa på att det sitter en antennförstärkare någonstans på vägen mellan antennen och radion. På min gamla V70 T5 -02, som har två antenner som den kan växla mellan beroende på mottagningsförhållanden (s.k. diversityantenn; kan vara specifikt för Premium Sound på den generationen och vet inte om den nya generationen av V70 har något liknande), tror jag den ena förstärkaren sittar ovanför rutantennen och den andra någonstans i närheten av bakre stötfångaren, där den andra antennen ligger. Men som sagt, detta kan se annorlunda ut på den nya generationen. Den som vet mer får gärna berätta.