Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av milktrucker
AndersUW, jag skrev luftfiltret, inte oljefiltret som du syftar på.

Dessutom ska du inte köra motorn utan tillräcklig mängd smörjmedel. Man fyller på upp till 2/3-delar av mätområdet på stickan, sen startar man bilen och fyller på vid behov.
Utöver det är får volvomotorn inte fyllas med mer än max 2/3-delar av mätstickan när man bytt olja.

AndersUW, du saknar all kunskap om byte av olja om du inte ens vet att man ska smörja in nya packningen på oljefiltret.
Utöver det bör oljefiltret dras för hand eftersom det kan sätta sig då packningen expanderar.

Du bör inte ge några tips når du uppenbarligen inte har kunskap om hur det ska göras och vilka konsekvenser ett visst arbetssätt ger
av ccrambo
En sista fråga, hur brukar ni hantera den gamla oljan? Hälla i random plasthink och lämna till tippen? Kan man lämna till lokala macken?
Användarvisningsbild
av milktrucker
man kan lämna oljan på en miljöstation, finns på vissa mackar där man lämnar farligt avfall.
En del kommuner har en avfallsbil som tar med sig sådant, andra ställen får man lämna på sopstationen.
En vanlig dunk blir bra, märk den med spillolja så att sorteringspersonalen vet vad som är i den.
av andersuw
Wizzman skrev:
andersuw skrev:
milktrucker skrev:Luftfiltret behöver du inte byta efter 500 mil, ta det vid nästa service eftersom det klarar 2000 mil.
Det kanske det gör. Nu byter jag inte olja efter 500 mil men jag skulle byta filtret ändå när jag är där och rotar. Filtret bör hur som helst plockas bort vid oljebytet eftersom det ligger en hel del gammal olja i filterbehållaren som man vill bli av med.
Har man en hel del gammal olja i luftfilterhållaren är det nog dags att felsöka lite ;-)

Luftfiltret kan vänta tills 20000 milaservicen, speciellt om det byttes för 500 mil sedan.
OK. Jag missade att det var luftfiltret snarare än oljefiltret som diskuterades. Luftfiltret räcker det med att byta var 6000:e mil.
av andersuw
milktrucker skrev:AndersUW, jag skrev luftfiltret, inte oljefiltret som du syftar på.
OK. Jag missade att det var luftfiltret snarare än oljefiltret du talade om. Det rekommenderade bytesintervallet för luftfiltret är för övrigt 6000 mil, inte 2000. Normalt skall det därför bytas vid 18000 mil och 24000 mil, inte vid 20000. Likaså är det inte föreskrivet rengöring/kontroll av vevhusventilationen vid 20000 mil för någon av de motorer som det kan handla om i trådskaparens fall (2,4 liters bensinmotor, MY -02). Från MY 01 och framåt skall detta göras första gången vid 16000 mil och därefter var 8000:e mil på bensinturbomotorerna. På de femcylindriga sugmotorerna behövs det inte alls från MY 01 enligt Volvo.
milktrucker skrev:Dessutom ska du inte köra motorn utan tillräcklig mängd smörjmedel. Man fyller på upp till 2/3-delar av mätområdet på stickan, sen startar man bilen och fyller på vid behov.
Man skall absolut inte köra motorn utan tillräcklig mängd smörjmedel. Därför rekommenderade jag inte heller något sådant. Om du läst vad jag skrivit hade du sett att jag rekommenderade runt 4,5 liter innan motorn startas vilket på den här motorn motsvarar ungefär två tredjedelar av mätområdet innan oljan pumpats runt och oljefilterbehållaren fyllts (förutsatt att man tömt ut den gamla oljan ordentligt).
milktrucker skrev:Utöver det är får volvomotorn inte fyllas med mer än max 2/3-delar av mätstickan när man bytt olja.
Det får den visst förutsatt att man låter oljan rinna ner ordentligt i samband med att man mäter upp.
milktrucker skrev:AndersUW, du saknar all kunskap om byte av olja om du inte ens vet att man ska smörja in nya packningen på oljefiltret
Jag vet att den bör smörjas in och om du hade läst vad jag skrivit hade du sett att jag inte rekommenderar något annat.
milktrucker skrev:Utöver det bör oljefiltret dras för hand eftersom det kan sätta sig då packningen expanderar.
Det är förstås inte fel att dra det för hand till att börja med. Men den avslutande dragningen bör helst göras med momentnyckel till rätt moment (25 Nm).
milktrucker skrev:Du bör inte ge några tips når du uppenbarligen inte har kunskap om hur det ska göras och vilka konsekvenser ett visst arbetssätt ger
Såvitt jag hitintills kan bedöma är det rådet mer relevant i ditt fall än i mitt.
Senast redigerad av 12 andersuw, redigerad totalt 0 gång.
av andersuw
ccrambo skrev:En sista fråga, hur brukar ni hantera den gamla oljan? Hälla i random plasthink och lämna till tippen? Kan man lämna till lokala macken?
Jag brukar åka till en GDS-hall som har lyft i samband med bytet. Det är väsentligt bekvämare än att ligga på rygg med bilen på pallbockar. Där finns också kärl som du kan använda när du tappar ur oljan (man behöver ett par stycken för att jobba rationellt, ett vid avtappningspluggen och ett vid oljefilterbehållaren) och möjlighet att tömma dem i för ändamålet avsedd behållare. Hyran för GDS-hallen brukar gå på ett par hundra kronor men det tycker jag det är värt. Om du väljer att göra jobbet någon annanstans kan du säkert ändå åka och tömma i närmaste GDS-hall. Däremot är jag inte säker på att du kan lämna avfallsoljan på en mack som inte har en GDS-hall.
av Wizzman
ccrambo skrev:En sista fråga, hur brukar ni hantera den gamla oljan? Hälla i random plasthink och lämna till tippen? Kan man lämna till lokala macken?
Häll över den i en dunk och lämna på miljöstationen. Gammal oljedunk eller om du har någon tom spolarvätskedunk.

Själv brukar jag ta med mig 20-30 liter spillolja i diverse överblivna tomdunkar när jag åker till miljöstationen och det är aldrig någon som har klagat :-)
av Wizzman
För övrigt ska man som sagt alltid smörja tätningen till oljefilter, men det handlar inte om att den ska expandera och täta utan snarare att den ska glida lätt och inte "korva" sig när man drar åt filtret.

Gamla hederliga spin-on filter drar man med handkraft, insatsfilter drar man lagom hårt - lämpligtvis med momentnyckel.

Tänk för övrigt på att motorn ska vara varmkörd så att oljan blir lättflytande innan du tappar ur den.
av andersuw
Wizzman skrev:För övrigt ska man som sagt alltid smörja tätningen till oljefilter, men det handlar inte om att den ska expandera och täta utan snarare att den ska glida lätt och inte "korva" sig när man drar åt filtret.

Gamla hederliga spin-on filter drar man med handkraft, insatsfilter drar man lagom hårt - lämpligtvis med momentnyckel.

Tänk för övrigt på att motorn ska vara varmkörd så att oljan blir lättflytande innan du tappar ur den.
Exakt!
av NilsO
Jag håller inte med om att motorn ska vara varmkörd. Det är otrevligt och onödigt att göra arbetet när motorn är het. Begagnad olja är lättflytande även i normal garagetemperatur, det går fint att tappa ur den när motorn är kall.

Smartast är antagligen att parkera bilen när den är varm, låta den kallna t ex över natten och sedan tappa ur oljan utan att starta bilen däremellan. Då har all olja som kan hunnit rinna ner i tråget.
milktrucker skrev:Oljan suger åt sig fukt, det är därför den byts årligen.
Mycket kan man beskylla motoroljan för, men inte för att ta åt sig fukt. Du kanske förväxlat med bromsvätska?
Trasig ABS givare, men var?

Du behöver en bättre läsare.

Womens From Your Town - No Verify - Anonymous Adul[…]

Holy Moses. Tvättar varje dag j Har +100 par[…]

Har haft det riktigt kallt ute som lägst -35 […]