Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej! Jag har nyligen gått och införskaffat mig en Volvo´S80 2.4T 2001. När jag köpte den satt där "Performance ljudpaketet" i den med 8 högtalare. Det är visserligen det "sämsta" paketet, men det lät ändå helt okej! Jag ville dock har något lite extra och därför var jag på skroten och plockade själv "high Performance" högtalare fram och ett PA-200 slutsteg för 200kr totalt. Jag satte först endast in HP högtalarna varpå jag fick lite renare ljud, men kanske faktiskt något mindre bas p.g.a. att de ju är mer svårdrivna och egentligen fodrar ett slutsteg för att spela riktigt bra!

Anledningen att jag tveka med att montera PA-200 var att inte pallade betala 1800kr?!? som Volvo vill ha för att uppgradera mjukvaran med "ADD-AMPLIFIER" osv. som det står i instruktionerna att man skall göra. Dock finns det ganska många på detta forum som hävdar att man inte alls behöver någon mjukvarouppdatering utan att det bara är att installera skiten så skall det fungera. Sagt och gjort, jag kopplade in det till min HU-601 utan att ladda in mjukvaran och jag måste säga att det är en FANTASTISK SKILLNAD! Det spelar verkligen jävligt bra med ett klart bättre tryck än innan. Jag har heller inte fått något problem med att det "inte är någon bas" eller "skumma equalizerinställningar" som jag läst att några med nyare huvudenheter fått.

Nu till saken; Volvo rekommenderar dock ändå mig att jag skall ladda in denna nya mjukvara därför att det då citat "fungerar korrekt och blir bättre ljud". Om jag på något sätt var missnöjd kan jag lätt köpa det, men saken är ju den att mitt system spelar verkligen hur bra som helst nu? Tror folk här på forumet att det kommer göra skillnad för mig att uppdatera mjukvaran?! I nuläget känns det lixom lite svårt att motivera 1800kr på någonting som "kanske blir bättre", när det faktiskt redan låter bra haha;) Är det någon annan här på forumet som eftermonterat utan/med mjukvara som vill dela med sig av sina ergarenheter ang. detta?!

Bilen jag tog steget ifrån var också en S80 från 2001 med exakt samma huvudenhet, HU-601.....kan detta ha gjort att det funkade extra bra för mig??

Tack på förhand! :)

Med vänlig hälsning / Tobias A
Jäverhammar skrev:Men.... Mer effekt betyder mer kontroll på elementen. Välljud är inte enbart EQ inställningar. Spelar ingen roll hur man ställer EQ om inte förstärkaren orkar driva elementen.
Varför skuille inte stärkaren orka driva elementen? HP talare och PA200 hör ju lixom ihop, PA300 satt det i PS, jag kombinerade dok HP talare och PA300 i min gamla våffla.
Jäverhammar skrev:Men.... Mer effekt betyder mer kontroll på elementen. Välljud är inte enbart EQ inställningar. Spelar ingen roll hur man ställer EQ om inte förstärkaren orkar driva elementen.
Jo precis, det har du helt rätt i! Det var ju därför som jag nästan fick sämre ljud när jag först endast bytte till HP högtalare tillsammans med det inbyggda 4x25w steget i min HU-601a. De var mer svårdrivna och fodrade en signal närmre maxeffekt på stereon, vilket gav en signal med mycket distorsion! Nu när jag dock har satt in PA-200 också spelar samtliga högtalare i bilen (även de vanliga performance) mkt bättre dock! Jag tycker att EQn verkar vara bra också....om man spelar via BT från Spotify (där jag visserligen har Rock på EQn) så får man bäst och balanserat ljud om BAS/DISKANT på HU-601an är helt i mitten bara....detta brukar ju känneteckna ett välinställd system tycker jag???

Pratade dock med Volvo idag igen och de hävdar fortfarande att det är "viktigt att man uppdaterar mjukvara" för att undvika felkoder osv också haha! Jag har dock inga felkoder? Jättebra ljud?....Det luktar lite som att dom egentligen inte riktigt vet vad uppdateringen egentligen gör tycker jag :???:
"If it isn't broken, don't fix it"
Om du inte har några felkoder och är nöjd med funktionen, så tycker jag du ska glömma vad Volvo vill. I grunden vill de tjäna pengar... Och elektronik blir liksom inte gammal på det sättet att det börjar funka sämre för att mjukvaran slitits ut. Nu finns ju ett par stora företag som lever på den myten (Microsoft, Apple) men det gör det ju inte till en sanning. Dessutom kan du ju lika gärna vänta tills du faktiskt får en felkod som hänger ihop med ljudanläggningen (om det skulle hända nån gång) och göra ev uppgradering då.
rid54 skrev:"If it isn't broken, don't fix it"
Om du inte har några felkoder och är nöjd med funktionen, så tycker jag du ska glömma vad Volvo vill. I grunden vill de tjäna pengar... Och elektronik blir liksom inte gammal på det sättet att det börjar funka sämre för att mjukvaran slitits ut. Nu finns ju ett par stora företag som lever på den myten (Microsoft, Apple) men det gör det ju inte till en sanning. Dessutom kan du ju lika gärna vänta tills du faktiskt får en felkod som hänger ihop med ljudanläggningen (om det skulle hända nån gång) och göra ev uppgradering då.
Precis, det har du helt rätt i! Igår pratade jag faktiskt också med en mycket trevlig och kompetent person på Volvo. En som inte bara läste enligt boken och sa "att det behövs en uppgradering", utan någon som faktiskt kunde varför och vad den gjorde, osv. Han påstod att om man hade ett helt NYTT steg från fabrik så var man tvungen att lägga in mjukvaran för att aktivera steget tillsammans med stereon. Hade man tagit ett begagnad från skroten (dessutom från samma bil/samma stereo) så behövdes detta oftast inte då det redan var aktiverat och korrekt inställt. Det låter i alla fall logiskt att det skulle kunna vara så tycker jag! Oavsett vilket så spelar ju skitet bra :D :D
Trasig ABS givare, men var?

Du behöver en bättre läsare.

Womens From Your Town - No Verify - Anonymous Adul[…]

Holy Moses. Tvättar varje dag j Har +100 par[…]

Har haft det riktigt kallt ute som lägst -35 […]