- tis 08 dec 2015, 15:20
När det gäller detta med tejp som gulnar är min erfarenhet att det helt beror på exakt vilken tejp vi talar om. All tejp gulnar inte. På min 855 -94 satt skyddstejp originalmonterat strax bakom bakdörrarna, nedtill. Den gulnade inte. När jag monterade stänkskydd på min V70 -02 följde det med tejp till de främre stänkskydden men inte de bakre. Fram monterade jag dumt nog den medföljande tejpen. Den gulnade. Där bak monterade jag istället utklippta bitar från den tejp som användes bakom bakdörrarna på 850 (finns som reservdel). Den gulnade inte.
Tror inte heller man behöver oroa sig för att lacken följer med eller några stora rengöringsproblem om/när tejpen behöver tas bort igen.
bjorn_and skrev:Ska se om jag kan ta bild senare, men det är inte mycket att se. Vad gäller huven så kanske den inte rostar, men det är ju ändå trist med stenskott där. Innan jag satte på filmen så hade jag redan ett par stenskott precis på kanten, men inget ovanför. Ovanför rutan likaså. Bilen hade då gått ca 1200 mil.Tack! Misstänkte att det var den tejpen men tänkte det är bäst att kolla. Antar att du valde den smala varianten (1,5 cm) som ju borde bli rätt lagom i det här fallet.
Här är iallafall artikeln på biltema. Tycker inte riktigt jag känner igen bredderna, men jag minns nog fel. Får gå ut och kolla på bilen sen. Kostar ju nästan ingenting, borde vara helt riskfritt att prova (jag har ju aldrig försökt dra bort dem...).
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t ... 000034957/
Självklart kan man se filmen, men jag stör mig betydligt mindre på det än stenskott. Och det är svårt att få det riktigt bra på just huven, eftersom filmen är ganska styv, behöver vikas om kanten plus att den ska följa huvens veck. Jag är nöjd, men inte säkert alla hade varit det. Ovanför rutan blir det kanonbra, där kan man inte misslyckas.
Och som en del skriver här, att det blir smutskant och gulnar: det är inget jag har märkt. Och skulle det bli det efter ett par år så kostar alltså en hel rulle 35 spänn. Tar bara minuter att sätta på också. Sen om hela lacken följer med när man drar loss tejpen eller man får ett helsike med att tvätta bort limrester kan jag inte svara på :)
När det gäller detta med tejp som gulnar är min erfarenhet att det helt beror på exakt vilken tejp vi talar om. All tejp gulnar inte. På min 855 -94 satt skyddstejp originalmonterat strax bakom bakdörrarna, nedtill. Den gulnade inte. När jag monterade stänkskydd på min V70 -02 följde det med tejp till de främre stänkskydden men inte de bakre. Fram monterade jag dumt nog den medföljande tejpen. Den gulnade. Där bak monterade jag istället utklippta bitar från den tejp som användes bakom bakdörrarna på 850 (finns som reservdel). Den gulnade inte.
Tror inte heller man behöver oroa sig för att lacken följer med eller några stora rengöringsproblem om/när tejpen behöver tas bort igen.
Nuvarande Volvo: V70 T5 -02 Geartronic; V70 D4 -15 Geartronic
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut