Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andersuw
bjorn_and skrev:Ska se om jag kan ta bild senare, men det är inte mycket att se. Vad gäller huven så kanske den inte rostar, men det är ju ändå trist med stenskott där. Innan jag satte på filmen så hade jag redan ett par stenskott precis på kanten, men inget ovanför. Ovanför rutan likaså. Bilen hade då gått ca 1200 mil.

Här är iallafall artikeln på biltema. Tycker inte riktigt jag känner igen bredderna, men jag minns nog fel. Får gå ut och kolla på bilen sen. Kostar ju nästan ingenting, borde vara helt riskfritt att prova (jag har ju aldrig försökt dra bort dem...).

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t ... 000034957/

Självklart kan man se filmen, men jag stör mig betydligt mindre på det än stenskott. Och det är svårt att få det riktigt bra på just huven, eftersom filmen är ganska styv, behöver vikas om kanten plus att den ska följa huvens veck. Jag är nöjd, men inte säkert alla hade varit det. Ovanför rutan blir det kanonbra, där kan man inte misslyckas.

Och som en del skriver här, att det blir smutskant och gulnar: det är inget jag har märkt. Och skulle det bli det efter ett par år så kostar alltså en hel rulle 35 spänn. Tar bara minuter att sätta på också. Sen om hela lacken följer med när man drar loss tejpen eller man får ett helsike med att tvätta bort limrester kan jag inte svara på :)
Tack! Misstänkte att det var den tejpen men tänkte det är bäst att kolla. Antar att du valde den smala varianten (1,5 cm) som ju borde bli rätt lagom i det här fallet.

När det gäller detta med tejp som gulnar är min erfarenhet att det helt beror på exakt vilken tejp vi talar om. All tejp gulnar inte. På min 855 -94 satt skyddstejp originalmonterat strax bakom bakdörrarna, nedtill. Den gulnade inte. När jag monterade stänkskydd på min V70 -02 följde det med tejp till de främre stänkskydden men inte de bakre. Fram monterade jag dumt nog den medföljande tejpen. Den gulnade. Där bak monterade jag istället utklippta bitar från den tejp som användes bakom bakdörrarna på 850 (finns som reservdel). Den gulnade inte.

Tror inte heller man behöver oroa sig för att lacken följer med eller några stora rengöringsproblem om/när tejpen behöver tas bort igen.
av bjorn_and
andersuw skrev:
bjorn_and skrev:Ska se om jag kan ta bild senare, men det är inte mycket att se. Vad gäller huven så kanske den inte rostar, men det är ju ändå trist med stenskott där. Innan jag satte på filmen så hade jag redan ett par stenskott precis på kanten, men inget ovanför. Ovanför rutan likaså. Bilen hade då gått ca 1200 mil.

Här är iallafall artikeln på biltema. Tycker inte riktigt jag känner igen bredderna, men jag minns nog fel. Får gå ut och kolla på bilen sen. Kostar ju nästan ingenting, borde vara helt riskfritt att prova (jag har ju aldrig försökt dra bort dem...).

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t ... 000034957/

Självklart kan man se filmen, men jag stör mig betydligt mindre på det än stenskott. Och det är svårt att få det riktigt bra på just huven, eftersom filmen är ganska styv, behöver vikas om kanten plus att den ska följa huvens veck. Jag är nöjd, men inte säkert alla hade varit det. Ovanför rutan blir det kanonbra, där kan man inte misslyckas.

Och som en del skriver här, att det blir smutskant och gulnar: det är inget jag har märkt. Och skulle det bli det efter ett par år så kostar alltså en hel rulle 35 spänn. Tar bara minuter att sätta på också. Sen om hela lacken följer med när man drar loss tejpen eller man får ett helsike med att tvätta bort limrester kan jag inte svara på :)
Tack! Misstänkte att det var den tejpen men tänkte det är bäst att kolla. Antar att du valde den smala varianten (1,5 cm) som ju borde bli rätt lagom i det här fallet.

När det gäller detta med tejp som gulnar är min erfarenhet att det helt beror på exakt vilken tejp vi talar om. All tejp gulnar inte. På min 855 -94 satt skyddstejp originalmonterat strax bakom bakdörrarna, nedtill. Den gulnade inte. När jag monterade stänkskydd på min V70 -02 följde det med tejp till de främre stänkskydden men inte de bakre. Fram monterade jag dumt nog den medföljande tejpen. Den gulnade. Där bak monterade jag istället utklippta bitar från den tejp som användes bakom bakdörrarna på 850 (finns som reservdel). Den gulnade inte.

Tror inte heller man behöver oroa sig för att lacken följer med eller några stora rengöringsproblem om/när tejpen behöver tas bort igen.
Skojade lite där om att lacken skulle följa med, jag tror nog det går bra att få bort.

När det gäller gulnad så kom jag att tänka på att det kanske inte märks så tydligt på alla lacker? Min är caper grön tror jag den heter, hyfsad mörk.

På en vit bil så kanske man sett både gulnad och mörk kant. Har som sagt inte sett antydan till detta, men ska kolla nästa gång jag går ut i garaget på riktigt, riktigt nära håll så jag inte sitter här och ljuger.

Men jag är ganska petig av mig så jag tror nog jag reagerat om något förändrats sen jag satte på den. (Jag är en av dem som parkerar längst bort från ingången till varuhuset på jätteparkeringens ena hörn helt ensam och hellre går i ösregn hela vägen än ställer mig bredvid nån annan. Vis av skada, min förra bil påminde lite om ytan på en golfboll på dörrsidorna.)
av andersuw
bjorn_and skrev:När det gäller gulnad så kom jag att tänka på att det kanske inte märks så tydligt på alla lacker? Min är caper grön tror jag den heter, hyfsad mörk.
Det är säkert mer iögonenfallande på en vit eller relativt ljus bil än på en mörk. Men om man tittar efter borde man se en nyansskillnad oavsett.
bjorn_and skrev:På en vit bil så kanske man sett både gulnad och mörk kant. Har som sagt inte sett antydan till detta, men ska kolla nästa gång jag går ut i garaget på riktigt, riktigt nära håll så jag inte sitter här och ljuger.
Ja gör det och ta några bilder när du ändå är i farten. ;-)
bjorn_and skrev:Men jag är ganska petig av mig så jag tror nog jag reagerat om något förändrats sen jag satte på den. (Jag är en av dem som parkerar längst bort från ingången till varuhuset på jätteparkeringens ena hörn helt ensam och hellre går i ösregn hela vägen än ställer mig bredvid nån annan. Vis av skada, min förra bil påminde lite om ytan på en golfboll på dörrsidorna.)
Hmm. Värt att överväga nu när jag för en gångs skull har en bil som är helt befriad från småskavanker av detta slag. De kommer ju förstås ändå så småningom men det skadar ju inte att försöka fördröja eländet lite. ;-)
av bjorn_and
andersuw skrev:
bjorn_and skrev:På en vit bil så kanske man sett både gulnad och mörk kant. Har som sagt inte sett antydan till detta, men ska kolla nästa gång jag går ut i garaget på riktigt, riktigt nära håll så jag inte sitter här och ljuger.
Ja gör det och ta några bilder när du ändå är i farten. ;-)
Klurigt att få till en bra bild med skarpt blixtljus från telefonen, men här är en närbild.
image.jpeg
image.jpeg (386.45 KiB) Visad 692 gånger
av andersuw
bjorn_and skrev:Klurigt att få till en bra bild med skarpt blixtljus från telefonen, men här är en närbild.
Tack! Om jag ser rätt lade du alltså nedre tejpkanten där lacken slutar och lät den övre gå upp på själva taket en liten bit. Är det rätt uppfattat? Några särskilda tvättåtgärder innan du tejpade? Och hur knepigt var det att tejpa utan att det blev skrynklor eller blåsor?
av bjorn_and
andersuw skrev:
bjorn_and skrev:Klurigt att få till en bra bild med skarpt blixtljus från telefonen, men här är en närbild.
Tack! Om jag ser rätt lade du alltså nedre tejpkanten där lacken slutar och lät den övre gå upp på själva taket en liten bit. Är det rätt uppfattat? Några särskilda tvättåtgärder innan du tejpade? Och hur knepigt var det att tejpa utan att det blev skrynklor eller blåsor?
Bara vanlig handtvätt innan, men hade vid tillfället inget lackskydd på. Vet inte om det ev kan påverka fästförmåga?

Ja, tejpens kant mot lackens slut/början, men det kan man ju se hur långt ner det är nödvändigt att skydda. Rutan bör väl skydda en bit upp. Jag har faktiskt fått ett stenskott långt över tejpens slut så ju högre upp desto bättre kanske. Man kan ju inte foliera hela taket. Eller kan kan man väl, fast det är kanske inget man gör själv :)

Jag tyckte det var väldigt lätt att applicera. Hade inte direkt problem med blåsor, utom nån enstaka men tejpen är ju så smal att de går lätt att trycka ut. Tejpen är ganska oflexibel så man får se till att följa rutans krökning noggrant hela tiden för det går inte att korrigera senare genom att böja kraftigare, då blir det veck. Det enda kluriga är väl när man når mitten av rutan och får gå runt bilen för att fortsätta på andra sidan.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
andersuw skrev:Men där hjälper det förstås att det är aluminium, både på V70N och V70 II.
Är det så ? Har sett så mycket aludetaljer på bilar som blir rena tomtebruset när det kommer fukt/vägsalt på aluminiumet. Blir ju mest något vitt pulver kvar av aluminiumet.

Men det beror kanske på alu-kvalitet och om den är eloxerad eller inte.
av andersuw
bjorn_and skrev:Det enda kluriga är väl när man når mitten av rutan och får gå runt bilen för att fortsätta på andra sidan.
Ja, jag har insett det. Man får kanske se till att ha en assistent som står beredd att hålla tejpen medan man springer runt till andra sidan. :wink:
av andersuw
VolvoB20 skrev:
andersuw skrev:Men där hjälper det förstås att det är aluminium, både på V70N och V70 II.
Är det så ? Har sett så mycket aludetaljer på bilar som blir rena tomtebruset när det kommer fukt/vägsalt på aluminiumet. Blir ju mest något vitt pulver kvar av aluminiumet.

Men det beror kanske på alu-kvalitet och om den är eloxerad eller inte.
Även aluminium kan oxidera. Jag hade "vitrost" på bakluckan på min 745:a (där jag var tvungen att bättra lacken av det skälet) och har det även på listerna som löper ner på sidorna av vindrutan på min V70 -02 (bubblor i lacken längst ned, närmast motorhuven, som jag inte brytt mig om att göra något åt). Skillnaden jämfört med stålplåt är att oxidationen inte fortsätter av sig själv om man låter bli att göra något åt den och att det är ganska lätt att bli av med den om man vill. Så nej, det blir inte bara vitt pulver kvar utan bara ett ytskikt av sådant pulver som man ganska lätt kan ta bort. Men lacksläpp får man tampas med ändå.
av Cinom
Jag bytte min vindruta och passade då på att skära bort listen på den nya rutan och beställde en list till V70 99-00 och monterade på nya rutan..

Vooila.. så hade man löst problemet på ett snyggt sätt!

Ser nu ut som på en V70N!

Går startspärren i så kommer den […]

Tror nog att det var cordsläpp på n&a[…]

Jag måste nog säga att jag inte rikti[…]

@fjohan82 , Tjo Har du art.nr till skruvar och p[…]