Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av S80_140HK
Hej!

S60 D5 -07
Manuell M66.
Ej AWD.

Hade in den på verkstad för kopplingsbyte i Augusti -15. Bytte slavcylinder, koppling och packbox på vevaxeln.

Allt frid och fröjd, tills jag någon månad senare skulle byta olja i motorn. Tog ner bukplåten och upptäckte av växellådan var alldeles kladdig. Tänkte att det kanske var rester från slavcylindern, den läckte friskt innan den byttes. Funderade inte mer på det.

På senare tid så har växellådan blivit trögare. Främst tvåans växel är trög att få i när den är kall. Kom att tänka på oljekladdet igen, tog ner bukplåten igår och det hängde oljedroppar på nederkant av växellådan. :(

Tvättade rent RUBBET med bromsrengöring, rent och fint blev det. Idag kollade jag under igen och växellådan är återigen kladdig. Det lustiga är att den är torr och fin runt drivaxlarna och påfyllnings samt avtappningspluggen. Kladdig UPPEPÅ växellådan också. När man tittar underifrån så kommer oljan framitfrån till vänster (sett i färdriktningen), så det verkar läcka långt ifrån drivaxlar och annat bös. Torr mellan motor och låda. Det läcker så mycket att det luktar växellådsolja när man öppnar motorhuven. Verkar även vara torr i "delningen" på lådan.

Så, vad fan kan verkstaden ha lyckats med? Ska ringa dom imorgon men vill ha mer kött på benen först. Den läckte inte en droppe växellådsolja innan bytet :-(O) Jag börjar misstänka att dom har tappat den i golvet och spräckt huset. Men vad tror ni? Den är ju liksom kladdig runt om skulle man kunna säga.

Edit:
Verkstaden är ingen "kalle på hörnet" utan en välkänd verkstad som är auktoriserad för flera stora bilmärken. Borde kunna sina saker tycker man.
Användarvisningsbild
av Hasse53
Gissar på att man glömt att montera någon bult till hållaren för växelwirarna uppe på växellådan. Bulthålen är genomgående ner i lådan så är det någon som fattas lär det läcka...
Sen är ena växelwiren försedd med justering på M66. Lätt att denna kommer i nytt läge efter demontage/montage vilket kan förklara trög växling.
Tack för svaret.

Har inte hunnit kolla ännu, haft bilen avställd i två månader men ska börja kolla snart. Ska kolla bultarna, tack för tipset!

Hade bilen på verkstad (samma som böt koppling) och dom kunde inte konstatera nått läckage trots att växellådan är kladdig. :x Oljan kommer från ingenstans med andra ord.
I Julhelgen hade jag tid att riva lite och kolla...

Vad jag kan se så sitter alla bultar till hållaren för vajrarna på sin plats. Väldigt kladdigt uppe på växellådan.

Såg i VIDA att det finns något lock uppepå växellådan, sitter under själva länkaget och är fastsatt med två bultar och tätad med flytande packning. Men den borde dom väl rimligtvis inte ha pillat på när dom rev lådan??? ?:-/

Fler tips? Vad fan är det som läcker?
Bilagor
IMAG0784.jpg
IMAG0784.jpg (1.14 MiB) Visad 790 gånger
IMAG0783.jpg
IMAG0783.jpg (1.39 MiB) Visad 793 gånger
IMAG0782.jpg
IMAG0782.jpg (1.16 MiB) Visad 780 gånger
Hej igen.

Idag har bilen varit på verkstad igen. Jag var med och visade vart jag tycker att den läcker.

Bort med växellänkage osv. Konstaterar en spricka i växellådan. Därför läcker den.

Verkstaden tar på sig det, antingen kommer sprickan svetsas eller så blir det en ny växellåda.

Fortsättning följer.
Växellådan åtgärdad, tät och fin som det verkar nu.

Dock jävligt trögväxlad. Iallafall när den är kall och det känns som att justeringen på vajrarna är helt off, lägger man i ettan så blir växelspaken helt stum, brukar ju alltid finnas ett litet spel med växel i.

Går det att justera vajrarna själv? Har ingen lust att åka tillbaka till denna skojarverkstad igen :-(O)

Nu hittade jag ställmotorn och länkarmen[…]

Ingen internetanslutning via SIM

Jag stoppade in ett splitter nytt SIM-kort till et[…]

Carplay Trådlös adapter

v @XRay89 , Blev ingen tull sist jag beställd[…]

LED ramp och XBB dongle

Nu har min bil varit in till Innoware Development […]