Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av 99075
Var sitter termostaten? :?:
Antar att den sitter i motorblocket där övre slangen går över till kylaren.
Dessutom verkar pumpen för styrservo sitta i vägen.
GÅr det att byta utan att demont. servopumpen.
Det sitter 2 st torx skruvar som man förmodligen måste lossa.
Vad jag kan förstå av tidgare inlägg så brukar dessa sitta väldigt hårt. :?:
av *pettson*
g00ey skrev:Nog hade den rätt storlek men den hade rundade stjärnspetsar på verktygets ytterkant. Jag har riktiga grejor nu och där är stjärnspetsarna skarpa ända ut.
Intressant är att du har riktiga saker nu.. :lol:
Om du slår lite på torx på nätet inser du att du har två modeller..
en som just är rund i kanterna..
och en som är skarp o
ch sen två typer av varje, nämligen varianten med ett hål i och en utan (tamperproof och vanlig)..
Det gör att du numera alltså hittat RÄTT torx.. :idea: :wink:
Användarvisningsbild
av g00ey
De dåliga bitsarna jag hade var från ett kit med 3000 bitsar som fanns som fyndvara för 19.90 på Netto eller likn. :P

Det jag misstänker att du pratar om är en förbättrad variant av torx med rundade/kraftigare uddar i "stjärnprofilen" som skall tåla högre vridmoment som t ex Torx Plus. Jag misstänker dock att detta är inget man hittar i snabbköpshyllan.

Problemet med mina bitsar var att metallgodset i stjärnuddarna inte gick ända ut, utan var rundade/"avnötta" vid änden plus att metallen de är gjorda av är mjukt och lätt ger vika vid påfrestning.
av *pettson*
g00ey skrev:De dåliga bitsarna jag hade var från ett kit med 3000 bitsar som fanns som fyndvara för 19.90 på Netto eller likn. :P

Det jag misstänker att du pratar om är en förbättrad variant av torx med rundade/kraftigare uddar i "stjärnprofilen" som skall tåla högre vridmoment som t ex Torx Plus. Jag misstänker dock att detta är inget man hittar i snabbköpshyllan.

Problemet med mina bitsar var att metallgodset i stjärnuddarna inte gick ända ut, utan var rundade/"avnötta" vid änden plus att metallen de är gjorda av är mjukt och lätt ger vika vid påfrestning.
systemen heter TORX resp.. TORXplus
Sen ska det ärligt erkännas att det säljs så fruktansvärt dåliga torx att om man överförde det till stjärnmejslar så skulle dom blir helt runda i klingan vid första försöket.
av Fixaren
Bytte termostaten på min bil idag och skruvarna lossnade riktigt bra. Det klickade till och sedan hade det gått att snurra dom för hand om man fått ner fingrarna. Jag använde mig av biltemas böjda torxnycklar som sitter i en rund hållare. Den gamla termostaten hade gått sönder i fjäderhållaren eller vad man ska beskriva den som. Metallbygeln som går runt fjädern alltså. Såg skumt ut.

Det jag funderar på är hur avtappningskranen fungerar. Nu öppnade jag bara lite så det nästan droppade ut vatten. Tänkte att det är obra att vrida så den lossar helt om det bara är en vanlig skruv. Misstänker nämligen att en avkapad 5litersdunk inte sväljer allt som kan komma ut ur kranen. hehe Så,, är det nån som vet om man kan öppna tappen som en vattenkran, eller gängas den ur helt om man vrider för mycket?

*edit* Jag sprayade på rostlösare på skruvarna ett par timmar innan jobbet skulle göras. Inte för att aluminium rostar, men det kan ju haft en viss effekt eftersom många här verkar haft betydande problem med sina skruvar.
Användarvisningsbild
av Busta_Hymen
Om du lossar den alltför mycket så ramlar den ut till slut. Men det räcker att skruva ut den ett par varv, så får du bra stråle. Glöm inte att lossa locket till expansionskärlet bara, annars droppar det bara lite.
av Fixaren
Busta_Hymen skrev:Om du lossar den alltför mycket så ramlar den ut till slut. Men det räcker att skruva ut den ett par varv, så får du bra stråle. Glöm inte att lossa locket till expansionskärlet bara, annars droppar det bara lite.
Va fint! Jag fegade så jag lossade knappt ett varv. Ville inte riskera att tömma ut varenda droppe i kylaren. :) Det var väldigt dålig stråle, men jag klämde på slangarna och "mjölkade" ur vattnet.

Känns skönt att börja få ordning på grejer. tidigare har jag alltid lämnat bort till kompisar och verkstäder. Men jag har kommit fram till att man klarar grymt mycket själv om man skaffar lite verktyg då o då.
Användarvisningsbild
av Role
Hej ett tips kör motorn varm innan man skruvar. :lol:
av *pettson*
g00ey skrev:Nog hade den rätt storlek men den hade rundade stjärnspetsar på verktygets ytterkant. Jag har riktiga grejor nu och där är stjärnspetsarna skarpa ända ut.
det är inget fel på torxen säkerligen.. det finns TVÅ OLIKA torx system..
Torx.. och Torx PLUS.. en med rundade kanter och en med skarpa kanter.. tänkte jag skulle nämna detta.. :idea: Skrev nämligen en instruktion om detta till mina elever.. :wink:

*Torx greppet är en ide som kommer från flygindustrins hårda krav på nogrannhet/ tillförlitlighet.
Torx är lätt att använda, svårt att slinta med vid åtdragning/ lossning. Samt att den kan överföra höga moment utan att gå sönder. Finns som TORXdrive eller TORXplus samt att det finns säkerhetstorx i bägge utförandena. Sk: tamperproof.
Vanlig TORXdrive har 15graders lutning på räfflornas kontaktyta
TORXplus systemet har 0graders lutning vilket överför kraften ännu bättre. Samt att det är svårare att sätta torxplus klingan fel i skruven. Se efter noggrant vilken typ av TORX det är. Använd verktyg som är till rätt system för att inte slinta och förstöra skruven/ verktyget. *
Användarvisningsbild
av Scania
Förekommer det både TORXdrive och TORXplus på Volvo-bilar eller vilken typ av dom är det?

Volvo går dåligt så det gör[…]

GLT på en 2.0t?

Har bekymmer med att min 2.0t från 2003 bete[…]

Tourer rymmer ju över 600 liter med stolarna […]

Visa din semesterbil(d)

Semester... Är man pensionär kan man &ar[…]