Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av johnnype
andersuw skrev: Hej Johnny,

Enligt VIDA finns det dock bara en ABS-modul av respektive slag före bytet till BCM. Som det ser ut är den heller inte omladdningsbar. Kan det ändå vara komplikationer med CAN-skiftet mellan 99 och 00-01?
Tjo!

Ja, rent hårdvarumässigt så finns det nog bara 3 utföranden vad jag vet!

Det jag menar med CAN generation (99) mot (00/01) är att trådskaparen kanske tänkte sig köpa en på självplocket och ansluta för att se om problemet löser sig! Plockar han utanför sin generation så krävs ett besök hos Volvo med mjukvara och arbete.

Vänd upp och ner på ABS-modulen så ser du tydlig skillnad på alla tre. Man måste förstås skruva loss den från pumpen för att kunna se något.
av andersuw
johnnype skrev:
andersuw skrev: Hej Johnny,

Enligt VIDA finns det dock bara en ABS-modul av respektive slag före bytet till BCM. Som det ser ut är den heller inte omladdningsbar. Kan det ändå vara komplikationer med CAN-skiftet mellan 99 och 00-01?
Tjo!

Ja, rent hårdvarumässigt så finns det nog bara 3 utföranden vad jag vet!

Det jag menar med CAN generation (99) mot (00/01) är att trådskaparen kanske tänkte sig köpa en på självplocket och ansluta för att se om problemet löser sig! Plockar han utanför sin generation så krävs ett besök hos Volvo med mjukvara och arbete.

Vänd upp och ner på ABS-modulen så ser du tydlig skillnad på alla tre. Man måste förstås skruva loss den från pumpen för att kunna se något.
Jag förstår. Men som jag nämnde verkar det, enligt VIDA, som det inte finns separat mjukvara till de tidiga ABS-modulerna, bara till BCM. Med tanke på att det bara finns ett artikelnummer för varje ABS-variant (fram till bytet till BCM) borde ju den varianten passa alla tidiga bilar, inklusive de allra tidigaste, och göra det utan omladdning eftersom den möjligheten inte finns. Eller har jag missuppfattat något här?
Användarvisningsbild
av johnnype
andersuw skrev: Jag förstår. Men som jag nämnde verkar det, enligt VIDA, som det inte finns separat mjukvara till de tidiga ABS-modulerna, bara till BCM. Med tanke på att det bara finns ett artikelnummer för varje ABS-variant (fram till bytet till BCM) borde ju den varianten passa alla tidiga bilar, inklusive de allra tidigaste, och göra det utan omladdning eftersom den möjligheten inte finns. Eller har jag missuppfattat något här?
Det är ju skillnad i kommunikation (signalkonfig som det väl heter) på MY99 och MY00/01 så jag skulle inte prova.

Att Vida visar samma mjukvarunummer är inte heller så märkligt. Den begär alltid ut version och konfigurationsnummer från enheterna innan den hämtar mjukvaran så att det blir rätt. Så ett artikelnummer på omladdning går högst troligen till 99-01 hårdvaran , det byts ju ABS hårdvara vid 02 och då är det nya artikelnummer.
av andersuw
johnnype skrev:
andersuw skrev: Jag förstår. Men som jag nämnde verkar det, enligt VIDA, som det inte finns separat mjukvara till de tidiga ABS-modulerna, bara till BCM. Med tanke på att det bara finns ett artikelnummer för varje ABS-variant (fram till bytet till BCM) borde ju den varianten passa alla tidiga bilar, inklusive de allra tidigaste, och göra det utan omladdning eftersom den möjligheten inte finns. Eller har jag missuppfattat något här?
Det är ju skillnad i kommunikation (signalkonfig som det väl heter) på MY99 och MY00/01 så jag skulle inte prova.

Att Vida visar samma mjukvarunummer är inte heller så märkligt. Den begär alltid ut version och konfigurationsnummer från enheterna innan den hämtar mjukvaran så att det blir rätt. Så ett artikelnummer på omladdning går högst troligen till 99-01 hårdvaran , det byts ju ABS hårdvara vid 02 och då är det nya artikelnummer.
Poängen är att VIDA inte visar samma mjukvarunummer. Vad VIDA säger är att den gamla ABS-enheten inte är omladdningsbar ("not rechargeable"). Det enda artikelnumret för mjukvaruomladdning som visas sägs uttryckligen vara för BCM och uttryckligen för chassinummer över den gräns där BCM infördes.
Användarvisningsbild
av johnnype
andersuw skrev: Poängen är att VIDA inte visar samma mjukvarunummer. Vad VIDA säger är att den gamla ABS-enheten inte är omladdningsbar ("not rechargeable"). Det enda artikelnumret för mjukvaruomladdning som visas sägs uttryckligen vara för BCM och uttryckligen för chassinummer över den gräns där BCM infördes.
Jag fick lov att titta och ser samma sak, konstig om de inte är laddbara men det verkar också vara samma enhet på första generation V70 t.om.

På låghastighets CAN modellår 99 så kan du inte montera enheter från modellår 2000, de förstår inte varandra. Kanske höghastighetsnätet är annorlunda? På 02 och upp vet jag att både HS & LS byter ID men 99-01 har jag inte tittat på HS sidan något.

det kom ju en form av CAN bus i slutet av produktionen på första V70 runt 1999-2000. kanske sitter dessa komponenter i de första S80/V70N också?
av andersuw
johnnype skrev:
andersuw skrev: Poängen är att VIDA inte visar samma mjukvarunummer. Vad VIDA säger är att den gamla ABS-enheten inte är omladdningsbar ("not rechargeable"). Det enda artikelnumret för mjukvaruomladdning som visas sägs uttryckligen vara för BCM och uttryckligen för chassinummer över den gräns där BCM infördes.
Jag fick lov att titta och ser samma sak, konstig om de inte är laddbara men det verkar också vara samma enhet på första generation V70 t.om.

På låghastighets CAN modellår 99 så kan du inte montera enheter från modellår 2000, de förstår inte varandra. Kanske höghastighetsnätet är annorlunda? På 02 och upp vet jag att både HS & LS byter ID men 99-01 har jag inte tittat på HS sidan något.

det kom ju en form av CAN bus i slutet av produktionen på första V70 runt 1999-2000. kanske sitter dessa komponenter i de första S80/V70N också?
Ja myko är det. Jag tror aldrig tidigare jag hört talas om en CAN-nod som inte är omladdningsbar. Men så verkar det ju vara här. Du kan mycket väl ha rätt i att detta kan vara någon slags kvarleva från det embryonala CAN-nät som fanns i de sista årsmodellerna av S/V70. Och denna tidiga ABS-modul försvann ju också ganska snart ur produktionen. Problem med spruckna lödningar var kanske ett skäl men bristande mjukvaruflexibilitet kanske var ett annat.
av jaderlof
andersuw skrev:
johnnype skrev:

Ja myko är det. Jag tror aldrig tidigare jag hört talas om en CAN-nod som inte är omladdningsbar. Men så verkar det ju vara här. Du kan mycket väl ha rätt i att detta kan vara någon slags kvarleva från det embryonala CAN-nät som fanns i de sista årsmodellerna av S/V70. Och denna tidiga ABS-modul försvann ju också ganska snart ur produktionen. Problem med spruckna lödningar var kanske ett skäl men bristande mjukvaruflexibilitet kanske var ett annat.
Någon av er som vet vart man hittar artikelnumret eller hur jag ska gå till väga för att få tag i en matchande? Chassinummer och vad mer?
Om artikelnumret matchar borde ju enheterna matcha eller har jag fel? Skulle jag ha rätt på den punkten vart sitter då artikelnumret?
av andersuw
jaderlof skrev:Någon av er som vet vart man hittar artikelnumret eller hur jag ska gå till väga för att få tag i en matchande? Chassinummer och vad mer? Om artikelnumret matchar borde ju enheterna matcha eller har jag fel? Skulle jag ha rätt på den punkten vart sitter då artikelnumret?
Enligt VIDA är artikelnumret för framhjulsdriven V70 med STC, årsmodell 00 eller 01, 8619545 för kontrollenheten och 8619548 för hydraulenheten. Enligt ritningen i VIDA är dessa båda enheter ihopskruvade. Och ja, om artikelnumren på den bil du tar ifrån matchar artikelnumren på den du har borde det funka.

När det gäller vilka bilar på skroten det överhuvudtaget kan tänkas löna sig att titta på, se mitt inlägg om detta tidigare i tråden. Något enkelt sätt att på plats på självplocket se om en bil har STC eller inte tror jag inte finns. Kanske går det att avgöra på knapputrustningen inne i bilen om den sitter kvar men det är ju inte säkert. Annars måste du skruva bort tillräckligt mycket för att kunna se artikelnumren och/eller hur grejerna ser ut (se Johnnys inlägga om det senare tidigare i tråden) för att avgöra den saken. Var på enheterna artikelnumren sitter vet jag inte. Har själv BCM istället för ABS-modul och har aldrig haft något problem med den så jag har inte haft anledning att rota just där.

Om du har VIN-koden för en potentiell donatorbil kan din Volvo ÅF troligen se i TIE om den har STC eller inte. Men om någon där vill stå och slå upp detta för en serie donatorskandidater kan jag inte garantera. Det är kanske att begära väl mycket, i alla fall om det inte är någon du känner. Det finns också en tjänst på nätet där man kan se, åtminstone för vissa årsmodeller (jag har aldrig provat så långt tillbaka i tiden som MY 00) hur en viss bil är specad från fabrik givet att man har VIN-koden för den, närmare bestämt den här:

https://www.partslink24.com/partslink24/user/login.do

Det är en betaltjänst men ett endygnsabonnemang kostar bara en dryg hundralapp, vilket det kan vara värt ibland.
Trasig ABS givare, men var?

Du behöver en bättre läsare.

Womens From Your Town - No Verify - Anonymous Adul[…]

Holy Moses. Tvättar varje dag j Har +100 par[…]

Har haft det riktigt kallt ute som lägst -35 […]