Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jaderlof
Någon här som vet om det är samma ABS enhet på alla v70 2.4T mellan 00-04 eller rent av samma enhet på alla v70n mellan 00-04?
av andersuw
jaderlof skrev:Någon här som vet om det är samma ABS enhet på alla v70 2.4T mellan 00-04 eller rent av samma enhet på alla v70n mellan 00-04?
Det skiljer definitivt mellan årsmodeller t.o.m. -01 som har just en modul kallad ABS, och senare årsmodeller som istället har en modul kallad BCM (Brake Control Module). Om det också skillnader inom respektive generation är jag inte helt säker på. Bromsmodulen är ju också inblandad i STC och DSTC, vilket inte alla bilar har (STC blev standard under 2001). Om det sedan bara är mjukvara eller också hårdvara som skiljer ifråga om just ABS/BCM-delen vet jag inte på rak arm (även om det står klart att DSTC kräver ytterligare sensorer i form av rattvinkelgivare och gyro).
av jaderlof
andersuw skrev:
jaderlof skrev:Någon här som vet om det är samma ABS enhet på alla v70 2.4T mellan 00-04 eller rent av samma enhet på alla v70n mellan 00-04?
Det skiljer definitivt mellan årsmodeller t.o.m. -01 som har just en modul kallad ABS, och senare årsmodeller som istället har en modul kallad BCM (Brake Control Module). Om det också skillnader inom respektive generation är jag inte helt säker på. Bromsmodulen är ju också inblandad i STC och DSTC, vilket inte alla bilar har (STC blev standard under 2001). Om det sedan bara är mjukvara eller också hårdvara som skiljer ifråga om just ABS/BCM-delen vet jag inte på rak arm (även om det står klart att DSTC kräver ytterligare sensorer i form av rattvinkelgivare och gyro).

Om det hjälper så har jag inte DSTC utan bara STC. Anledningen varför jag frågar är för att jag har bråttom med att ta reda på detta då jag ska till Jönköpings skroten i veckan för självplocken och tänkte plocka en abs enhet om jag har turen att det finns en likadan där.
Användarvisningsbild
av johnnype
på 00 och 01'or så har man en modul som är antingen: bara abs, abs+stc eller abs+dstc. Så det är 3 olika varianter. Som tips kan du jämföra antalet spolar! Dom är fysiskt olika alltså.

tänk också på att tidiga 00'or kan ha MY99 CAN generation, även om det står årsmodell 2000 i alla papper inklusive VIN.
av jaderlof
johnnype skrev:på 00 och 01'or så har man en modul som är antingen: bara abs, abs+stc eller abs+dstc. Så det är 3 olika varianter. Som tips kan du jämföra antalet spolar! Dom är fysiskt olika alltså.

tänk också på att tidiga 00'or kan ha MY99 CAN generation, även om det står årsmodell 2000 i alla papper inklusive VIN.
Okej! Jag får kolla då men det är alltså 4 tänkbara men jag antar att lättast är att kolla artikelnumret?
av andersuw
Detta verkar tyvärr inte vara helt lätt. Om jag fattar VIDA rätt måste du hitta en V70 med chassinummer t.o.m. -170999, en S60 med chassinummer t.o.m. -92351, eller en S80 med chassinummer t.o.m. -239999. Bilen måste vara framhjulsdriven (jag förutsätter att din är det) och ha STC men inte DSTC. Hur man kan avgöra det sistnämnda när man står där på självplocket vet jag inte. Kanske finns/fanns det knapp för STC (för DSTC finns/fanns det definitivt) men det är ju inte säkert att knappanelen sitter kvar på bilen. Vad Johnny säger antyder dock att du kanske kan se skillnad på enhetens yttre och därigenom hitta en som ser ut som den du redan har. Och artikelnumret bör ju ge definitivt besked förutsatt att det är läsbart. VIDA delar också upp sin redovisning av detta mellan automatväxlade och manuella men det ser ut att sakna betydelse i ditt fall. Dubbelkolla helst vad jag säger med din Volvo ÅF. Jag kan inte lämna garantier för att detta är helt rätt.

Vad är förresten problemet med din ABS-enhet? Spruckna lödningar? Ett alternativ till byte kan ju i så fall vara att lämna in den för rep. Se här:

http://www.obdtuning.se/reparationer/volvo/v70-6663009
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
av andersuw
johnnype skrev:på 00 och 01'or så har man en modul som är antingen: bara abs, abs+stc eller abs+dstc. Så det är 3 olika varianter. Som tips kan du jämföra antalet spolar! Dom är fysiskt olika alltså.

Hej Johnny,

Enligt VIDA finns det dock bara en ABS-modul av respektive slag före bytet till BCM. Som det ser ut är den heller inte omladdningsbar. Kan det ändå vara komplikationer med CAN-skiftet mellan 99 och 00-01?
av jaderlof
andersuw skrev:Detta verkar tyvärr inte vara helt lätt. Om jag fattar VIDA rätt måste du hitta en V70 med chassinummer t.o.m. -170999, en S60 med chassinummer t.o.m. -92351, eller en S80 med chassinummer t.o.m. -239999. Bilen måste vara framhjulsdriven (jag förutsätter att din är det) och ha STC men inte DSTC. Hur man kan avgöra det sistnämnda när man står där på självplocket vet jag inte. Kanske finns/fanns det knapp för STC (för DSTC finns/fanns det definitivt) men det är ju inte säkert att knappanelen sitter kvar på bilen. Vad Johnny säger antyder dock att du kanske kan se skillnad på enhetens yttre och därigenom hitta en som ser ut som den du redan har. VIDA delar också upp sin redovisning av detta mellan automatväxlade och manuella men det ser ut att sakna betydelse i ditt fall. Dubbelkolla helst vad jag säger med din Volvo ÅF. Jag kan inte lämna garantier för att detta är helt rätt.

Vad är förresten problemet med din ABS-enhet? Spruckna lödningar? Ett alternativ till byte kan ju i så fall vara att lämna in den för rep. Se här:

http://www.obdtuning.se/reparationer/volvo/v70-6663009
Ursäkta att jag frågar men vad är VIDA?
Jag har ingen aning vad felet är men jag tänker att skulle jag lyckas hitta en abs enhet på självplocken så får jag den för 400 så tänker det är worth a shot så att säga.
Jag har redan skrivit till dem och jag ska ringa dem imorgon och se vad de säger.
av andersuw
jaderlof skrev:Ursäkta att jag frågar men vad är VIDA? Jag har ingen aning vad felet är men jag tänker att skulle jag lyckas hitta en abs enhet på självplocken så får jag den för 400 så tänker det är worth a shot så att säga. Jag har redan skrivit till dem och jag ska ringa dem imorgon och se vad de säger.
Helt OK att fråga. VIDA (Vehicle Information for Diagnostics and Aftersales) är det datorprogram som Volvo ÅF själva använder när de servar bilarna. Där finns bl.a. reservdelskatalogen (och en hel del annat). Går att köpa via exempelvis ebay tillsammans med den enhet kallad DiCE (Diagnostic Communication Equipment) som gör det möjligt att koppla datorn/programmet till bilen via OBD-uttaget och exempelvis läsa felkoder.
av jaderlof
andersuw skrev:
jaderlof skrev:Ursäkta att jag frågar men vad är VIDA? Jag har ingen aning vad felet är men jag tänker att skulle jag lyckas hitta en abs enhet på självplocken så får jag den för 400 så tänker det är worth a shot så att säga. Jag har redan skrivit till dem och jag ska ringa dem imorgon och se vad de säger.
Helt OK att fråga. VIDA (Vehicle Information for Diagnostics and Aftersales) är det datorprogram som Volvo ÅF själva använder när de servar bilarna. Där finns bl.a. reservdelskatalogen (och en hel del annat). Går att köpa via exempelvis ebay tillsammans med den enhet kallad DiCE (Diagnostic Communication Equipment) som gör det möjligt att koppla datorn/programmet till bilen via OBD-uttaget och exempelvis läsa felkoder.

Okej! Men då kanske jag har turen att hitta en enhet nere på självplocken då!
Trasig ABS givare, men var?

Du behöver en bättre läsare.

Womens From Your Town - No Verify - Anonymous Adul[…]

Holy Moses. Tvättar varje dag j Har +100 par[…]

Har haft det riktigt kallt ute som lägst -35 […]