Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av blacksabbath
Har till så när exakt samma problem som i http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 19&t=35192
(v70 2,4t -02)

Började med att backspegeln inte ville vika in sig vid tryck på knappen under stereon. Några dagar senare funkar ej:

* Centrallås höger framdörr höger bakdörr, baklucka
* Elhiss höger framdörr.
* Reglage för lås och elhiss höger framdörr.
* Temperaturmätare visar --
* Färddatorn säger PASSAGERARDÖRR ÖPPEN konstant.

Har kopplat ur batteriet och kollat säkring 27 i kupén. Enligt tråden ovan torde det vara PDM:en (Passenger Door Module)?
Vad mer bör man felsöka innan man börjar riva sönder halva dörren? :)
Användarvisningsbild
av wissel
Skulle snarare tänka mig ett kabelbrott i högerdörren.
Du har ju flera funktioner som inte funkar, enligt mitt sätt att
se det är det då inte vare sig PDM eller DDM som strular.
Plocka ner dörrsidan, tar max 5 minuter, 1 skruv plus plastpclipsen
som du återanvänder förstås......
av andersuw
Det låter inte alls osannolikt att det skulle vara PDMn. Men som alltid vid elproblem är det en god idé att läsa felkoder. Sedan är det ingen större manöver att lossa dörrklädseln förutsatt att dörren går att öppna. Hur man gör framgår av den tråd du länkar till.
av andersuw
wissel skrev:Skulle snarare tänka mig ett kabelbrott i högerdörren.
Ja fast med reservation för bakluckan är väl den gemensamma nämnaren för de trilskande funktionerna att de styrs via just PDM.
wissel skrev:Plocka ner dörrsidan, tar max 5 minuter, 1 skruv plus plastpclipsen
Om jag inte missminner mig är det två skruvar som behöver lossas sedan man pillat bort dörrhandtagets ovansida.
Användarvisningsbild
av blacksabbath
andersuw skrev:
wissel skrev:Skulle snarare tänka mig ett kabelbrott i högerdörren.
Ja fast med reservation för bakluckan är väl den gemensamma nämnaren för de trilskande funktionerna att de styrs via just PDM.
wissel skrev:Plocka ner dörrsidan, tar max 5 minuter, 1 skruv plus plastpclipsen
Om jag inte missminner mig är det två skruvar som behöver lossas sedan man pillat bort dörrhandtagets ovansida.
Jag förstår, inte helt glasklart då. Dörren går att öppna så jag ska ta och kolla det. Finns det kopplingscheman att tillgå någonstans? Är det Haynes som gäller kanske?

Vad jag förstod så måste man programmera en ny eller begagnad PDM till sin bil? Görs det via OBD?
av andersuw
blacksabbath skrev:Finns det kopplingscheman att tillgå någonstans?
Inte gratis för just din årsmodell såvitt jag vet. Men du hittar något likartat om du googlar på EWD V70. Du kan också köpa detta på ebay för ganska små pengar.
blacksabbath skrev:Är det Haynes som gäller kanske?
Tror inte Haynes är till särskilt stor hjälp ifråga om diagnosen. Men däremot kan du kanske få närmare anvisningar om hur du tar bort dörrklädseln, vilket i och för sig inte är särskilt svårt. Som framgår av den tråd du länkade till skall du peta in centrumsprinten i de plastnitar som sitter på sidorna och i nederkant av klädselpanelen. OBS att den bara skall petas in en liten bit, tills det klickar till. Petar du ut den på andra sidan trillar den förstås ner någonstans i dörren och du får leta efter den eller köpa ny nit. När sprinten petats in en bit är det bara att dra ut niten. Som framgår av den tråd du länkar till skall du också sära på dörrhandtaget för att komma åt de två torxskruvar som sitter där bakom och håller fast klädseln i dörren. Peta i skarven mellan de två handtagshalvorna med ett fiskben (P-mejsel) så att yttre delen av handtaget släpper. Möjligen är det också en plastkåpa i övre vänstra hörnet av klädseln som måste bort innan du sedan kan lyfta av klädseln som hänger kvar i överkant. När du fått ut den en liten bit är det sedan bara att koppla bort vajern och kablarna på insidan innan du helt kan ta bort klädseln.

Om du sedan vill ta bort PDMen bör du för säkerhets skull ta in dörrklädseln i värmen och låta plasten bli genomvarm först. Därmed minskar man risken för att någon plastdetalj går sönder vid demontaget. Som du kommer att se sitter PDMen fast i plastramen i dörrklädseln via en uppsättning hakar. Nedtill finns också en skruv. Ta bort skruven och bänd sedan underdelen av PDMen en smula utåt, bort från klädseln. Då släpper hakarna på insidan, närmast klädselpanelen. Pilla sedan upp hakarna på utsidan med ett fiskben.
blacksabbath skrev:Vad jag förstod så måste man programmera en ny eller begagnad PDM till sin bil? Görs det via OBD?
Det behövs inte om du hittar helt rätt PDM för just din bil på skroten. Den bör vara av samma årsmodell och ha samma artikelnummer som din nuvarande PDM. Möjligen kan det också vara av vikt att hamna så nära som möjligt ifråga om tillverkningsvecka på bilen. Köper du en ny PDM hos Volvo eller får en begagnad som i princip passar men inte har rätt programvara måste du låta Volvo ladda ny programvara till den. Och ja, detta görs i så fall via OBD-uttaget.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av blacksabbath
Jaha, 30 minuter senare har jag nu fungerande c-lås osv!

Det var enkelt att få upp dörren som sagt, skulle vilja säga 5 minuter. Man kunde se att tidigare ägare eller mek har varit där och pillat en del. Saknades plastnitar på flera ställen och det var flera märken på listen framför torx-skruvarna (som för referens var torx-25).

Kabeln till höger på bilden satt lös (taget ovanifrån), troligtvis tidigare ingrepp som inte avslutats ordentligt... Nu sitter den bra!
Bilagor
IMG_20151214_194628.jpg
IMG_20151214_194628.jpg (515.94 KiB) Visad 780 gånger
av andersuw
Ja ibland är det inte märkvärdigare än en dåligt fastsnäppt kontakt. Bara att vara glad över att lösningen var så enkel. :-)
Trasig ABS givare, men var?

Du behöver en bättre läsare.

Womens From Your Town - No Verify - Anonymous Adul[…]

Holy Moses. Tvättar varje dag j Har +100 par[…]

Har haft det riktigt kallt ute som lägst -35 […]