Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av DayDreamer
Tänkte på om det kommer in fukt i kablaget till vev/kamaxelgivarna om det kunde ställa till med problem.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Hm ja det är ju sant :) fast då borde väl motor gå väldigt oroligt hela tiden och även kanske dö titt som tätt.

Men kolla somsagt fördelaren och kolla även tändspolen kan ju ha blivit en spricka i den så fukt tar sig in och det blir överslag.
av ulla245
Jag hade en 855 T5 för några år sen som var som din , det berodde på att motoroljan behövde bytas , det blev ngt med ventiltryckarna så man fick köra jättelänge på startmotorn innan den startade , sen efter oljebyte funkade den igen . kan vara värt att resta kanske ?
av Matchmiss
Alltså nja, startmotorn går inte ner i varv eller så, den är ju ny så den går piggt och bra, bara att det låter rätt skoj när man ska starta finns nästan ingen sammanhang i den när den ska starta (när den startar snabbt) däremot när den är trög så går den snabbt och jämnt utan ett nymf till att tända, men så kan den nästan starta, startmotorn slutar och låter som motorn ska starta men startmotorn börjar sedan gå igen, men den startar alltid väldigt tätt inpå att den NÄSTAN startat.
ulla245 skrev:Jag hade en 855 T5 för några år sen som var som din , det berodde på att motoroljan behövde bytas , det blev ngt med ventiltryckarna så man fick köra jättelänge på startmotorn innan den startade , sen efter oljebyte funkade den igen . kan vara värt att resta kanske ?
Oljan är bytt flera gånger, senast var bara någon månad sen :)
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Du har inte kollat hur stiften ser ut när du har kört en stund på startmotorn innan bilen startar? Tänkte ifall dom var blöta eller torra. Hör du bränsle pumpen om den låter när du vrider på tändningen? Vet inte om det spelar någon roll men kom att tänka på om bränslepumpsreläet inte orkar att sluta när det är kallt ute utan det dröjer en liten stund och därför går bilen längre på startmotorn innan den hinner bygga upp bränsletryck när reläet väl sluter.
av Matchmiss
DayDreamer skrev:Du har inte kollat hur stiften ser ut när du har kört en stund på startmotorn innan bilen startar? Tänkte ifall dom var blöta eller torra. Hör du bränsle pumpen om den låter när du vrider på tändningen? Vet inte om det spelar någon roll men kom att tänka på om bränslepumpsreläet inte orkar att sluta när det är kallt ute utan det dröjer en liten stund och därför går bilen längre på startmotorn innan den hinner bygga upp bränsletryck när reläet väl sluter.
Näe det har jag faktiskt inte, är ju så svårt att förutspå när den är seg och inte, den var snabbare nu idag, dock börjat motorelektroniklampan lysa nu för 3e gången på 2 veckor(!) så ska kolla vad den klagar på denna gång, antar LMM eller Impulsgivaren igen.

Vet att folk vart inne på bränslereturen på pumpen, men att köra på tändningen några gånger för att bygga upp tryck känns som det funkar ibland och ibland inte, så känns mer som det är något annat som orsakar det :S
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Ja du jag kommer inte på så mycket annat just nu tändsidan borde ju vara ok efter som du bytt massa delar där. När bilen blir så här seg startad går den sen då normalt på tomgång när den startar eller går den oroligt?
av Matchmiss
DayDreamer skrev:Ja du jag kommer inte på så mycket annat just nu tändsidan borde ju vara ok efter som du bytt massa delar där. När bilen blir så här seg startad går den sen då normalt på tomgång när den startar eller går den oroligt?
Näe den går så gott som helt normalt då, aldrig orolig tomgång, svajig etc, dock är bilen mer orkelös/tvekar vid gaspådrag (normal acceleration, märkbart vid lugn körning också) och går allmänt sämre tycker jag när den är kall, sen när den är nästan uppe i arbetstemp går den helt klart jämnare och bättre. Dock kan bilen starta segt även efter den blivit varmkörd så lurigt att det är så till och från och oförutsägbart :-(O)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 11
Missljud! Volvo xc90 2020 b5

Brukar vara något lager när det är[…]

Ja, det är det, men det är oavsett om du[…]

nackdelar med Running Boards

Hur menar du att de inte håller mått[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ok tack! Detta hade ja ingen aning om intressant!