Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av milktrucker
det måste vara något som är fel. S60 och V70 är bland de mjukaste bilarna som går att hitta, ja så mjuka att de saknar både väghållning och komfort just för att dämparna nästan går i botten.

På vilket sätt är bilen för hård?
är det när du kör över farthinder?
av andersuw
milktrucker skrev:det måste vara något som är fel. S60 och V70 är bland de mjukaste bilarna som går att hitta, ja så mjuka att de saknar både väghållning och komfort just för att dämparna nästan går i botten.

På vilket sätt är bilen för hård?
är det när du kör över farthinder?
Det skulle ju kunna vara så att tidigare ägare satt i styvare fjädrar/dämpare än dem som satt fabriksmonterade. Möjligen går detta att kolla med vederbörande. Om inte kan möjligen en Volvoverkstad avgöra om de fjädrar och dämpare som sitter på bilen stämmer överens med bilens chassikod. Det är dock inte helt säkert att de enkelt kan se det. Beror lite på vad som till äventyrs stoppats in istället och om fjädrar och dämpare har en märkning som sitter kvar och kan uttolkas.

Sedan håller jag inte med om att dessa bilar har så mjuk fjädring att de "saknar både väghållning och komfort". Jag uppfattar både min V70 T5 -02 och min V70 D4 -15 (båda med standardfjädring, kompletterad med nivåreglering bak när jag övertog dem) som mycket komfortabla. Något fel på väghållningen är det inte heller. OK, de kan kränga lite om de provoceras men klarar sig bra när de ställs på prov. Kolla t.ex. resultaten i de undanmanöverprov biltidningarna regelbundet genomför. Min 855 T5 -94 (även den med nivåreglering bak fast i det fallet standardmonterad) var däremot hård som flinta. Inspirerande att köra när asfalten låg slät som ett parkettgolv men med bristande komfort (och inte heller särskilt bra väghållning) på medelmåttigt till dåligt underlag.
av svensson600
Det tror jag inte alls på. Min son har en S80 som är mycket mjukare och komfortablare. På S60 känner man varje potthål och bula men så icke med S80. S60 skulle väl passa ungdomar så den passar klart inte gamla gubbar. Citroen BX var väldigt skön och även Renuault 4 med torstionfjädrar på ca 1,5 meter vid varje hjul. Det blev skön gungig gång av dessa fjädrar. S60 passar nog inte mig som är alldeles för hård i min smak.

och skönare. Nästa som en citroen b

x
av andersuw
svensson600 skrev:Det tror jag inte alls på. Min son har en S80 som är mycket mjukare och komfortablare. På S60 känner man varje potthål och bula men så icke med S80. S60 skulle väl passa ungdomar så den passar klart inte gamla gubbar. Citroen BX var väldigt skön och även Renuault 4 med torstionfjädrar på ca 1,5 meter vid varje hjul. Det blev skön gungig gång av dessa fjädrar. S60 passar nog inte mig som är alldeles för hård i min smak.
En S60 med standardfjädring är ingen särskilt hårdfjädrad bil. Så långt har milktrucker helt rätt. Om det är stor skillnad på din S60 och din sons S80 finns det därför skäl att misstänka att tidigare ägare satt i styvare fjädrar/dämpare i S60n.
Användarvisningsbild
av milktrucker
svensson600 skrev:Det tror jag inte alls på. Min son har en S80 som är mycket mjukare och komfortablare. På S60 känner man varje potthål och bula men så icke med S80. S60 skulle väl passa ungdomar så den passar klart inte gamla gubbar. Citroen BX var väldigt skön och även Renuault 4 med torstionfjädrar på ca 1,5 meter vid varje hjul. Det blev skön gungig gång av dessa fjädrar. S60 passar nog inte mig som är alldeles för hård i min smak.
Byt bil med din son vet ja.
kolla om det är orginal på bilen. volvo har vanligtvis en färgmarkering på fjädern och en svart dämpare med blå etikett.
Kan det möjligen vara som så att dämparna är slut, för då blir färden över ojämnheter inte rolig. Dela bilen slår hårt över ojämnheter o gungar.
Jag har volvos hårdaste dämpare fram på XC och upplever det som optimalt på alla sätt, bra väghållning och mindre chassirörelser över ojämnheter och farthinder. Bilen upplevs inte stötig utan fast och stadig. Däremot är V70 med standardchassi och mjuka dämpare inget trevligt. Där känner man mer av att det nästan slår i bilen över ojämnheter och hål i vägen så som t ex tjällossning/pölar kräver nästan njurbälte.
av andersuw
milktrucker skrev:Däremot är V70 med standardchassi och mjuka dämpare inget trevligt. Där känner man mer av att det nästan slår i bilen över ojämnheter och hål i vägen så som t ex tjällossning/pölar kräver nästan njurbälte.
Rubbish! Jag har inga som helst problem av det slaget med någon av mina V70, båda med standardchassi. Njurbälte var något jag ibland kände behov av när jag körde min 855 T5 -94. Några sådana tankar har inte ens farit genom mitt huvud sedan jag sålde den.
av Wizzman

och skönare. Nästa som en citroen b
x
Har sonen och du samma däckdimension? Lågprofildäck gör att bilen blir stötigare.
av svensson600
Jag upplever min bil som oerhört fast och stadig. Men fråga var: kan man byta fjädrar eller stötdämpare för att få bilen lite mjukare? Och var skulle detta kosta?
Trasig ABS givare, men var?

Du behöver en bättre läsare.

Womens From Your Town - No Verify - Anonymous Adul[…]

Holy Moses. Tvättar varje dag j Har +100 par[…]

Har haft det riktigt kallt ute som lägst -35 […]