svensson600 skrev:Det tror jag inte alls på. Min son har en S80 som är mycket mjukare och komfortablare. På S60 känner man varje potthål och bula men så icke med S80. S60 skulle väl passa ungdomar så den passar klart inte gamla gubbar. Citroen BX var väldigt skön och även Renuault 4 med torstionfjädrar på ca 1,5 meter vid varje hjul. Det blev skön gungig gång av dessa fjädrar. S60 passar nog inte mig som är alldeles för hård i min smak.
Byt bil med din son vet ja.
kolla om det är orginal på bilen. volvo har vanligtvis en färgmarkering på fjädern och en svart dämpare med blå etikett.
Kan det möjligen vara som så att dämparna är slut, för då blir färden över ojämnheter inte rolig. Dela bilen slår hårt över ojämnheter o gungar.
Jag har volvos hårdaste dämpare fram på XC och upplever det som optimalt på alla sätt, bra väghållning och mindre chassirörelser över ojämnheter och farthinder. Bilen upplevs inte stötig utan fast och stadig. Däremot är V70 med standardchassi och mjuka dämpare inget trevligt. Där känner man mer av att det nästan slår i bilen över ojämnheter och hål i vägen så som t ex tjällossning/pölar kräver nästan njurbälte.