Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av alan
Motorlampan är tänd, även om jag släcker den med en felkodsläsare så tänds den direkt när man startar motorn. Felkoden är något i stil med ; Värmekrets till O2 sensor två felaktig.

Som jag tror så har den bara en uppgift och det är att kolla att katten fungerar som den ska?
av benka1
Verkar så men felkoder kan ju ha annan innebörd oxå, i mitt fall så fick jag hela tiden felkod på främre lambdan för låg spänning visade sig att btr va felande!
av benka1
En av kablarna går ju till värmekretsen kolla denna!
själva skydds höljet som dessa 4ledare ligger i kan ligga o skava imot något så det blir kortslutning
fast det har du säkert kollat?
Eller så är det nåt fel med kissen..
av alan
Har köpt ytterligare en begagnad lamda sond, så skall skruva ditt den när jag är ledig nästa gång, jag har mätt lite och den röda kabeln som om jag minns rätt är plus till värme kretsen fick 13 volt när motorn var igång, minus var det 9 volt.

När motorlampan började lysa var direkt efter att jag hade kört över en gren, och lambda sonden var böjd. Så jag är rätt säker på att det är sonden som är problemet men inte helt hundra.
av julisgranis
Är det en titanium sond (röd kabel finns med) så är det likadana som sitter före och efter katten. Anledningen till att de har olika artikelnummer är för att det är olika kontakter och kabel längder. klipp löd och isolera. Hr du felkodsläsare som så om den är tillräckligt bra kan den varna för preheater. oftast den som knasar.

Därför måste det exakt stämma med vad bilen skall ha. Billigaste sättet är att köpa en biltema som säljer fag sonder men du måste antagligen hitta ett kotstånd som du löder på värmekabeln annars fungerar det. Jag hitta det en tabell med vilken motor som har vilket motstånd. Jag vet vad jag skall ha för min iaf nu vilket motstånd som jag skall ha för min motor b4146422
Användarvisningsbild
av andersbe
julisgranis skrev:Är det en titanium sond (röd kabel finns med) så är det likadana som sitter före och efter katten. Anledningen till att de har olika artikelnummer är för att det är olika kontakter och kabel längder. klipp löd och isolera. Hr du felkodsläsare som så om den är tillräckligt bra kan den varna för preheater. oftast den som knasar.

Därför måste det exakt stämma med vad bilen skall ha. Billigaste sättet är att köpa en biltema som säljer fag sonder men du måste antagligen hitta ett kotstånd som du löder på värmekabeln annars fungerar det. Jag hitta det en tabell med vilken motor som har vilket motstånd. Jag vet vad jag skall ha för min iaf nu vilket motstånd som jag skall ha för min motor b4146422

Du får gärna ladda upp tabellen. :mrgreen:
av alan
julisgranis skrev:Är det en titanium sond (röd kabel finns med) så är det likadana som sitter före och efter katten. Anledningen till att de har olika artikelnummer är för att det är olika kontakter och kabel längder. klipp löd och isolera. Hr du felkodsläsare som så om den är tillräckligt bra kan den varna för preheater. oftast den som knasar.

Tack, jag hade tur och biltema tog tillbaka min sond, då motorlampan började lysa igen efter tre dagar. om jag visste då att jag kunde skarvat på ett motstånd så hade jag nog gjort det.

Men nu lämnade jag tillbaka den och köpte en begagnat till från bilskroten och då fungerade det i två dagar och sen tändes motorlampan igen och sen sloknade den efter ytterligare två dagar och sedan dess har den inte varit tänd.

Som du trodde fick jag felkod på preheter och dom gamla sonderna vart inte varma men den senaste från bilskrotenvart rätt varm.

Hej Jag behöver T6-kolvar, diameter 81. Jag b[…]

Hjälp! Vad har hänt?

Har en v70 classic d3 automat fwd 2016 som gå[…]

Flexifuel, etanol - bensin

Ja, idén om att köra på lokalpr[…]

V70-05 B5254T2. Bytte strålkastare till devi[…]