Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jonas_latt
White skrev:
Jonas_latt skrev:Rekommenderar biltema sport filter och skit i att olja den. Kan lika gärna köpa nytt när det e dåligt. Kostar bara 99kr.
Har kört med mitt i fyra år på min v70 t5 och 1-2år på min andra bil s60. Jag har alltid haft dessa på alla mina bilar. S40 t5
,s40 t4. Aldrig någon lmm som gått sönder.
Problemet med att INTE olja filter som ska oljas är att dom släpper genom skit som skadar turbo och motor.

Intressant. Jag har hört att det e oljan som sugs in på lmm. Och därför ska man inte olja in filtret.

Tette verkar stå på min sida angående oljan. ☺
Tette skrev:Jag brukar köra med bsr:s blåa insatsfilter i min v70 på sommarhalvåret och aldrig märkt något problem. Många av dem som får problem brukar vara ganska frikostiga med filteroljan och då andas lmm:en i oljan och mår dåligt :cry:
Brukar alltid olja in det och låta filtret stå i 2-3 dgr innan jag monterar det.
Annars funkar det bara bra med original filter, låter dock lite lite mer med sportfiltret. Prestandamässigt så spelar det inte så stor roll tycker jag, kör ju halva året med ett original och har inte märkt några bortsprungna hästar gentemot sportfiltret.
Användarvisningsbild
av IndustriDiamant
någon som vet om man kan byta ut luftfilter lådan till ett biltema filter eller något annat utan att de blir knas med lmm? detta angår en v70 2.4 ingen turbo här inte, men trött på att det är så j*vla trångt när luftfilter burken sitter där den sitter och det sitter även 2 pyttesmå slangar som ska öppna en lucka för att suga in luft till motorn? eller om det är retur för avgasserna? frågan är hur man gör med metall röret som går från baksidan av motorn in i luftfilterlådan om man byter till ett öppet biltema filter, sånt man annars haft i en turbo bil :wink: :?:
av Jonas_latt
Du kan ta bort orginal burken och bara "trycka" på ett biltema filter på din lmm. Tror det finns två olika storlekar på filtret. Du behöver mäta över din lmm så den passar.

Womens From Your Town - No Verify - Anonymous Adul[…]

Holy Moses. Tvättar varje dag j Har +100 par[…]

Trasig ABS givare, men var?

Vad är det för läsare du anvä[…]

Har haft det riktigt kallt ute som lägst -35 […]