Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Zigge
uno83 skrev:Statoil har ju dessutom egen tillverkning av oljor, så det skulle innebära att Biltema köper sin olja från Statoil?
Jo så borde det ju vara isf :roll: Tror inte ett dugg på att det är samma olja, för tittar man i produktbladen för oljorna mellan biltema och statoil så är det inte många siffror som stämmer :wink: eller så är det så att statoil tillverkar biltemas olja enbart för dom, så kan det vara iofs, men att jämföra Biltemas olja mot statoils egna oljor så är det inte mycket som stämmer iaf...
Och därmed inte sagt att Biltemas olja skulle vara dålig på nåt sätt, för det har jag absolut inga kunskaper om så att jag kan uttala mig om, och jag kör själv på biltemas helsyntetiska 5W-50 och är nöjd med denna...
av *pettson*
Zigge skrev:
uno83 skrev:Statoil har ju dessutom egen tillverkning av oljor, så det skulle innebära att Biltema köper sin olja från Statoil?
Jo så borde det ju vara isf :roll: Tror inte ett dugg på att det är samma olja, för tittar man i produktbladen för oljorna mellan biltema och statoil så är det inte många siffror som stämmer :wink: eller så är det så att statoil tillverkar biltemas olja enbart för dom, så kan det vara iofs, men att jämföra Biltemas olja mot statoils egna oljor så är det inte mycket som stämmer iaf...
Och därmed inte sagt att Biltemas olja skulle vara dålig på nåt sätt, för det har jag absolut inga kunskaper om så att jag kan uttala mig om, och jag kör själv på biltemas helsyntetiska 5W-50 och är nöjd med denna...
jag kan ge en vägledning om varför man inte hittar nåt..
Ganska enkelt..
Om du hittar två identiska produkter. Nu menar jag på siffran identiska.
Den ena kostar 55kr den andra 155kr.. vilken köper du?

Statoil är inte ett dugg intresserade att förlora marknad av sina kunder för att någon går in och hittar rätt spec på oljan?.
Enklast är att ändra en olja till det sämre i spec. Det blir den billigare oljan trots att där inte skiljer nåt. Och att ljuga nedåt är inte straffbart. Däremot tvärtom.
Flera exempel där sånt förekommer är t.ex STIGA tranås. Där man köper in t.ex 15 pallar med 15hk motorer till gräsklippare.. Men köper TVÅ etikettsatser..
Dom dyra får 15hk motorer...
dom billiga får 11hk motorer.. etiketten bestämmer..
Och dom är tagna ur samma pall. (har faktiskt stått och tittat på när man gör det också.. :lol: )
Det finns ju bättre jämförelser egentligen.. Ta volvos 140hk maskin och 170hk maskinen i N serien.. vad skiljer? Det är samma maskin men den ena har inte betalt för det programmet som ger 170hk helt enkelt.
Men som sagt man har betalt olika och ska få olika..iallafall ska man få tro det.
Det är naturligtvis för dyrt att köpa in två sorter. Mängd=rabatt.
En sak som talar för statoil i mina ögon dessutom är bland annat att ett par killar jag känner lite flyktigt faktiskt jobbar i nynäshamnen med omtappningen av oljan. Det är Statoils tankbil som ger dom bulk inför omtappningen.
Vid kontakt med statoil och biltema uppger INGEN om dom samarbetar.
Jag vet att den här tråden är löjligt gammal för att svara på men..

Jag har faktiskt sökt jobb på Statoil i Nynäshamn för ungefär två år sen. Vi fick först en genomgång av fabriken inför arbetsuppgiften. Jag fick då se med mina egna ögon att de faktiskt tillverkar Biltemas oljor. Hela lagret var dessutom fullt med biltemas pallar. Så JA. Statoil tillverkar Biltemas oljor... alla fall när jag var där.

Men därmed menar jag inte att de är identiska med Statoils egna oljor. Jag måste alla fall anta att, om man köper maskiner för flera miljoner till en tillverkningsprocess så ska man kunna ändra egenskaperna för tillverkningen. Det var ju inte direkt så att det var varannan burk Biltema och varannan burk Statoil på bandet. Egenskaperna för de olika oljorna beror ju på många faktorer. jag tycker alla fall att det låter otroligt om det skulle vara på något annat sätt. Ha en svindyr maskin för varje sorts olja som tillverkas. skulle ju kräva enorma utrymmen dessutom.

Har för övrigt jobbat på Biltema också..(Sämsta jävla jobbet någonsin) Alla fall så berättade min chef att alla batterier som slutar på "2" tillverkas av "Global." Och ja, det fick jag se sen när det kom en pall. det stod faktiskt "Global" på avsändaren. Men det var Global någonstans i Asien? Men detta var innan de underhållsfria batterierna började ta över så det behöver inte alls gälla längre..

Det här att en fabrik endast kan göra en sorts produkt med olika etiketter är ju något som många glatt ovetande människor tror på. Fick höra en gång att en "Mark" tv för 3000kr var lika bra som den tre gånger så dyra motsvarigheten (Sony, Panassonic, etc), för de tillverkas på samma fabrik. Det var till och med exakt samma innehåll! endast skalet som var annorlunda.. fantastiskt! Min egen farsa tröstade sig med att "John blunds" sängar var samma sak som "Hästens" för de kom också från samma fabrik..
av *pettson*
ett ypperligt exempel på etikett trim hittar du under stigas sortiment. En bekant sen många år tillbaka jobbade där. Ett av hans första jobb var att montera just etiketter. Vilka etiketter?.. Enkelt..
Stiga köpte in ett antal tusen av samma motor. Samma storlek och utförande. Men dom skulle monteras i olika maskiner.
Därav blev det en serie 11hk en serie 12,5hk och en serie 15hk. Samtliga.. var 13hk enligt uppgift från briggs/stratton. Endast etikettskillnad alltså.
I övrigt när jag pluggade till eltele tekniker en gång i tiden så var vi ofta på luxor som det hette då.
Luxor har 16 märken. ALLA gjordes på samma line. Det fanns 5 olika lådor och endast ett kretskort (på just den modellen) men alltså 16 fabrikat.
Även när jag senare jobbade på nokia SCI så gjorde vi EXAKT samma utförande på kort och programvara/ låda och tillbehör till åtminstone 12 fabrikat. Varav ETT var NOKIA. Även där dekalskillnad.
Sen finns det naturligtvis en del saker där stora skillnader sker..
Men som när folk tror oljor som är dyra, automatiskt är bra oljor. Menar dyrt att framställa och fin teknologi och så..
Konstigt då att du som kund ger 196kronor litern. Och jag som jobbar och har mina rabatter ger 34kronor/ liter för samma sak...
Menar om det nu vore kvaliteten som avspeglas i priset automatiskt.
Så nej riktigt så enkelt är det aldrig att koppla ihop kvalitet med pris.. Inte heller med att koppla ihop fabrikat med varandra.
Jag vet att det görs likadant med LCD-Paneler. Samsung och Sharp tillverkar mycket av de panelerna som används till olika fabrikat. säkert många gånger exakt samma model av panel i flera olika fabrikat. Men där (har läst detta) är det tydligen så att kringutrustningen och programvaran i apparaterna gör så stor skillnad så det lätt går att urskilja dem från varandra.

Menar angående oljorna att, om man inte kan anpassa processen efter olika nivåer så måste det ju finnas en uppsjö av maskiner för varje sorts olja. en för delsyntet 10w50. en för mineral, osv.

Att biltemas oljor är billiga beror ju mycket på att de har så pass låga marginaler också. fick höra att de tjänar 3% av priset på varje vara. så när jag tappade ett batteri som kostade 700kr, så hade de gått med back. vet dock inte om detta är sant. men det var vad de sa till oss som jobbade där.

Sen angående stiga och det du skrev, så visst är det nog så många gånger. finns i alla branscher.. [Skrev massor här men det börjar bli lite väl långt ifrån topic kom jag på..]

Tips: Lyssnar man mkt på radio är Tu[…]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]