Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Eriksson87
Hej har en xc70 -01 där varken elspegel, fönsterhiss eller centrallås funkar på passagerardörren. Läste någonstans att det är vanligt att det ergar i kontakten mellan dörr och bil. Nu hittar jag inte det. Men var sitter den anslutningen? Måste riva bort något eller är det något man kommer åt lätt? Ska prova att spreja lite och se om det börjar funka
av ThunderAce
Till vänster i bild i springan mellan bilen och dörren ser du bälgen som kablarna går igenom, kontakten är skruvad på dörrsidan
Då får du bort kabeln som kommer från bilen, vill du ha bort kontakten som sitter i dörren så får du riva ner hela dörrpanelen,
som du ser på bilden där är den redan borta, och via kåpan som är ovanför högtalaren plocka bort kontakten
Bilagor
image.jpg
image.jpg (369.22 KiB) Visad 820 gånger
av Eriksson87
Var och testa spraya i dörren men var ingen skillnad, märkte däremot att låsknappen på dörren funkar, men den låser inte passagerardörren någon som har elschema så man vet vad som är vad som kommer från bilen, tänkte om man kan mäta på kablarna om det kommer ström från bilen så man kan begränsa felet
Användarvisningsbild
av leiwi
Eriksson87 skrev:Var och testa spraya i dörren men var ingen skillnad, märkte däremot att låsknappen på dörren funkar, men den låser inte passagerardörren Bild någon som har elschema så man vet vad som är vad som kommer från bilen, tänkte om man kan mäta på kablarna om det kommer ström från bilen så man kan begränsa felet

Man kan misstänka att PDM en har lagt av , försök att få hjälp med att läsa ut felkoder
av andersuw
leiwi skrev:
Eriksson87 skrev:Var och testa spraya i dörren men var ingen skillnad, märkte däremot att låsknappen på dörren funkar, men den låser inte passagerardörren Bild någon som har elschema så man vet vad som är vad som kommer från bilen, tänkte om man kan mäta på kablarna om det kommer ström från bilen så man kan begränsa felet

Man kan misstänka att PDM en har lagt av , försök att få hjälp med att läsa ut felkoder
Ja det är även en av mina misstankar.

Till trådskaparen: PDM (Passenger Door Module) är en av bilens många små datorer, placerad under fönsterhissknappen i dörrpanelen i höger framdörr. Hur är det med bakdörren på samma sida? Funkar allt som det skall där? Om jag minns rätt styr PDMen även utrustning i höger bakdörr.
av andersuw
Eriksson87 skrev:Ja alla andra dörrar funkar som dom ska, det är bara passagerardörren som krånglar
OK. Det försvagar kanske misstankarna mot PDM något. Men det kan fortfarande vara den, eller kontaktstyckena på den, det handlar om. Inte ovanligt med fel på PDM eller dess motsvarighet på förarsidan (DDM). Bytte själv PDM på min V70 T5 -02 för ett par år sedan. Felkodsläsning tillråds.
av Eriksson87
Pratade med en polare som har lite volvo kontakter, han pratade om att man fick byta dörreglagen? Är det alltså pdm? Har bara pratat med han snabbt så har inte hunnit fråga
av andersuw
Eriksson87 skrev:Pratade med en polare som har lite volvo kontakter, han pratade om att man fick byta dörreglagen? Är det alltså pdm? Har bara pratat med han snabbt så har inte hunnit fråga
Ja, det är troligen PDM han syftar på. Om jag minns rätt är det så att man på förarsidan (DDM) tar bort hela reglagepanelen medan man på passagerarsidan tar bort den undre delen från höljet ovanpå. Här är en bild på en PDM:

https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Volvo ... -30658147/

Den jag bytte till kom från skroten. Men det kan vara marigt att hitta rätt. Om det visar sig vara PDMen det är fel på bör du försöka hitta en med samma artikelnumer och från samma årsmodell (och se till att ha returrätt om något ändå inte skulle funka). Däremot skulle jag tro att det inte spelar någon roll om den kommer från en XC70, V70 eller S60.
Användarvisningsbild
av greeeken
andersuw skrev:
leiwi skrev:

Ja det är även en av mina misstankar.

Till trådskaparen: PDM (Passenger Door Module) är en av bilens många små datorer, placerad under fönsterhissknappen i dörrpanelen i höger framdörr. Hur är det med bakdörren på samma sida? Funkar allt som det skall där? Om jag minns rätt styr PDMen även utrustning i höger bakdörr.

PDM styrs av DDM
Jag skulle först kolla om de felkod där.
Fast då borde man ju tycka att förar sidan oxå borde strula.
Trasig ABS givare, men var?

Du behöver en bättre läsare.

Womens From Your Town - No Verify - Anonymous Adul[…]

Holy Moses. Tvättar varje dag j Har +100 par[…]

Har haft det riktigt kallt ute som lägst -35 […]