Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av s80
S60 t5 2004, steg 1 optimerad, 305hk

Hur fungerar det med insats sportluftfilter på dessa? Vissa bilar klarar inte alls av sportluftfilter.

Hade först tankar på att sätta på ett optiflow bsr filter med avskärmning, men läst mkt om att det förstör lmm.

Råd och tips mottages gärna.

Öppet filter,insats eller köra med original filter?
av Tette
Jag brukar köra med bsr:s blåa insatsfilter i min v70 på sommarhalvåret och aldrig märkt något problem. Många av dem som får problem brukar vara ganska frikostiga med filteroljan och då andas lmm:en i oljan och mår dåligt :cry:
Brukar alltid olja in det och låta filtret stå i 2-3 dgr innan jag monterar det.
Annars funkar det bara bra med original filter, låter dock lite lite mer med sportfiltret. Prestandamässigt så spelar det inte så stor roll tycker jag, kör ju halva året med ett original och har inte märkt några bortsprungna hästar gentemot sportfiltret.
Användarvisningsbild
av White
Jag hade valt insatsfilter alla dagar i veckan. Filtret sitter mer skyddat för bland annat väta inne i luftburken. Är det inte så att du
behöver större filterarea än vad ett insatsfilter ger hade jag valt insatsfiltret. Dom filtren som följer med i Optiflow kiten är ju små och
futtiga och har mindre filterarea än ett insatsfilter. Enda anledningen som jag hade valt ett öppet filter är om jag skulle skaffa filter
storlek STORT!
av Jonas_latt
Rekommenderar biltema sport filter och skit i att olja den. Kan lika gärna köpa nytt när det e dåligt. Kostar bara 99kr.
Har kört med mitt i fyra år på min v70 t5 och 1-2år på min andra bil s60. Jag har alltid haft dessa på alla mina bilar. S40 t5
,s40 t4. Aldrig någon lmm som gått sönder.
Användarvisningsbild
av White
Jonas_latt skrev:Rekommenderar biltema sport filter och skit i att olja den. Kan lika gärna köpa nytt när det e dåligt. Kostar bara 99kr.
Har kört med mitt i fyra år på min v70 t5 och 1-2år på min andra bil s60. Jag har alltid haft dessa på alla mina bilar. S40 t5
,s40 t4. Aldrig någon lmm som gått sönder.
Problemet med att INTE olja filter som ska oljas är att dom släpper genom skit som skadar turbo och motor.
Trasig ABS givare, men var?

Du behöver en bättre läsare.

Womens From Your Town - No Verify - Anonymous Adul[…]

Holy Moses. Tvättar varje dag j Har +100 par[…]

Har haft det riktigt kallt ute som lägst -35 […]