Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Knall
#1026499
Hejsan har en V70 med en B5252FS i och för några månader sen så började det att komma ett litet moln blårök när jag startade bilen efter att den hade stått +8 timmar. Är ganska kass på bilar men det var olja på ett av tändstifften inte mycket bara lite vid slutet av gängorna och får fylla på 1 liter varannan månad kör ca 7 mil om dagen. Någon som vet vad vart det kan läcka ifrån och om det är vart att fixa? Motorn har gått 22000 mil.

Är tacksam för svar.
av Patricius
#1026504
Min förra Volvo, en 850 2.0s, rykte alltid blått just vid uppstarten. På Volvo ville dom byta både vevhusventilation och ventiltätningar till en lämplig kostnad av ca 16.000:- så jag körde vidare. Och under dom 12.000 mil jag körde blev det inte sämre.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1026552
Vanligaste orsaken är väl vevhusventen. Sen beroende på hur långt bilen gått och hur den varit skött läcker säkert kolvringarna en del också. Sen har vi ventiltätningarna också...
Den finns en hel del olika saker som kan orsaka blårök. Det dom har gemensamt är iaf att det inte är normalt, något i motorn är skapligt slitet.
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1026767
Ta upp tändstiften, kolla om något (eller flera) skiljer sej ut med att vara kladdiga eller lite blankt sotiga. Isåfall har du problemet på en cylinder. Isåfall är det ventiltätning(ar) eller kolvringar. Kommer det när den stått länge gissar jag på ventiltätningar.
Det är mer av ett kosmetiskt fel ända tills dess att det blir problem vid besiktning, eller att det börjar ryka vid gasuppsläpp(motorbroms)
av Knall
#1027090
Ett var kladdigt och resten var normala. Är det värt att kanske lämna in och kolla vart det kan läcka?
Användarvisningsbild
av DayDreamer
#1027133
Det är ju inte någon liten summa utan det drar nog iväg rejält innan dom ens hittar vart felet är skulle jag tro.
av sensonic
#1027194
Kan du vara av med bilen en tid är ett fordonsgymnasie ett alternativ då den vanliga verkstaden blir för dyr vs bilens värde. Finns en del exempel på att det inte gått så bra men många är nöjda. Bjuda på fika är viktigt.. :)
av Malmstroem
#1027260
1 liter på 420 mil (7 mil om dagen, påfyllning varannan månad). Det finns "nya" motorer som anses friska som tar lika mycket...

Om det är en bruksbil hade jag inte rört något stort. Det enda jag skulle gjort är att kontrollera vevhusventilationen. Jag hade väntat tills besiktningen hade klagat eller förbrukningen gått upp en hel del till.

Rör det sig om en "ögonsten" så är det bara att börja leta fel. :wink:
Service Peugeot 107 2007

Jag gjorde ju "normal" service (olja och[…]

Saknar Android Auto

Får ursäkta om det finns hundra tr&arin[…]

Nya Volvo XC70 PHEV

https://youtu.be/LRrjbUQEVG8?si=PIDMjm5Z7HwZxOAO […]

ljudet av ett dött batteri?

Köpte mig ett tungt och enligt expediten bra […]