PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av 960sedan
#1026755
Har en 140 -73, som varit i familjens ägo sedan -77. Har rullat året runt som bruksbil de första 30 åren. Som andra bilar från denna tidsepok, har även detta exemplar krävt en hel del nya plåtdetaljer, samt även andra reparationer.

Bilen är nu ingen pärla, men är i bra bruksskick. Motorn är en B20A med enkelförgasare. Den har gått 28.500 mil, är orenoverad och går fortfarande fint.

Funderar på att plocka ur motorn och måla den, samt byta tätningar och packningar, då den läcker olja lite här och där. Har även overdrivelåda och dubbla SU förgasare liggande från en -67:a, B18. Hade tänkt att montera detta i samband med att motorn är urplockad.

Är ju alltid trevligt med lägre varvtal vid landsvägskörning, och mera ork i motorn.
Är det nån som har tips om bra kamaxel som ger mera vridmoment, utan att försämra orken på låga varvtal ?
Kul med en varvvillig motor, men prioriterar kraften vid låga varvtal, då bilen används som bruksbil på sommaren.Vill inte plåga motorn för mycket, då den ju har rullat en del. Vill inte heller helrenovera den, då den fortfarande går fint. Är ju också intressant att se hur långt den kan gå utan renovering.

Bestyckningen av förgasarna borde väl kunna funka även till en B20 ? Har nån ett diagram på vridmoment för olika kamaxlar, så man kan jämföra ?
av Arne
#1027047
En bakaxelutväxling på 3,73:1 borde din motor orka med. Har du riktigt bra vrid så kan du ha 3,54:1 utväxling. Vill du gå ännu lägre så bör du nog ha mer pulver under huven. Ett annat alternativ är att montera i en overdrive växellåda (M41). Original har din bil 4,10:1 utväxling på bakaxeln.
av ingesjo
#1030066
Vill du ha ekonomi i din motor välj då bort dubbla SU
Behåll förgasaren du har
Om du ändå ska plocka ut motorn,, lägg då pengarna som du kommer att tjäna på att inte använda SUna på att se till att få motorn i bra skick
Typ K kam eller en liknande t.o.m. bättre modern kam är ingen dum idé
Men innan montaget av en annan förgasar lösning se till att resten fungerar bra...
Att sätta dit dubbla SU på en sliten gammal motor kommer bara att resultera i ett enormt Bröööl utan att ge så mycket mer än ökad bränsleförbrukning.
Kompisen gjorde det och vi kollade innan detta byte ,, visade sig att han förlorade 2 sekunder i acc 0-100 med SU
Men det lät som om han hade en Volvo som gick 100ggr snabbare [SMILING FACE WITH OPEN MOUTH AND SMILING EYES]
Användarvisningsbild
av Hasse63
#1031229
Finns "inga" genvägar, att "trimma" en trött motor är ingen bra ide..

Renovera motorn med nya lager, ringar, kamdrev, renovera toppen och ev, porta den lite , mm mm. har motorn vändkanter så borra.
Nu är det ide med annan kam och annan/andra förgasare. Har själv under många år använt DCD, men numera är det dubbla SU HIF6 som gäller då jag upplever att dom ger mer effekt.

Så bra att det löste sig :-) Ibland f&[…]

Uppdatering: Var förbi mekonomen idag och k&[…]

Tog och undersökte lite mer idag. Rev bort ma[…]

Oljebyte i Haldex

Ni som bytt oljan i Haldexen hur gör för[…]