Slama skrev:
...men om det inte är spridningen som gör skillnad så vilka tekniska skillnader finns som gör att modulerna lyser så mkt bättre än led i en spollampa? Det torde väl vara ingående dioders ljusemission vid given ström som avgör vilket ljus det blir oavsett om de sitter i modul eller spollampa. De har ju 12 V och 420 mA att förhålla sig till oavsett eller ligger modulerna på högre effektuttag?
Rent övrigt ljusrelaterat så kan man ju idag erhålla samma ljusmängd/styrka från 6w led som från 40w glödtråd. Det finns ju halvljus lampor med led men där tror jag inte det funkar så bra då ljuset inte är koncentrerat till ett ställe och därför inte sprids av reflektorn som det är tänkt med glödtrådslampa.
En spollampa har ju bara 1-6 st dioder beroende på modell och lägg till olika modeller av dioder som är allt mellan skräp och ok, en modul som jag har sitter det 8st dioder i(finns andra med flera dioder i) och yttre vinklade utåt för vidare spridning och ger kompakt ljusmatta på skylt och det blir över så det täcker även delar av kofångare bak så det lyser ner lite på marken bakom vilket inte är en nackdel. Sen är dioder och dioder inte samma sak då det finns skit som drar mycket ström utan att leverera lika mycket ljus som diod nr2 då cree är överläget noname crap som säljs under fakenamn som "cree" fast inte ens är äkta cree, samsung whatever som levererar vad som lovas.
Sen skall det vara CANBUS variant på dessa bilar, OM man inte byter till faceliftbakljusen som mig för då märkte jag att "canbusjukan" med mycket svagt glödande moduler/lampor försvann då jag tog ström till signaturen i luckan från just skyltbelysningen och inget behov av att bränna bort effekten. Var gränsen ligger för att dom skall glöda svagt har jag aldrig testat men modulerna ligger precis ett hårstrå under detta på min då det krävs mörker för att upptäcka detta och att man tittar rakt in i dom på mycket kort avstånd.
Det finns BRA helljuslampor i LED, jag testar just nu en Ledison 6G variant i H7 som fungerar mycket bra i reflektor avsedd för halogenlampa, visst inte lika mycket ljus som xenon vilket jag inte behöver, men betydligt enklare att montera då inget kablage med nödvändig transientskydd om man vill att bilen skall må som bäst. Dom 70w jag "spar" på att helljuset nu drar 20W/st spenderas på ett extra extraljus med 75W xenon för bättre utbyte i ljus. Att dessa LED har betydligt vidare spridning på helljuset än halogenlampan/Osram Nightbreaker Unlimited jag hade innan är ingen nackdel för då kan extraljusen arbeta där dom skall, dvs utanför helljusets territorium där dom inte orkar med och att ställa extraljusen dit är höjden av att slösa på nödvändig ljuslängd och allt annat än optimalt.
Detta duger i helljuset för många som inte har samma krav på ljus som mig. Denna lampa borde passa i halvljuset också MEN man skall ALDRIG konvertera halvljuset/dimljus på felaktigt vis som med lösa lampor oavsett LED/xenon, man byter hela strålkastaren/enheten till avsedd produkt, eller får nya "vänner".
XC70II D5 Summum AWD -08 Polestar LED/xenon edition. Twinpipe med MY14 facelift, 3X NBB 225 Alpha Pro LED 165W på Qpax-båge, MY13 LED belyst R-design växelkonsoll, Erakir DC 19".
Sidescuffplates, inslag av godbitarna från MY11, MY13 invändigt..