Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Slasse
Jag kommer förmodligen aldrig mer välja en bil från VAG-koncernen pga att jag bytt galet många delar på båda bilarna:

Audi A3 2001 (köpte den av min mor 2004 och ägde den till 2009) reparerades för över 70,000kr under perioden. VAG stod för lite mer än 40,000kr av det och resten stod jag för (service ej medräknat). Under tiden jag ägde den så betalade jag för en torkarmotor bak, två låskistor bak, ett elektroniskt gasspjäll, en LMM, två tändspolar, en backspegel, ett ljusrelä, ett kombiinstrument (dyrt), lacksläpp på dörrar och baklucka. Audi stod för bytet av alla ABS-sensorer, ABS-pumpen, ABS-regulatorn, en pendel under ratten och några mer saker. (Bilen var på reparation mer än 10 gånger under tiden jag ägde den.

VW Golf GTI 2010 Denna bil har jag bytt låskistan bak, oljepumpen och farthållaren som har gått sönder som jag själv har behövt betala för. Hade ett kamkedjeras (som är typiskt för VW's TSI-motorer) som resulterade i byte av topp, kolvar och vevstakar stod VW för och även min AC som la av helt i somras (den lagade VW samtidigt). Men kamkjedehistorien kostade över 40.000kr i rep totalt för VAG.

Trots att jag minutiöst servat mina bilar och bytt olja vid max 1,500 mil så verkar det inte hjälpa. Jag vill gärna fortsätta tro på VAG men ibland blir jag trött. Hade inte haft vänner på KV-bil i Kungens kurva så hade jag nog fått hjärnblödning.

När man även har vänner som bytt DSG-lådan TVÅ gånger, bubblande lack på en fyra år gammal Touareg som kostade över 600,000kr så tappar man lite hoppet på VAG.
av V60D5AWDPolestar
Logg; 4400mil

Efter 3000-mila service så dröjde det ända till idag innan Passaten krävde påfyllning av olja, så om det fortsätter så här
så kanske det inte behövs fyllas på olja mellan 27000- och 30000-milservicen :)

Dessutom så fick jag I helgen ett påbud från Passaten att fylla på mer kylarvätska, 3ggn nu och tror det har gått I ca 5dl totalt.
av Halvmas
V60D5AWDPolestar skrev:
IMG_1407.JPG

Här kommer en bild på hur min inredning ser ut eftar 4400mil. Av någon anledning har inte mina jeans färgat av sig...
Ser ju riktigt prydligt ut förutom mittarmstödet som fått lite patina på sig men det går säker att fixa till snabbt. Är inte sugen på skinn dock då jag tycker det blir för svettigt sommartid och för kallt vintertid. Funderar dock på att härda ut med det. Har tyg i nuvarande men får nog lämna in bilen på klädseltvätt en gång till eftersom mina ungar har en märklig förmåga att "tappa" allt möjligt i baksätet som godis, äppelskrutt och chokladbitar som trycks och smälter ner i tyget.. :-(O)

Den där funktionen med skärmspegling på iphonen låter schysst. Vad är det för tillval man kryssar i då?
av V60D5AWDPolestar
Halvmas skrev:
V60D5AWDPolestar skrev:
IMG_1407.JPG

Här kommer en bild på hur min inredning ser ut eftar 4400mil. Av någon anledning har inte mina jeans färgat av sig...
Ser ju riktigt prydligt ut förutom mittarmstödet som fått lite patina på sig men det går säker att fixa till snabbt. Är inte sugen på skinn dock då jag tycker det blir för svettigt sommartid och för kallt vintertid. Funderar dock på att härda ut med det. Har tyg i nuvarande men får nog lämna in bilen på klädseltvätt en gång till eftersom mina ungar har en märklig förmåga att "tappa" allt möjligt i baksätet som godis, äppelskrutt och chokladbitar som trycks och smälter ner i tyget.. :-(O)

Den där funktionen med skärmspegling på iphonen låter schysst. Vad är det för tillval man kryssar i då?
Mittarmstödet är nog en "synvilla",... ser inte nött ut alls I verkligheten. ang. spegligen så vet jag inte, men tror att det kan vara standard.
Skall fråga en kollega.
Användarvisningsbild
av Slasse
svergie2 skrev:Apple CarPlay heter det, vet inte om det är standard eller ej dock.
Apple Carplay är standard på de biler som är byggda efter vecka 16. Då fick bilarna (gen 2. även kallad MIB2) CarPlay som standard. Ny hårdvara, bättre upplösning på displayen, snabbare processor och framförallt större skärm.
av V60D5AWDPolestar
Första rejäla körningen på snö blev av I Sälen I går. Fick omgående slå av sladdkontrollen/antispin då den markant sänkte framkomligheten I snö, det bromsades och tuggades allt för mycket för min smak. Dock känns chassit utsökt på vinterväg och riktigt rolig att köra med ASR avstängt....
Användarvisningsbild
av lennarte
V60D5AWDPolestar skrev:Första rejäla körningen på snö blev av I Sälen I går. Fick omgående slå av sladdkontrollen/antispin då den markant sänkte framkomligheten I snö, det bromsades och tuggades allt för mycket för min smak. Dock känns chassit utsökt på vinterväg och riktigt rolig att köra med ASR avstängt....
Frugan har en (i gämnförelse) "gammal" Passat 1,8T Highlander från -04. När vi köpte båten (-08) och skulle hämta den låg den i vattnet. Förre ägaren var i ganska dåligt skick (lungcancer sent skede) så jag skulle dra upp den med/och trailer på slipen (totalt c:a 1800 kg). Det gick sådär. Först dog motorn 2 ggr och bromsservon slutade fungera så fort motorn stannade så jag kom längre och längre ner i vattnet. Tur att handbromsen funkade. På 3-de försöket kom jag upp med båt och trailer i ett vitt moln av lameller. Efteråt kom jag på, ESP. Så fort ett hjul börjar slira så bromsas det av ABS-en, tacka f--n att det gick tungt att dra upp båten, men man lär sig. Jag använder numera alltid min Volvo 745 (utan ESP :lol: :lol: ) när jag kör med båten efter. Det är dessutom inte "förenat med lagar och förordningar" att dra båten efter Passaten, men det visste vi inte då. Trailern är ner klassad till 1500 kg, Passaten får dra ett släp med totalvikt 1500kg. Men, vi får inte ha mer än 1300 kg efter. Alltså ett inte fullt lastat 1500kg släp. Nu gick det ju bra, inte en polis vi såg heller, 500 kg överlast på "B" kort.....Det kunde blivit dyra läropengar.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av joel80
500kg? Blir det inte 200kg? Alltså mellan 1300 och 1500.. Vad har jag missat? :)
  • 1
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 28

Jaha, det är en större modell ser jag.[…]

Byte inre styrled

Var under bilen och skulle lokalisera min läc[…]

Bromsbekymmer

@Erik Å , Jag monterade faktiskt av oken fr[…]