- tis 10 nov 2015, 22:21
#1019587
Jag kommer förmodligen aldrig mer välja en bil från VAG-koncernen pga att jag bytt galet många delar på båda bilarna:
Audi A3 2001 (köpte den av min mor 2004 och ägde den till 2009) reparerades för över 70,000kr under perioden. VAG stod för lite mer än 40,000kr av det och resten stod jag för (service ej medräknat). Under tiden jag ägde den så betalade jag för en torkarmotor bak, två låskistor bak, ett elektroniskt gasspjäll, en LMM, två tändspolar, en backspegel, ett ljusrelä, ett kombiinstrument (dyrt), lacksläpp på dörrar och baklucka. Audi stod för bytet av alla ABS-sensorer, ABS-pumpen, ABS-regulatorn, en pendel under ratten och några mer saker. (Bilen var på reparation mer än 10 gånger under tiden jag ägde den.
VW Golf GTI 2010 Denna bil har jag bytt låskistan bak, oljepumpen och farthållaren som har gått sönder som jag själv har behövt betala för. Hade ett kamkedjeras (som är typiskt för VW's TSI-motorer) som resulterade i byte av topp, kolvar och vevstakar stod VW för och även min AC som la av helt i somras (den lagade VW samtidigt). Men kamkjedehistorien kostade över 40.000kr i rep totalt för VAG.
Trots att jag minutiöst servat mina bilar och bytt olja vid max 1,500 mil så verkar det inte hjälpa. Jag vill gärna fortsätta tro på VAG men ibland blir jag trött. Hade inte haft vänner på KV-bil i Kungens kurva så hade jag nog fått hjärnblödning.
När man även har vänner som bytt DSG-lådan TVÅ gånger, bubblande lack på en fyra år gammal Touareg som kostade över 600,000kr så tappar man lite hoppet på VAG.
Volvo V60 B4 Cross Country Polestar Aut MY21 (Extra allt)
Volvo V70 D4 Classic Sport Polestar Aut MY16 (Såld)