Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Du säger du har ingen gnista men om den står 1-2 dagar så startar den fint. Stämmer det? Detta låter väldigt konstigt isåfall. Men om du inte har gnista och bränsle skulle jag kolla vevaxelgivaren.
sicnarf skrev:Du säger du har ingen gnista men om den står 1-2 dagar så startar den fint. Stämmer det? Detta låter väldigt konstigt isåfall. Men om du inte har gnista och bränsle skulle jag kolla vevaxelgivaren.
Kollade mer noggrannt nu, och det är ström från strömspolen, men inte från fördelaren. Så jag tror nästan det är ett "nytt" fel nu. Den har inte startat på tre dagar nu, det hade den gjort om det var det "vanliga" felet.

Det var lite fuktigt av både olja och vatten i fördelaren och rejält ärjat i ena kontakten ut till tändkabeln, och det stämmer nog för det är som om den går på tre cylindrar ibland.

Men ska byta fördelare, rotor, stift och tändkablar. Hoppas dom har det hemma i butiken.

Får väl återkomma om det inte funkar.
Nej, det hjälpte inte..

Provade tändspolen och fördelaren och kabeln därimellan från brorsans 940 och det vart ingen skillnad.

Startmotorn går, ingen trasig säkring, ingen gnista på något stift.
Volvoo945 skrev:Har kommit fram till att det är motortempgivaren som är felet. Sprutar jag i 5-56 i kontakten startar den som den ska. Tänkte beställa en ny och få ordning på den nu, men det närmsta jag hittat är "kylvätsketemperatur-sensor" på skruvat.se. Är det rätt?
Fråga 2: går det att skarva om kontakten till givaren?
Har skrivit om det innan, på min 745-a hade det ena stiften i kontaktstycket "släppt" i "spärren" så när jag tryckte på kontaktstycket så trycktes ena honstiftet ut och in i gummikåpan. Det gjorde så det inte blev kontakt. Jag fick "kränga av" gummit och hålla emot med en liten mejsel så gick det bra. Där sitter 2 stift i givaren, det ena mäter kylvätsketemperaturen för bränsleboxen, det andra för tändboxen. När man ohm mäter så ska man mäta varje stift för sig mot jord och det ska vara samma värde (ungefär) på båda. C:a 2300 - 2700 ohm vid 20°. Så här ser givaren ut, samma på alla 2/7/900 från 88B http://motoroldies.se/Shop/index.php?me ... &Visa=Visa
Varför ska du skarva kabeln, är den skadad.

Mvh
Lennart
En sådan givare är det jag bytte till, köpte på mekonomen.

Eftersom den inte gick bättre med den nya givaren så tänkte jag att det var kontakten som var trasig istället. Såg att det var dragit kabel till AC (som jag inte har) med en likadan kontakt så jag tog och skarvade på den kontakten. Men det hjälpte inte heller.

Men det verkar som det är ett nytt problem nu när den inte ens får gnista. Det började i måndags morse med att den inte startade, provade när jag kom hem från jobbet och då startade den så jag körde in den i garaget. Sen dess har den varit stendöd.
Vårda v90 2025

Sådana skador är vanligt förekomma[…]

Optimering

har labbat med boxar förr i tiden och kan s&a[…]

Byte kylare S60 2.4T automat

Hej! Jag och sonen håller på att byta […]

Samma här dessutom dubbelskrock när det […]