Moderator: Moderatorer
sicnarf skrev:Du säger du har ingen gnista men om den står 1-2 dagar så startar den fint. Stämmer det? Detta låter väldigt konstigt isåfall. Men om du inte har gnista och bränsle skulle jag kolla vevaxelgivaren.Kollade mer noggrannt nu, och det är ström från strömspolen, men inte från fördelaren. Så jag tror nästan det är ett "nytt" fel nu. Den har inte startat på tre dagar nu, det hade den gjort om det var det "vanliga" felet.
Volvoo945 skrev:Har kommit fram till att det är motortempgivaren som är felet. Sprutar jag i 5-56 i kontakten startar den som den ska. Tänkte beställa en ny och få ordning på den nu, men det närmsta jag hittat är "kylvätsketemperatur-sensor" på skruvat.se. Är det rätt?Har skrivit om det innan, på min 745-a hade det ena stiften i kontaktstycket "släppt" i "spärren" så när jag tryckte på kontaktstycket så trycktes ena honstiftet ut och in i gummikåpan. Det gjorde så det inte blev kontakt. Jag fick "kränga av" gummit och hålla emot med en liten mejsel så gick det bra. Där sitter 2 stift i givaren, det ena mäter kylvätsketemperaturen för bränsleboxen, det andra för tändboxen. När man ohm mäter så ska man mäta varje stift för sig mot jord och det ska vara samma värde (ungefär) på båda. C:a 2300 - 2700 ohm vid 20°. Så här ser givaren ut, samma på alla 2/7/900 från 88B http://motoroldies.se/Shop/index.php?me ... &Visa=Visa
Fråga 2: går det att skarva om kontakten till givaren?
text Du har helt rätt. Ha en trevlig helg[…]