- ons 02 dec 2015, 10:44
Då är det nog sant som jag har sett andra antyda, alltså att 7:ans växel i den åttastegade är ungefär som högsta växeln i den sexstegade. I området 1250-4000 r/min, dvs i princip hela det varvtalsområde som man kör i med en diesel, är ju min motor upp till 17% starkare än din, och aldrig svagare. Så visst gör det ju någon skillnad, förstås. Om man sen tycker det är värt det är en annan sak. En av anledningarna till att jag valde D5 före de andra alternativen var att den har ett större register, tack vare det mer avancerade rörmokeriet runt överladdningen. Dessutom gick det att få Polestar till en D5 när man köpte den. Det gick inte till en D3 (som då var alternativet).
Inte finns det något momentomvandlande i den sexstegade när man drar husvagn på landsvägen. Inte i jämn fart. När det går uppför må så vara, men det är ju ett hydrauliskt sätt att växla ner på.
Inte finns det något momentomvandlande i den sexstegade när man drar husvagn på landsvägen. Inte i jämn fart. När det går uppför må så vara, men det är ju ett hydrauliskt sätt att växla ner på.
Anders, XC90 D5 AWD Inscription 2019.

- By JerkerT