Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Då är det nog sant som jag har sett andra antyda, alltså att 7:ans växel i den åttastegade är ungefär som högsta växeln i den sexstegade. I området 1250-4000 r/min, dvs i princip hela det varvtalsområde som man kör i med en diesel, är ju min motor upp till 17% starkare än din, och aldrig svagare. Så visst gör det ju någon skillnad, förstås. Om man sen tycker det är värt det är en annan sak. En av anledningarna till att jag valde D5 före de andra alternativen var att den har ett större register, tack vare det mer avancerade rörmokeriet runt överladdningen. Dessutom gick det att få Polestar till en D5 när man köpte den. Det gick inte till en D3 (som då var alternativet).

Inte finns det något momentomvandlande i den sexstegade när man drar husvagn på landsvägen. Inte i jämn fart. När det går uppför må så vara, men det är ju ett hydrauliskt sätt att växla ner på.
Kan tillägga att det går utmärkt att köra på 7an också med husvagn. Men vill man inte tappa fart i långa sega uppförsbackar osv så är 6an rätt växel. Verkar också dra lite mindre soppa när man kör på 6an, troligtvis pga att varvtalet ligger relativt optimalt om man kikar på ett effekt-kraftdiagram.
Ofta är det så få motorvarv per kilometer som möjligt som man vill uppnå. Men högre utväxling kan ju då också medföra att man gasar olämpligt mycket för att hålla farten, och då blir det tokigt på det sättet. Men om man kör lådan i läge D, då, vad gör den då? Det går ju bra med den sexväxlade.
Nu när det är lite slaskigt och kladdigt på vägen så har jag märkt en till grej som är lite irriterande. När jag ska spola vindrutan så går torkarna upp till hälften ungefär innan spolarvätskan når rutan. Gillar det inte alls framförallt om smutsen satt sig lite, känns som att rutan lättare bli repig när torkarna går torrt på rutan.
V70 D4 VEA Aut 8 vxl Mom+BE med 8"skärm efter ca 1500 mil.
Har bla kört Subaru AWD 5 år och MB 4MT innan Volvon, saknar överraskande nog inte 4 hjulsdriften. Bra däck och välfungerande aktiva säkerhetssystem gör det onödigt, visst framkomligheten är inte i samma klass. Men hur ofta fastnar man på en leråker?

De saker jag uppskattar mest är drivlinan, fjärrstyrd parkeringsvärmare, komforten och adaptiva farthållare.

Det går att köra på riktigt låga varv samtidigt som det finns en härlig snärt när man ska köra om. Förbrukningen går faktiskt att pressa ner långt under 0,6 utan att vara lätt på foten, bäst effeciency är vid LV-körning då 8e växeln tillåter låga motorvarv.
Parkeringsvärmaren är verkligen effektiv och har aldrig behövt skrapa rutor en enda gång. VOC appen är super.
Adaptiv farthållaren är en fantastiskt säkerhetsfunktion. Sittkomforten är suverän och vägljud och motor är mycket bra isolerade.

Andra funktioner som rattvärmare, blis skulle jag kunna vara utan men stör inte.

De saker jag uppskattar minst är den automatiska helljusregleringen och körkänslan.

Helljuset bländar flera mötande och stänger av för sent om det ens gör det i vissa lägen.
Köregenskaperna är inte direkt inspirerande, man saknar känslan av kontakt med vägbanan.
Volvovovvevilla skrev:De saker jag uppskattar minst är den automatiska helljusregleringen och körkänslan.

Helljuset bländar flera mötande och stänger av för sent om det ens gör det i vissa lägen.
Köregenskaperna är inte direkt inspirerande, man saknar känslan av kontakt med vägbanan.
Vad du säger om den automatiska växlingen mellan hel- och halvljus stämmer inte särskilt väl med mina erfarenheter så här långt. Visserligen händer det då och då att systemet i min bil (som i likhet med din är en V70 D4 MY -15) misstar sig, men då nästan alltid åt andra hållet, d.v.s. det växlar till halvljus eller slår inte om till helljus även i lägen där helljus vore rätt. Och jag uppskattar verkligen det faktum att jag inte måste sitta och blända av/på manuellt längre. Det har alltid stört mig att detta är något man ständigt måste sitta och pula med vid mörkerkörning på landsväg.

När det gäller körkänslan förstår jag dina intryck bättre. Den enda Volvo som jag upplevt som inspirerande i det avseendet var min 855 T5 -94. Å andra sidan skedde det till priset av rätt usel fjädringskomfort. Den var härlig att köra i vissa lägen men egentligen bara när asfalten låg slät som ett parkettgolv. :wink:

Pratade precis med Finnvedens (Volvo). Dom sa att […]

Nu är jag inne på min andra lån[…]

Läste på Facebook att erbjudandet skul[…]

Två olika bränslefilter till v50?

I VIDA så finns det två olika part num[…]