Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andersuw
Har just skaffat mig en V70 D4 -15, som jag i många avseenden är nöjd med så här långt. En liten besvikelse hittills är dock ljudet, som jag upplever som klart sämre än i min gamla V70 T5 -02, båda med Premium Sound (i båda fallen utan subwoofer). Åtminstone en del av förklaringen ligger sannolikt i att jag på den nya har ganska rejäla problem med resonans som jag rimligen borde kunna få fixade på garantin. I vissa medelhöga frekvenser, och särskilt när man lyssnar på tal snarare än musik, skramlar det förfärligt från en plats någonstans i mitten av instrumentbrädans ovandel, gissningsvis någonstans i omedelbar anslutning till centerhögtalaren. Det blir bättre om man drar ner centerhögtalarens volym så att man i princip har 2-vägs snarare än 3-vägs stereo. Men jag har lite resonans kvar även i det läget.

Någon som varit med om något liknande och kan säga vad det är som behöver fixas? Även om det mer är Volvos än min huvudvärk att få ordning på detta brukar det underlätta att ge dem en hjälpande hand med idéerna om det handlar om ett problem de inte sedan tidigare är bekanta med.

För den händelse det spelar någon roll har jag en bil där instrumentbrädans ovandel är klädd i läder.

Tacksam för alla tips.
av Alexas
Jag har inte premium sound men rasslar gör det överallt. High Performance har jag. I vissa frekvenser rasslar det både bak och fram från lite olika ställen.

Har inte funderat på att få det åtgärdat faktiskt... Min bil har inge nybilsgaranti men den köptes från handlare för 4 månader sedan så om det är något som bör åtgärdas beger jag mig till bilia direkt! :)

Jag tänkte att det helt enkelt bara va så...

EDIT: såg nu att maxitrygg täcker stereo/högtalare också så jag svänger förbi de imorgon för en bedömning :)
av andersuw
Alexas skrev:Jag har inte premium sound men rasslar gör det överallt. High Performance har jag. I vissa frekvenser rasslar det både bak och fram från lite olika ställen.

Har inte funderat på att få det åtgärdat faktiskt... Min bil har inge nybilsgaranti men den köptes från handlare för 4 månader sedan så om det är något som bör åtgärdas beger jag mig till bilia direkt! :)

Jag tänkte att det helt enkelt bara va så...
Jag hoppas och tror verkligen att det inte helt enkelt bara är så. Har svårt att tänka mig att Volvo designat en bil med ett Premium Sound ljudsystem som låter allt annat än premium, särskilt när det är tal man lyssnar på. Och ljudsystemet i min V70 T5 -02 har inga bekymmer alls av det här slaget. Dock verkar radiomottagningen vara bättre i den nya bilen än i den gamla. Har inte hört några tecken på att brusreduceringen behöver gå in och skära bort lite då och då för att det inte skall spraka.

Just nu låter det som om vissa högtalare vore spruckna, även om jag vid det här laget är rätt säker på att det är ett resonansproblem snarare än något annat. Hör inget rassel från bakre högtalarna men jag har inte provat att sitta i baksätet och lyssna ännu. Har heller inga som helst problem med några missljud från själva bilen bortsett från det resonansbekymmer jag nämnde. Hittills håller den knäpptyst, peppar peppar.
av Droopy
Premium Sound är inet speciellt premium längre, det bumlar, rasslar och låter allmänt kasst. HP är idag bättre., jag har själv en MY12 med PS och det låter inte bra, HP i gamla V70N lät 10gg bättre.

Fins flera trådar här med med missnöjda ägare av PS.
av andersuw
Bilnörden skrev:Jag har oxå skinkläddbräda och premium, har inget rassel där.
Skönt att höra. Då borde det gå att få ordning på min också. Har nu fått tid hos min Volvoverkstad så att de skall ta sig en titt på detta strax före jul.
av andersuw
Droopy skrev:Premium Sound är inet speciellt premium längre, det bumlar, rasslar och låter allmänt kasst. HP är idag bättre., jag har själv en MY12 med PS och det låter inte bra, HP i gamla V70N lät 10gg bättre.

Ja, jag har sett att fler än jag inte har så höga tankar om "nya" PS. Men min bedömning är än så länge preliminär eftersom jag ännu inte tror mig ha lyssnat på ett fullt friskt PS-system av den nya modellen. Att det skulle vara sämre än "nya" HP har jag också svårt att tro. Vad skulle orsaken rent tekniskt i så fall vara?
Användarvisningsbild
av palmqvist
Har ett bra ljudande PS system visst det går o få bättre, men att det skulle vara sämre än HP är ju löjligt men samma gäller ju ljud att smaken e som baken
av Schmoyoho
Droopy skrev:Premium Sound är inet speciellt premium längre, det bumlar, rasslar och låter allmänt kasst. HP är idag bättre., jag har själv en MY12 med PS och det låter inte bra, HP i gamla V70N lät 10gg bättre.

Mja... Vissa prisar ju high performance och andra dissar vissa utgåvor av PS. Beror ju helt på vem du frågar, vilken musik du spelade, hur din EQ är inställd osv.

Jag har själv den väl omtalade Dynaudio-anläggningen och jag tycker inte den kan riktigt mäta sig med PS i en bekants MY14. Jag har kranat alla EQ-inställningar fram och tillbaka, upp och ner utan att få lika bra ljud. Har dock skrivit ner inställningarna från MY14-bilen nu så får vi se om det blir annorlunda. Dynaudio har iallafall tyngre men ganska bullrig bas i mitt tycke än så länge. MY14-anläggningen som jag antar är namnlös har både bra tryck såväl som allt låter mycket bättre definierat. Ingen muddig/bullrig bas och inte heller bastyngd på bekostnad av mid eller diskant vilket jag upplever jag får göra en smärre avvägning mellan i min bil.
Användarvisningsbild
av palmqvist
Den senaste varianten av PS är HK (Harman Kardon) om det varit nått mellan DA o HK tror jag inte....

Pratade precis med Finnvedens (Volvo). Dom sa att […]

Nu är jag inne på min andra lån[…]

Läste på Facebook att erbjudandet skul[…]

Två olika bränslefilter till v50?

I VIDA så finns det två olika part num[…]