- tis 01 dec 2015, 22:17
Har just skaffat mig en V70 D4 -15, som jag i många avseenden är nöjd med så här långt. En liten besvikelse hittills är dock ljudet, som jag upplever som klart sämre än i min gamla V70 T5 -02, båda med Premium Sound (i båda fallen utan subwoofer). Åtminstone en del av förklaringen ligger sannolikt i att jag på den nya har ganska rejäla problem med resonans som jag rimligen borde kunna få fixade på garantin. I vissa medelhöga frekvenser, och särskilt när man lyssnar på tal snarare än musik, skramlar det förfärligt från en plats någonstans i mitten av instrumentbrädans ovandel, gissningsvis någonstans i omedelbar anslutning till centerhögtalaren. Det blir bättre om man drar ner centerhögtalarens volym så att man i princip har 2-vägs snarare än 3-vägs stereo. Men jag har lite resonans kvar även i det läget.
Någon som varit med om något liknande och kan säga vad det är som behöver fixas? Även om det mer är Volvos än min huvudvärk att få ordning på detta brukar det underlätta att ge dem en hjälpande hand med idéerna om det handlar om ett problem de inte sedan tidigare är bekanta med.
För den händelse det spelar någon roll har jag en bil där instrumentbrädans ovandel är klädd i läder.
Tacksam för alla tips.
Någon som varit med om något liknande och kan säga vad det är som behöver fixas? Även om det mer är Volvos än min huvudvärk att få ordning på detta brukar det underlätta att ge dem en hjälpande hand med idéerna om det handlar om ett problem de inte sedan tidigare är bekanta med.
För den händelse det spelar någon roll har jag en bil där instrumentbrädans ovandel är klädd i läder.
Tacksam för alla tips.
Nuvarande Volvo: V70 T5 -02 Geartronic; V70 D4 -15 Geartronic
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut
- By pv-johnson