Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
Det var en acceleration från typ 0-110 på enbart el den kilometern. Påfart på E4an...
Normalt ligger jag på ca 22-25kwh/100km nu.. och kommer 35-40km. (lite höftat eftersom jag de flesta resorna inte kör slut på elen utan kommer fram innan det går över på dieseln.) Får se om elförbrukningen går ner när det blir varmare..

Sen vet jag inte hur mycket grejerna i kupén drar.. t.ex sätesvärmen och rattvärmen... och om det syns på staplarna. Borde det väl göra? Eller mäter den bara vad elmotorn drar och inte "uttag" ut batteriet?
av Robban12
joel80 skrev:Det var en acceleration från typ 0-110 på enbart el den kilometern. Påfart på E4an...
Normalt ligger jag på ca 22-25kwh/100km nu.. och kommer 35-40km. (lite höftat eftersom jag de flesta resorna inte kör slut på elen utan kommer fram innan det går över på dieseln.) Får se om elförbrukningen går ner när det blir varmare..

Sen vet jag inte hur mycket grejerna i kupén drar.. t.ex sätesvärmen och rattvärmen... och om det syns på staplarna. Borde det väl göra? Eller mäter den bara vad elmotorn drar och inte "uttag" ut batteriet?

Vilken laddare använder du för att ladda batteriet?
Användarvisningsbild
av joel80
Öh.. va? Jag kopplar in den sladd som hängde med bilen i typ2-uttaget på bilen... eller den extrasladd för CEE-uttag jag köpt, för att kunna köra i sånna uttag istället för "vanliga". :)
av Robban12
joel80 skrev:Öh.. va? Jag kopplar in den sladd som hängde med bilen i typ2-uttaget på bilen... eller den extrasladd för CEE-uttag jag köpt, för att kunna köra i sånna uttag istället för "vanliga". :)

Jag har uteslutit den laddaren just bara för att den bara tillåter 13A.

Jag har köpt en sådan här kabel just för att den är smidigare och kan ladda 16A

http://evconnect.se/product/portabel-mode-2-laddare
Användarvisningsbild
av joel80
Att ladda 16A i "vanligt" shuko-uttag är inte alltid så bra av vad jag förstått.. Även med 13A har man ofta rätt hög värmeutveckling i kontakten...
Dels därför jag satte upp ett CEE 1-fas 16A-uttag, och köpte en sån kabel: http://evconnect.se/product/portabel-mo ... n-cee-plug

Funderar på att köpa en typ2 - typ2-kabel. Den där du länkade till var allt för dyr för att jag ens ska överväga det. När det bara finns shuko blir 13A bra. På de flesta offentliga ställena finns typ2-kontakt istället..
En sån här alltså: http://evconnect.se/product/evc-chc001
av Robban12
joel80 skrev:Att ladda 16A i "vanligt" shuko-uttag är inte alltid så bra av vad jag förstått.. Även med 13A har man ofta rätt hög värmeutveckling i kontakten...
Dels därför jag satte upp ett CEE 1-fas 16A-uttag, och köpte en sån kabel: http://evconnect.se/product/portabel-mo ... n-cee-plug

Funderar på att köpa en typ2 - typ2-kabel. Den där du länkade till var allt för dyr för att jag ens ska överväga det. När det bara finns shuko blir 13A bra. På de flesta offentliga ställena finns typ2-kontakt istället..
En sån här alltså: http://evconnect.se/product/evc-chc001

Det är absolut inget problem att ladda med 16A med shuko. Däremot måste ju ledning och säkring vara för 16A i uttaget.

Alternativet är att köpa en station från Vattenfall för 10K
joel80 skrev:Det var en acceleration från typ 0-110 på enbart el den kilometern. Påfart på E4an...

Ok, förklarar saken, man kör inte på några 0.16 l/mil med den elförbruknignen :-). Ac:n går på batteriet tycker jag mig förstå, och jag tycker att den visas i staplarna, så jag tror att det är totalen.
Användarvisningsbild
av joel80
Känn på kontakten efter en timmes laddning med shucko...
Lite beroende på hur uttaget mår har jag förstått, men på ett ställe jag laddat på två gånger har jag ställt ner det till 10A då 13A gör uttaget jobbigt varmt.
Och det är 16A-säkrat där.
Användarvisningsbild
av SvenB
Nu har jag ingen så fin bil som du, men jag har ett trefasuttag i garaget. Kan man använda det till att ladda en sådan bil du har?
Användarvisningsbild
av joel80
Mja... fast man får nog använda nån slags adapter, för jag har inte sett 3-fashandske på kabel till V60. Tyvärr kan man inte utnyttja all den kräm du har i ditt uttag för laddning. V60 har ingen snabbladdning.. utan kan ladda i max 16A (3,7kw) skulle man däremot ha en Nissan Leaf eller en Tesla skulle man kunna använda ditt trefasuttag (med rätt kabel/adapter) för att ladda skapligt snabbt. (3ggr snabbare än vad jag kan ladda i allafall.)
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 9

, så jag kan dra 300 kg mer jämfö[…]

Jag hade detta meddelandet på min 2014 V70 t[…]

Så här i efterhand hade jag aldrig k&ou[…]

Blond läder eller ej

I den XC70 jag hade tidigare, med Blond kläds[…]