Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Nickan
Har en 05 xc70 med mörk tempmätare. Är det nån som vet vilken diod man ska köpa? Är det ett jobb för en normalhändig hemmamek att löda dit en ny eller ska man lämna bort det?
av ThunderAce
på 05- så är väl bara visaren upplyst bakifrån men själva tavlan är upplyst uppifrån kepsen, sitter fyra dioder som lyser
neråt, är du säker på att det är den bakom som är trasig?

det är lite pilligt att löda för det är små grejer men det är inga bekymmer om man gjort det tidigare

är det den uppfirån så är det bara skruvar som håller den på plats
av Nickan
Är ganska säker på att man ska lös med mätarhuset o att det sitter en diod på kretskortet.
Har försökt kolla men ser ingenting som lyser uppifrån
av andersuw
Nickan skrev:Har en 05 xc70 med mörk tempmätare. Är det nån som vet vilken diod man ska köpa? Är det ett jobb för en normalhändig hemmamek att löda dit en ny eller ska man lämna bort det?
Vet inte hur komplicerat jobbet är men det kan kanske vara svårt att hitta precis rätt LED för att fixa detta annat än via överflyttning från en skrotad DIM. Om jag var i dina kläder skulle jag höra med det här företaget som är experter på att laga diverse bilelektronik, inklusive Volvos kombinationsinstrument (DIM):

http://www.obdtuning.se/

De borde kunna berätta för dig hur trassligt det är att lösa detta själv och om de kan hjälpa dig till rimliga pengar. Fel på DIM till följd av sprickor i lödningarna var vanliga på tidiga DIM (t.o.m. -02 tror jag), de som hade lampor istället för LED i instrumentbelysningen och saknade kromringar runt mätartavlorna. Den generation som sitter i din bil har såvitt jag vet hållit väsentligt bättre och jag tror det är rätt ovanligt med fel på dem. Det gäller även belysningen.
av Nickan
Om jag ska skruva loss instrumenthuset DIM, Ska jag lossa minuspolen först eller är det bara att dra ur kontaktstycket(det är väl bara en!?) Tänkte mest om det blir några felkoder om man bara drar ur kontakten??
av ThunderAce
det blir felkoder och kupefläkten kan starta och ECC panelen lyser upp, har gjort likadant själv, men inget som syns i meddelande displayen

Och kanske framförallt.. Jag lyckas inte hitt[…]

snö

Vi fick mer snö igår, just som det had[…]

7 pers i familjen ungdomar med aktiviteter och sm&[…]

Den stora annons-tråden

På tal om XC70 som ligger högt i pris:[…]