Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av radik
Hej. Jag tänkte handla delar till min 20000 mila service. Jag har en V70 D5 2002. Tänktre bara kolla om man utgå ifrån att det som står på mekonomens sida stämmer. Man kan ju välja en kategori som heter service. är det bara att handla det som står eller behövs det fler delar?
av NCR
radik skrev:Hej. Jag tänkte handla delar till min 20000 mila service. Jag har en V70 D5 2002. Tänktre bara kolla om man utgå ifrån att det som står på mekonomens sida stämmer. Man kan ju välja en kategori som heter service. är det bara att handla det som står eller behövs det fler delar?
Inte för att det har ett dugg med din fråga att göra men, du inser att om du har lagt ner x antal tusen på en D5:a som inte är äldre än 5 år, och sen väljer att göra din service själv med delar från mekonomen, så mer eller mindre sänker du värdet på din bil så det skriker om det. Jag pratar "auktoriserad service" naturligtvis, inte nödvändigtvis på Bilia men hos nån av alla de som kan sätta en stämpel? Nu har du kanske tänkt att behålla bilen tills den skall till skroten men om du inte tänker det så gör du dig själv en otjänst tycker jag.

Om du inte har råd med en service på den dyra bil du har... bara en tanke i all vänlighet.
Användarvisningsbild
av greeeken
När bilen nu rullat 20 000 mil så skulle iallfall jag göra servicen själv om jag kunde.
Oki att man kollar "stämplar" på serviceboken när bilen rullat mindre men när den passerar 20 000 o uppåt så kollar jag hellre på skicket på bilen än om den nu blivit servad av personen själv 1 gång
av zenobia
greeeken skrev:När bilen nu rullat 20 000 mil så skulle iallfall jag göra servicen själv om jag kunde.
Oki att man kollar "stämplar" på serviceboken när bilen rullat mindre men när den passerar 20 000 o uppåt så kollar jag hellre på skicket på bilen än om den nu blivit servad av personen själv 1 gång
Håller fullständigt med... Gjorde det samma nu med min 18.000 mila service. Det finns inga garantier kvar som kräver att den servas riktigt och kamremmen byttes på 16.000 mil med stämpel i boken. Bortkastade pengar att lämna in bilen efter detta....
av radik
NCR skrev:
radik skrev:Hej. Jag tänkte handla delar till min 20000 mila service. Jag har en V70 D5 2002. Tänktre bara kolla om man utgå ifrån att det som står på mekonomens sida stämmer. Man kan ju välja en kategori som heter service. är det bara att handla det som står eller behövs det fler delar?
Inte för att det har ett dugg med din fråga att göra men, du inser att om du har lagt ner x antal tusen på en D5:a som inte är äldre än 5 år, och sen väljer att göra din service själv med delar från mekonomen, så mer eller mindre sänker du värdet på din bil så det skriker om det. Jag pratar "auktoriserad service" naturligtvis, inte nödvändigtvis på Bilia men hos nån av alla de som kan sätta en stämpel? Nu har du kanske tänkt att behålla bilen tills den skall till skroten men om du inte tänker det så gör du dig själv en otjänst tycker jag.

Om du inte har råd med en service på den dyra bil du har... bara en tanke i all vänlighet.
Nej nej nej jag ska inte göra det själv :) . Polaren som är meck ska göra det,bara det att han vanligtvist inte jobbar med volvo. (Han jobbar på merca).Så stämpel blir det men inget kvitto :D. Men är det nån som vet om det är en vanlig service bara på 20000 mil?Och inget annat spännande
Användarvisningsbild
av greeeken
Jag vet att det finns en länk till serviceprotokoll men jag kan tyvärr inte länken.
Står det inte i service bokeen va dsom servas?
av ljungström
greeeken skrev:Jag vet att det finns en länk till serviceprotokoll men jag kan tyvärr inte länken.
Står det inte i service bokeen va dsom servas?
http://cars.bilia.se/default.asp?target ... tocol.aspx

Funkar bara på bilar som varit i kontakt med en biliaverkstad. Om inte din bil har det, leta upp en motsvarande på blocket eller dyl som varit det.
av Qualia
Min bil har ju alltid vart servad på bilia, hittar ju inget info om det dära.
av Marbas
NCR skrev:

Jag har aldrig märkt att jag fått mer betalt för en bil som är servad "med stämpel" när jag sålt den. Håller med om att fram till 15 000 - 20 000 mil gör man "stämpel" servicar, men efter det spelar det troligen ingen roll utan det är mer skicket på bilen som avgör. Givetvis ska man ändå serva bilen enligt "reglerna", men det behöver inte resultera i en stämpel. Detta är min erfarenhet...
av Frigge
radik skrev:
NCR skrev:

Nej nej nej jag ska inte göra det själv :) . Polaren som är meck ska göra det,bara det att han vanligtvist inte jobbar med volvo. (Han jobbar på merca).Så stämpel blir det men inget kvitto :D. Men är det nån som vet om det är en vanlig service bara på 20000 mil?Och inget annat spännande
Tänk på att OM du skulle behöva utnyttja Maskinskadeförsäkringen kommer du inte få ett öre i ersättning om du inte har kvitton på service och godkända stämplar. Har varit med om ett flertal som fått stå för "motorrenoveringar" själva pga detta.

Jo,bra med mellanservice men att det skulle p&arin[…]

Verkstad Uppsala

Hej Ny på forumet men det känns ju bra.[…]

Sport chassi

Hej alla Jag har en v70 momentum med sport chassi[…]

Laga rost Göteborg?

Akram Bil vid gamla Siba lagade min sådan […]