Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dieselanddust
På min förra V70 som jag hade mellan 2010-2013 så hände det flera kalla vinterdagar att jag kom ut,hade en varm bil som dock inte startade. Anledningen var att dieselvärmaren hade dragit ur batteriet till en nivå som gjorde att bilen inte orkade starta. Jag tror att det beror på att Volvo på den tiden satte för klena batterier i bilarna för att det skulle funka bra i kombination med värmaren. Från 2013 har jag haft en AudiQ5 och den har aldrig strejkat trots att jag använt värmaren oftare än vad gjorde på V70:n (tordes inte köra den så ofta efter ett tag på den bilen). På Audin sitter ett 105 ampere batteri, på min V70 tror jag det var ett 60 Ampere.

Nu är det dags för byte igen och jag funderar på en XC70 Classic, jag har alltid tyckt att XC70 ser tuff och mäktig ut. Är det någon som vet om det är bättre kapacitet på batteriet nuförtiden eller om programvaran blivit smartare och sår av värmaren tidigare?

Jag vet att VW löste detta på förra generationens Passat (vet inte hur det är på den nya) med att sätta in ett batteri extra på bilar med dieselvärmare, jag har ett par kollegor som körde sådana och dom hade heller aldrig några problem.

Någon som vet?
av bellator
Har aldrig haft problem med urladdat batteri när värmaren gått. Varken på V60'n 2013 eller min XC70 2016. Den håller ju koll på batteriet och stänger av värmaren om batteriet är för lågt.
Osäker på Ah på batteriet som sitter i
av Cox
Angående mjukvara som stänger ner värmaren när batteriet når gränsen för att orka starta motorn, är infört på alla som varit inne på service och fått den installerad. Vilken storlek som sitter i en ny V70 kan jag inte svara på, men några 105 Ampere är det nog inte, tror inte Volvo har så stora battterier, när jag köpte ett nytt var 90 det största dom hade. Som för övrigt orkade med i 2 år. Köpte ett Bosch batteri denna gång får se om det håller bättre.
av dieselanddust
Ja, precis. Det är ju tanken att det ska finnas en kontroll på att batteriet inte dras ur. Det fungerade inte alls på min bil och jag kollade ju runt lite då och förstod att det var ett problem för fler än mig. Du har ju haft nyare bilar så förhoppningsvis så är det löst nu då.
Användarvisningsbild
av apersson850
I min XC70 D5 sitter det Volvos batteri, som inte är ett AGM, på 90 Ah och runt 800 CCA, eller vad det nu var. Men 90 Ah är det.

När batteriet började ta slut gick det att köra värmaren en stund, sen stannade den automatiskt. Efter det orkade bilen inte igång.
av gurkburk
Var inne och fick nytt batteri i min för ett par veckor sen, uttagen feb 2014 och 1650mil. Kört med värmare och har laddare i bilen kör ca 7mil om dan och värmaren slog ifrån flera gånger. Nu funkar det kanon.
av pommesfrittlund
i min sitter det ett volvo 70ah agm,som räcker mycket bra till.
använder värmaren flitigt,(gillar när det är varmt och skönt i bilen)
använder autoplugin som fjärrkontroll..
av davyjones
Har en my-11 Xc70 d5. Frun kör den och använder värmare flitigt på vintern. Kör korta sträckor. Aldrig varit nåt problem.
Laddar lite då och då. Köpte Clasvarianten av hslvsmart laddare. Fick med en snabbkontakt som sitter fast installerad.
Värre är det med min Pajero! Lyckades tappa en lednyckel över poolerna. Gnistorna ven och jag skakade innan jag lyckades få bort den. Men det går ännu!

Vit rök kan vara normalt Det är vatten&a[…]

Knarr vid rattutslag

Det knarrar vid rattutslag åt vänster, […]

Återkommande värmeproblem

Har lämnat in bilen idag på en Volvo ve[…]

Vill du ha lite hjärngympa så kan du ta[…]