- ons 25 nov 2015, 19:39
På min förra V70 som jag hade mellan 2010-2013 så hände det flera kalla vinterdagar att jag kom ut,hade en varm bil som dock inte startade. Anledningen var att dieselvärmaren hade dragit ur batteriet till en nivå som gjorde att bilen inte orkade starta. Jag tror att det beror på att Volvo på den tiden satte för klena batterier i bilarna för att det skulle funka bra i kombination med värmaren. Från 2013 har jag haft en AudiQ5 och den har aldrig strejkat trots att jag använt värmaren oftare än vad gjorde på V70:n (tordes inte köra den så ofta efter ett tag på den bilen). På Audin sitter ett 105 ampere batteri, på min V70 tror jag det var ett 60 Ampere.
Nu är det dags för byte igen och jag funderar på en XC70 Classic, jag har alltid tyckt att XC70 ser tuff och mäktig ut. Är det någon som vet om det är bättre kapacitet på batteriet nuförtiden eller om programvaran blivit smartare och sår av värmaren tidigare?
Jag vet att VW löste detta på förra generationens Passat (vet inte hur det är på den nya) med att sätta in ett batteri extra på bilar med dieselvärmare, jag har ett par kollegor som körde sådana och dom hade heller aldrig några problem.
Någon som vet?
Nu är det dags för byte igen och jag funderar på en XC70 Classic, jag har alltid tyckt att XC70 ser tuff och mäktig ut. Är det någon som vet om det är bättre kapacitet på batteriet nuförtiden eller om programvaran blivit smartare och sår av värmaren tidigare?
Jag vet att VW löste detta på förra generationens Passat (vet inte hur det är på den nya) med att sätta in ett batteri extra på bilar med dieselvärmare, jag har ett par kollegor som körde sådana och dom hade heller aldrig några problem.
Någon som vet?

- By Posjlost