Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kaec300
Jag har kört ganska precis ett år med min V60 D6. De utlovade 50 km, i Pureläget, går endast att nå mitt i sommaren, när det är som allra varmast, förutsatt att man också kör max. 80 km/h. Batteriet är påtagligt känsligt för yttertemperatur dvs. du kommer längre under sommarhalvåret.

Under sommarhalvåret bor jag 40,5 km från min arbetsplats, där hemmet ligger 200 meter över havet och arbetsplatsen vid havsnivå. Den dagliga resan utförs med farthållare satt till 85 km/h. Färden in till jobbet går fint att utföra i Pureläge, fram till yttertemperaturen sjunker ner mot noll. Resan hem, som är "uppförsbacke", går nästan aldrig att klara i Pureläge. Några få gånger, i Juli-Augusti, har jag lyckats med bedriften.

Notera också att förkonditioneringen "stjäl" batterikapacitet. Vid laddning satt till 6A är detta påtagligt medan det är mindre märkbart vid laddning satt till 13A. En kompis, som också kör D6, har monterat "vanlig" motor/kupevärmare, med separat strömkabel. På så sätt kan han maximera batterikapaciteten genom att ladda fullt och sedan värma bilen med kupevärmaren innan avfärd.
Användarvisningsbild
av joel80
Att det ändå går att komma 50km på en laddning (om än under rätt förutsättningar) är positivt.. Det är rätt få bilar som klarar av att hålla sin uppgivna förbrukning, även i bra förhållanden.

Jag har fixat så jag kan ladda i 16A. Elektriker har satt upp ett CEE-uttag på garaget och jag köpte typ2 - CEE-kabel. Full laddning verkar gå på under 3h... Och att köra förkonditionering bör inte ha så stor inverkan på batteriet.
Däremot tycker jag det är synd att jag inte kan ändra mellan ute och inne-läget via appen. Det är dumt... För når jag står med sladd i använder jag helst bara el-uppvärmning, men när jag parkerar utan el är det skönt att kunna dra igång dieselvärmaren.
Användarvisningsbild
av svergie2
joel80 skrev:Jag har haft bilen sen i onsdags, så min uppfattning om räckvidd och så är inte helt "utvecklad". Men igår körde jag 31km på el, och när jag kom hem stod det 10km kvar i displayen (som hoppar med 5km i taget) och 14km kvar i appen som har per km.
Då var typ 6-7km på motorväg i strax över 110km/h.. där drar elen iväg rätt fort, så kör man stadstrafik/landsväg skulle jag tro att man kan komma rätt nära de utlovade 50km. Det vänder lite på hur man annars ser på förbrukning, stadskörning är bland det snålaste. Dels går det rätt sakta, dels är det mycket inbromsningar som regenererar batteriet. I allafall min reflektion så här efter 4 hela dagar. Bild

Vet inte vad du menar med kvalitétsskillnad.. Jag har inte haft nån annan laddhybrid.
Asså 5 mil är rätt långt, vi hade klarat oss i flera dagar på ren el utan att ladda :D 3 km en väg till hennes jobb och affären. 30, 40 eller 60-sträcka hela vägen.

Nej, men du har ju en V60 MY12 Bild
Användarvisningsbild
av joel80
Ah..
Haha.. Jo det känns ju lite häftigare att sätta sig i den nya TE'n! Jag gillar dom digitala mätarna... fast skulle vilja kunna "modda" det mer till dom saker jag vill ha synliga. ;)

Fast med det inte sagt att jag ogillar T4F-bilen! Den är väldigt härligt den också, och har ju Summum och Driver Support, så man känner sig inte helt naken när man sätter sig i den.
Användarvisningsbild
av Perra83
Nästa bil blir absolut en TE. Sambon har ganska precis 30km till sitt jobb. Va ja vet så finns det endast motorvärmar stolpar vid hennes jobb. Går det ens att ladda med ett vanligt 230V uttag?
Låter väldigt kul att Volvon presterar så bra som den gör. 3,5km har ja ner på stan och det är nästan det längsta vi kör förutom till hennes arbete.
Användarvisningsbild
av joel80
Standard-laddsladden som följer med är för 230v med vanligt uttag... Man kan ställa laddstyrkan på 6, 8, 10 eller 13A.
För att ladda med 16A behövs annan kabel och uttag, t.ex ett sånt jag fixat på garaget nu. (CEE-uttag 16A 1-fas.)

Motorvärmarstolpar går att ladda via om säkringen är hög nog eller man ställer ner laddhastigheten tillräckligt... men ibland har jag läst om de som får problem med att dom t.ex går på timer, eller helt enkelt är avstångda från april-oktober.

Jag ska göra nån 0-100km/h-video med dashcam så ni får se hur det funkar. :D
av Primus
Vill bara skicka med att jag håller mig på en bränsleförbrukning lite över 2L/100km. Jag har kört ca 700 mil. några längre resor som drar upp det. Jag är extremt nöjd. Jag har såklart en optimal körcykel för denna typ av bil. Även om det är svårt att nå de utlovade 50km så kommer jag ofta i närheten. Väldigt varmt eller låga temperaturer minskar räckvidden.
Användarvisningsbild
av joel80
Hur funkar egentligen klimatanläggningen vid pure? Då är all värme avstängd eller? Jag brukar trycka i auto och sen stänga av ac istället... Om jag ändå vet att jag inte behöver all räckvidd.. Fått för mig att jag då får i allafall lite värme. Dieselvärmaren har jag stängt av så den inte går igång under färd.. Få se om jag sätter igång den när det blir kallare. :)
av marwi
Någon som vet hur mycket bränslevärmaren drar? Jag hade också stängt av den tills ganska nyligen då elvärmaren inte orkade få bort all fukt under från rutan under färd. Det blev också en markant skillnad i distans när jag drog på den då mera el kan nyttjas för räckvidd.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9

Dumpventil?

Jag nollställde min lampa oktober 2023. Den h[…]

Volvo 240 usa front

Okej

Storlek hjulhus V60 T6 AWD 2014

På den äldre V60 modellen har inte 18&r[…]