- sön 29 nov 2015, 11:10
#1024819
Jag har kört ganska precis ett år med min V60 D6. De utlovade 50 km, i Pureläget, går endast att nå mitt i sommaren, när det är som allra varmast, förutsatt att man också kör max. 80 km/h. Batteriet är påtagligt känsligt för yttertemperatur dvs. du kommer längre under sommarhalvåret.
Under sommarhalvåret bor jag 40,5 km från min arbetsplats, där hemmet ligger 200 meter över havet och arbetsplatsen vid havsnivå. Den dagliga resan utförs med farthållare satt till 85 km/h. Färden in till jobbet går fint att utföra i Pureläge, fram till yttertemperaturen sjunker ner mot noll. Resan hem, som är "uppförsbacke", går nästan aldrig att klara i Pureläge. Några få gånger, i Juli-Augusti, har jag lyckats med bedriften.
Notera också att förkonditioneringen "stjäl" batterikapacitet. Vid laddning satt till 6A är detta påtagligt medan det är mindre märkbart vid laddning satt till 13A. En kompis, som också kör D6, har monterat "vanlig" motor/kupevärmare, med separat strömkabel. På så sätt kan han maximera batterikapaciteten genom att ladda fullt och sedan värma bilen med kupevärmaren innan avfärd.
Under sommarhalvåret bor jag 40,5 km från min arbetsplats, där hemmet ligger 200 meter över havet och arbetsplatsen vid havsnivå. Den dagliga resan utförs med farthållare satt till 85 km/h. Färden in till jobbet går fint att utföra i Pureläge, fram till yttertemperaturen sjunker ner mot noll. Resan hem, som är "uppförsbacke", går nästan aldrig att klara i Pureläge. Några få gånger, i Juli-Augusti, har jag lyckats med bedriften.
Notera också att förkonditioneringen "stjäl" batterikapacitet. Vid laddning satt till 6A är detta påtagligt medan det är mindre märkbart vid laddning satt till 13A. En kompis, som också kör D6, har monterat "vanlig" motor/kupevärmare, med separat strömkabel. På så sätt kan han maximera batterikapaciteten genom att ladda fullt och sedan värma bilen med kupevärmaren innan avfärd.