- lör 28 nov 2015, 13:36
#1024579
då har man varit ute och felsök .konstaterar att jag saknar gnista !! tog ut ett tändstift och körde ett tag det kom små bensin"moln" hela tiden dvs inget fel på bränsledelen!?
kamrem hel såg inte sliten ut men även om den har kuggat så borde det ju ge gnista dock vid fel tillfälle?
kollat och mät rotor fördelarlock samt tändkablar tändstift helt ok ohmmotstånd i dom.dom är ca 1 år gamla och dom såg ut som nya inget bränt ingen oxid ingen smuts eller olja (förvånad)
mätt tändspole den får sina volt så inget kabelbrott dit .ohmmätt tändspolen verkar okej men förstått att det är tveksamt då den kan ge andra mätresultat om den är varm .
ryckt ur varenda säkring i boxen tittat om dom är hela .helt okej där med . kollat bränslerelät oxå bara för att jag kunde ingen skillnad .
i min logiska värld så borde inte 4 st tändstift gå sönder samtidigt inte heller tändkablar och rotorn samt fördelarlock är ju slitdetaljer men sällan dom går sönder helt ?
en tändspole är väl det som är svårast att felsöka ?!
men men någon som har någon bra ide då mina börjar ta slut men som sagt felet är i tändsystemet får ingen gnista
enligt det test man kan göra i diagnosboxen är vevaxelgivaren hel vilket den oxå bör då bilen sprutat in bränsle och stinker bensin vid körning på startmotorn
kan det finnas någon data box etc som kan ge dessa symptom?
då jag anser att det övriga verkar okej förutom möjligen tändspolen
vilket jag ska kolla på ev senare ikväll
tacksam för alla ideer tankar och svar
kamrem hel såg inte sliten ut men även om den har kuggat så borde det ju ge gnista dock vid fel tillfälle?
kollat och mät rotor fördelarlock samt tändkablar tändstift helt ok ohmmotstånd i dom.dom är ca 1 år gamla och dom såg ut som nya inget bränt ingen oxid ingen smuts eller olja (förvånad)
mätt tändspole den får sina volt så inget kabelbrott dit .ohmmätt tändspolen verkar okej men förstått att det är tveksamt då den kan ge andra mätresultat om den är varm .
ryckt ur varenda säkring i boxen tittat om dom är hela .helt okej där med . kollat bränslerelät oxå bara för att jag kunde ingen skillnad .
i min logiska värld så borde inte 4 st tändstift gå sönder samtidigt inte heller tändkablar och rotorn samt fördelarlock är ju slitdetaljer men sällan dom går sönder helt ?
en tändspole är väl det som är svårast att felsöka ?!
men men någon som har någon bra ide då mina börjar ta slut men som sagt felet är i tändsystemet får ingen gnista
enligt det test man kan göra i diagnosboxen är vevaxelgivaren hel vilket den oxå bör då bilen sprutat in bränsle och stinker bensin vid körning på startmotorn
kan det finnas någon data box etc som kan ge dessa symptom?
då jag anser att det övriga verkar okej förutom möjligen tändspolen
vilket jag ska kolla på ev senare ikväll
tacksam för alla ideer tankar och svar