Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av chopchop
då har man varit ute och felsök .konstaterar att jag saknar gnista !! tog ut ett tändstift och körde ett tag det kom små bensin"moln" hela tiden dvs inget fel på bränsledelen!?
kamrem hel såg inte sliten ut men även om den har kuggat så borde det ju ge gnista dock vid fel tillfälle?
kollat och mät rotor fördelarlock samt tändkablar tändstift helt ok ohmmotstånd i dom.dom är ca 1 år gamla och dom såg ut som nya inget bränt ingen oxid ingen smuts eller olja (förvånad)
mätt tändspole den får sina volt så inget kabelbrott dit .ohmmätt tändspolen verkar okej men förstått att det är tveksamt då den kan ge andra mätresultat om den är varm .

ryckt ur varenda säkring i boxen tittat om dom är hela .helt okej där med . kollat bränslerelät oxå bara för att jag kunde ingen skillnad .

i min logiska värld så borde inte 4 st tändstift gå sönder samtidigt inte heller tändkablar och rotorn samt fördelarlock är ju slitdetaljer men sällan dom går sönder helt ?

en tändspole är väl det som är svårast att felsöka ?!

men men någon som har någon bra ide då mina börjar ta slut men som sagt felet är i tändsystemet får ingen gnista
enligt det test man kan göra i diagnosboxen är vevaxelgivaren hel vilket den oxå bör då bilen sprutat in bränsle och stinker bensin vid körning på startmotorn

kan det finnas någon data box etc som kan ge dessa symptom?
då jag anser att det övriga verkar okej förutom möjligen tändspolen
vilket jag ska kolla på ev senare ikväll
tacksam för alla ideer tankar och svar
av chopchop
letade lite på vilka tänddelar det finns till min bil hittade något som heter tändmodul kan den ge dessa fel`
de delar jag funderar på om de kan göra dessa fel är såklart tändspolen,tändmodul,databox?,vevaxelgivare
har som sagt felsökt vevaxelgivaren .men ska ohmmäta den oxå hittade på nätet att man kunde göra det
ska se om jag inte har en tändmodul liggandes men tror det men vart sitter den i 940?
tändspolen skall inhandlas bara för att .den är ju inte bytt på ex antal år
men om databoxen är kass kan man kolla det på något sätt eller borde den sätta någon felkod??
som tur e vill tanten ha fram julsakerna och dom ligger i samma förråd som bildelarna så hon hjälper ju till att hitta delarna utan att tänka på det !!
av NilsO
Koppla in en testlampa istället för tändspolen (dvs till de två flatstiftskontakterna som går till tändspolen). Den ska blinka när du kör på startmotorn. Om den inte gör det så ligger felet före tändspolen, kanske mest troligt i tändmodulen. Om den blinkar så ligger felet i tändspolen eller där efter.

I princip vilken 12 V glödlampa som helst fungerar om du inte har en särskild testlampa.

Kan vara bra att koppla ur spridarna eller spridarreläet när du felsöker så inte motorn fullständigt dränks i bränsle.
av chopchop
tack för ett bra svar ska kolla det omgående !!
fan lär mej massa nya saker tackar!!!
men en sak tändmodel är den före tändspolen? eller efter?
av NilsO
Tändmodulen styr tändspolen, så den sitter före tändspolen. Jag minns inte riktigt var den sitter på din modell, en svart liten avlång sak i motorrummet. Ibland kallas den "tändförstärkare", "effektsteg" etc, det är samma sak.

Tändmodulen styrs i sin tur av tändsystemets styrenhet, en databox som sitter inne i kupén ovanför pedalerna. Jag tror det är sällsynt att den går sönder, men allt kan ju hända.
av chopchop
NilsO skrev:Koppla in en testlampa istället för tändspolen (dvs till de två flatstiftskontakterna som går till tändspolen). Den ska blinka när du kör på startmotorn. Om den inte gör det så ligger felet före tändspolen, kanske mest troligt i tändmodulen. Om den blinkar så ligger felet i tändspolen eller där efter.

I princip vilken 12 V glödlampa som helst fungerar om du inte har en särskild testlampa.

Kan vara bra att koppla ur spridarna eller spridarreläet när du felsöker så inte motorn fullständigt dränks i bränsle.

den blinkade så nu blev det mycket mindre att felsöka ska ut imorgon och kolla tackar för detta utmärkta tips
av chopchop
nu kommer det lite dumma frågor ???
bytte tändspole samt kabel till denna ingen förbättring ?!kan man kolla om en tändspole är hel tex ta mittkabel den som går till fördelarlocket mot chassi och bryta plus eller minus på spolen och få en gnista???

kan den pumpa bensin även om vevaxelgivaren är trasig???

kan lampan i ovanstående test blinka även om tändmodul e trasig dvs jag får för svag spänning eller nått
ska ta fram tändkabel.tändmodul och testa tror jag har det liggandes mm och testa med samt skruva ut alla tändstift och köra en stund på startmotorn så jag verkligen ser att den pumpar bensin men då den luktar när man gör startförsök så borde det ju komma bensin men som sagt ÄR JU ATT FÅ GNISTA som är prio ett så ska kolla alla stiften mm imorgon
även felmäta vevaxelgivaren men den ska ju vara hel enligt testet jag gjorde

ska ut och kolla mer imorgon lite svårt i mörker och regn
av NilsO
kan man kolla om en tändspole är hel tex ta mittkabel den som går till fördelarlocket mot chassi och bryta plus eller minus på spolen och få en gnista???
>>> Det är inte jätteenkelt att kolla att en tändspole verkligen fungerar. (Däremot kan man ibland med 100% säkerhet säga att den inte fungerar. Men det är viss skillnad!) Enklaste sättet om man vill vara 100% på att den fungerar är nog att prova den i en annan bil. Det finns en jättelång tråd här om en 940 med startproblem där felet visade sig vara överslag i tändspolen, och – åtminstone vid start – för svag gnista. Dvs det fanns gnista, men inte tillräckligt kraftig för att motorn skulle starta. Trådstartaren fick påpekat för sig att gnistan kunde vara för svag, men valde att strunta i det och istället byta ut i princip alla andra delar i motorn på prov. Men prova med ett tändstift som du kopplar direkt till tändkabeln från tändspolen och jordar med en startkabel kopplad till motorblocket. Får du ingen gnista där, så är nog tändspolen trasig.

kan den pumpa bensin även om vevaxelgivaren är trasig???
>>> Nej – inte som når cylindrarna.

kan lampan i ovanstående test blinka även om tändmodul e trasig dvs jag får för svag spänning eller nått
>>> Det är nog inte så troligt.
av chopchop
oki ännu en gång tack för snabba svar
hur kollar jag om den är 100% trasig då då jag fortfarande inte har gnista ?glad om jag får en dålig gnista eller nått i från spolen då kan jag ju kanske utesluta fler delar .antar att om jag får en gnista från tändspolens mittenkabel på det sättet du beskriver så kanske jag kan se om övriga delar är trasiga genom att koppla in tändspolen även om gnistan inte är hundra och se om övriga delar skickar spänningen vidare jaja kommer nog mer frågor imorgon då jag ska ut och kolla
men som sagt ett stort tack att du orkar hjälpa mig med mina frågor!!!
av NilsO
Om du inte får någon gnista direkt från tändspolen (som beskrivet ovan), men glödlampan som du kopplade in blinkar – då är det rätt säkert fel på tändspolen.

Förutsatt att du gör rätt när du kollar gnista, etc.

Var försiktig när du provar tändsystemet. Fråga någon om hjälp om du inte är 100% säker på hur man gör. Det kan, bokstavligt talat, vara livsfarligt om man gör fel. Skriver det för säkerhets skull!
Flexrör till B5254T2 (2,5T)?

Har grovt läckage nånstans i flexrö[…]

Optimering

Jävligt kreativt att kalla en signal-maniplul[…]

text Du har helt rätt. Ha en trevlig helg[…]

V60 T4F ryckig gång och klen.

Jag har en V70 med samma problem. Pendlar mellan 1[…]