Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av monza
Hej
Efter en incident efter landsvägen så fick jag sprickor i bägge sidorutorna på min S80, utan(?) laminerade sidorutor. Sprickorna går från sida till sida på varje ruta. Kan jag köra så nån vecka eller finns det risk för att rutorna "exploderar" eller liknande med tanke på rörelser, temperaturskiftningar och annat?

Mvh
Senast redigerad av 1 monza, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Perra83
Utan att vara expert på fordonsglas hade ja bytt omgående. Tejpa hela glaset på insidan. Spricker glaset får du en miljard med små glasbitar i bilen. Det tar INTE fem minuter att städa ur.
av sensonic
Spricka från sida till sida i härdat glas, torde vara en smärre sensation.

Jag har jobbat med bilglas och finessen med härdat glas är att det delas i småbitar vid mekanisk åverkan. Skillnad mot vanligt glas som ger livsfarliga skärvor och därför inte får finnas i bilar om det inte är laminerat.

Är du alldeles säker på att du inte har laminerade rutor?
av monza
sensonic skrev:Spricka från sida till sida i härdat glas, torde vara en smärre sensation.

Jag har jobbat med bilglas och finessen med härdat glas är att det delas i småbitar vid mekanisk åverkan. Skillnad mot vanligt glas som ger livsfarliga skärvor och därför inte får finnas i bilar om det inte är laminerat.

Är du alldeles säker på att du inte har laminerade rutor?
Alltså... Nu blev det ju lite besvärligt, när du skriver så. :D

Jag ska ju inte svära men jag kollande för flera år sedan efter just om laminerat (om jag minns rätt så skulle det finnas en viss märkning som visade på att glaset var laminerat) och jag hittade inget. Men som du säger, det borde ju gå i "milliaders" småbitar. Nu har jag inte mätt men jag tror ingen spricka är kortare än 30 cm.
av sensonic
På en sidoruta ser man det enkelt uppifrån, dvs om du hissar ned rutan så ser du om det är två rutor med ett plastlager mellan.

Men med sprickor i glaset är det tveksamt ifall du ska använda fönsterhissen. Att göra som rekommendation ovan, tejpa på insidan tills du kommer till glasmästaren är kanske det bästa alternativet.

Så här borde det vara märkt ifall du har laminerat:

http://www1.garaget.org/gallery/images/ ... 052a26.jpg
av monza
OM jag har laminerade sidorutor, kan jag ersätta dessa med vanliga härdade? Undrar då det verkar kärvt att hitta laminerade på skrotarna och priserna för laminerade är inte att leka med, ens för begagnade.

Rutorna som sitter i bilen nu, har en lite fördjupning, skåra som går i mitten när jag sänker ner rutan o kollar "kortsidan", är det laminerat?

Bilder kommer senare, ikväll.

Med vänlig hälsning.
av monza
StefanN skrev: Kan du skicka upp några bilder på det hela? Och på din märkning på rutan?
japp, bilder kommer ikväll.
Om jag inte minns fel så är det väl så att endast vindrutan är laminerad som standard. På sidorutorna är det tillval.

Förutom att de laminerade rutorna är tjockare och som sagt har en egen märkning så har rutorna på min bil en liten kant på ovansidan. Känns som två tunnare rutor som sammanfogats.
av sensonic
monza skrev:Rutorna som sitter i bilen nu, har en lite fördjupning, skåra som går i mitten när jag sänker ner rutan o kollar "kortsidan", är det laminerat?
Japp, laminerat. Om jag nu förstår dig rätt vill säga. Men en bild är ju grejen och du ser väl loggan oxå?

Om en vanlig härdad passar eller ej? Mät tjockleken med ett skjutmått. Borde inte passa i befintliga lister som sagts ovan.
Trasig ABS givare, men var?

Du behöver en bättre läsare.

Holy Moses. Tvättar varje dag j Har +100 par[…]

Re: Dörrlås under vintern.

Mycket vanligt. Fick precis förardörren […]

Har haft det riktigt kallt ute som lägst -35 […]