Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Sommarvikarien lär jubla en handdator med personlig inloggning så du lär kunna få reda på vem som har lämnat paketet.

Men de lär ju ändå va svårt o komma i efterhand o säga att de blivit en repa eller buckla eller nåt liknande. Postnordtomten lär ju bara säga att det fanns innan.
Droopy skrev:
Perra83 skrev:Usch nej!
Nån klåpare ska öppna min bagagelucka med sina handskar och sedan kasta igen luckan genom att dra handen över lacken på luckan, ALDRIG!! Räcker med att serviceteknikern och ev. en besiktningsgubbe kladdar på lacken.

Har iofs fjärröppnat huset för hantverkare... men det gick ju.

Herregud, det är en bil, ingen altartavla..........

Här har du lite fel Droopy är någon rädd om sin bil eller MC och har den/de som sitt största intresse så är det så här förstår du.
Kladdar någon annan på låt oss säga min HD så är det samma sak som att någon kladdar på nån annans tjej båda sakerna är alltså alvarliga saker således.
Användarvisningsbild
av Funk
Det där med matvaror är jag dock tveksam till. Fungerar ju bara bra om temperaturen är mellan -5 till +5 grader. Jag hade inte velat få mat levererad till en bil när det är 25 grader och gassande solsken. :wink:
Tydligen får man kylvarorna i en frigolitbox med kylklampar/torris enligt dom som provat.

/Thomas
av llesrof
Hur fungerar detta rent tekniskt? Hur kan de öppna min bil? Hur ställer sig försäkringsbolaget till sånt här? Om det nu finns teknisk utrustning för att ta sig in i en modern bil så känns inte steget att även kunna starta den långt bort. Och det hävdar ju försäkringsbolagen är omöjligt. Nu är det ju inte omöjligt eftersom det stjäls nya bilar, det vet ju alla utom möjligen försäkringsbolagen. Men nu finns det alltså officiellt en manick som man kan öppna andras bilar med.
Användarvisningsbild
av Funk
llesrof skrev:Hur fungerar detta rent tekniskt? Hur kan de öppna min bil? Hur ställer sig försäkringsbolaget till sånt här? Om det nu finns teknisk utrustning för att ta sig in i en modern bil så känns inte steget att även kunna starta den långt bort. Och det hävdar ju försäkringsbolagen är omöjligt. Nu är det ju inte omöjligt eftersom det stjäls nya bilar, det vet ju alla utom möjligen försäkringsbolagen. Men nu finns det alltså officiellt en manick som man kan öppna andras bilar med.
Lite svar finns här: https://incardelivery.volvocars.com/#/
Redan i dag kan man ju låsa/låsa upp upp bilen via oncall..

/Thomas
Användarvisningsbild
av joel80
Det fungerar bara med bilar som har VOC.. Och det använder såklart samma "teknik" som när man öppnar via mobilappen. Jag gissar på att man vid leveransdag kanske får godkänna ett öppnande eller så. Alltså, jag har väldigt svårt att tro att fraktfirmorna skulle ha tillgång till att öppna alla bilar när dom vill.. Det faller lite på sin egen orimlighet.
Och att någon fraktkille/tjej skulle få för sig eller ens ha kunskapen till att programmera egen nyckel och sno bilen... alltså.. Det blir inte så svårt att spåra den stölden.

Det här är ju lika lite ett problem eller troligt scenario som att byggjobbarna länsar ens hur när man har nån hemma och jobbar, eller att mekanikern snor bilen när man lämnar på service.
Jag tror inte heller på att budet från PostNord skulle stjäla värdesaker ur bilen (eller hela bilen). Däremot föreställer jag mig att det finns en risk att det "tipsas" om att "där står en xx med värdesaker i bakluckan", ungefär som när vi byggde vårat hus för ett tag sedan. Då hade jag hört rykten om att ligor stjäl vitvarorna efter leverans. Jag var tveksam men bestämde mig för att sova i det halvfärdiga huset första natten efter att vitvarorna hade kommit. Halv två på natten vaknar jag av ett en bil med skåpsläp kör in på uppfarten :-O)

När de såg att någon var i huset drog de iväg så fort att jag inte hann ta regnr. Hursomhelst, skrönan visade sig vara sann då en granne femhundra meter bort som också byggde nytt fick sina vitvaror stulna första natten efter leverans.
Användarvisningsbild
av EjS
Funk skrev:
EjS skrev:
Funk skrev:Min chef ingick I testgruppen med matleveranser till bil, hon var jättenöjd. Om jag skulle välja det för post, tja kanske, men det passar ju inte alla eftersom man kanske inte alltid är på samma plats hela dagen eller har bilen "inlåst" på t.ex firmans område.

/Thomas
Vi får mat levererad hem på tomten. Lite närmare kylskåpet....

Fattar inte meningen med servicen.
Att du inte behöver vara hemma och ta emot det som levereras... och att det inte lämnas på trappan så någon annan kan komma åt det..

/Thomas
Behöver inte vara hemma. Levereras i is-boxBild
3G släcks

Gjorde min senaste original service hos Volvo &Ari[…]

V90 läggs ner.

Mercan torde ha markfrigång som en gokart.

Nya Volvo XC70 PHEV

Vad tror ni om prisbilden i Europa? Startpriser p[…]

Skumt, tål att funderas på. Är de[…]