Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Funk
Min chef ingick I testgruppen med matleveranser till bil, hon var jättenöjd. Om jag skulle välja det för post, tja kanske, men det passar ju inte alla eftersom man kanske inte alltid är på samma plats hela dagen eller har bilen "inlåst" på t.ex firmans område.

/Thomas
Känns mest som en ploj eller reklamkupp då det bara riktar sig till ägare av nyare Volvo-bilar.
En annan har inte ens centrallås i brukisen. :wink:

Med tanke på hur Posten/Postnord strular och slarvar bort försändelser så ställer jag mig tveksam till en seriös satsning på detta. Är tyvärr mer regel än undantag att paket kommer fram med hål och andra skador från hanteringen. :roll:
Känns med andra ord inte alls bra att någon stackars anställd under tidspress ska slita upp bakluckan på min bil, kasta in paketet och åka därifrån efter att i bästa fall ha lyckats stänga luckan riktigt.

Stöld är nog en relativt liten risk ändå.
Lätt att spåra vem som gjort leveransen får man förmoda, och vem förvarar överhuvudtaget värdesaker i en bil?
Själv så har jag bara en näve mynt som skramlar runt i askkoppen, en laddsladd till mobilen samt dess hållare för vindrutan.
Och stereon är Volvo Original.

Bättre de satsar på ren hemleverans, eller varför inte fler och framförallt kompetenta utlämningsställen? Personalen (som springer mellan postdisken, speldisken och kassabandet medan köerna växer) har oftast inte en susning om något. Gäller att vara påläst och förberedd själv.
Sist jag hämtade ut ett rek. brev så fick kassörskan muta några skolbarn att cykla ikapp mig, för att säga att jag måste tillbaka för att skriva på något papper som hon visst hade missat! Seriöst...
En annan gång så fick jag med mig ett postförskott hem utan att behöva betala något. Och kolla leg, vad är det? Lämnar man över kortet med baksidan framme så vänder de inte ens på det utan scannar bara streckkoden.
Nog för att de flesta där säkert vet vem jag är, men ändå.
Användarvisningsbild
av EjS
Funk skrev:Min chef ingick I testgruppen med matleveranser till bil, hon var jättenöjd. Om jag skulle välja det för post, tja kanske, men det passar ju inte alla eftersom man kanske inte alltid är på samma plats hela dagen eller har bilen "inlåst" på t.ex firmans område.

/Thomas
Vi får mat levererad hem på tomten. Lite närmare kylskåpet....

Fattar inte meningen med servicen.
Användarvisningsbild
av Funk
EjS skrev:
Funk skrev:Min chef ingick I testgruppen med matleveranser till bil, hon var jättenöjd. Om jag skulle välja det för post, tja kanske, men det passar ju inte alla eftersom man kanske inte alltid är på samma plats hela dagen eller har bilen "inlåst" på t.ex firmans område.

/Thomas
Vi får mat levererad hem på tomten. Lite närmare kylskåpet....

Fattar inte meningen med servicen.
Att du inte behöver vara hemma och ta emot det som levereras... och att det inte lämnas på trappan så någon annan kan komma åt det..

/Thomas
Lövet skrev:Kostnaden för postnord att åka till en specifikt parkerad bil lär vara lika hög, om inte högre, än att köra till en hemadress. Så vad är poängen egentligen? Eller går alla runt och drömmer om att förvandla sin bil till en mobil brevlåda? Jag gör det inte i alla fall. Jag vet vart jag bor och tycker att posten gör sig alldeles utmärkt där.
Poängen (som jag ser) är att när posten skall leverera något hem så måste någon vara hemma och ta emot det. Jag jobbar 06.45-16.00 och har 30 min körning för att komma hem och jag har aldrig fått möjligheten att få hem något på kvällstid.
Tomas88 skrev:
Lövet skrev:Kostnaden för postnord att åka till en specifikt parkerad bil lär vara lika hög, om inte högre, än att köra till en hemadress. Så vad är poängen egentligen? Eller går alla runt och drömmer om att förvandla sin bil till en mobil brevlåda? Jag gör det inte i alla fall. Jag vet vart jag bor och tycker att posten gör sig alldeles utmärkt där.
Poängen (som jag ser) är att när posten skall leverera något hem så måste någon vara hemma och ta emot det. Jag jobbar 06.45-16.00 och har 30 min körning för att komma hem och jag har aldrig fått möjligheten att få hem något på kvällstid.
Det där med matvaror är jag dock tveksam till. Fungerar ju bara bra om temperaturen är mellan -5 till +5 grader. Jag hade inte velat få mat levererad till en bil när det är 25 grader och gassande solsken. :wink:
Eftersom utkörningstiderna är så uselt anpassade till de flesta så skulle jag bli glad om en reform skedde som innebar att utkörningspaket hamnar direkt på utlämningsstället istället för ett försök av leverans i hemmet, sedan tillbaka till basen för att dagen därpå hamna hos ombudet (i bästa fall, de kanske vill prova en utkörning till osv......)
Lägg paketjäveln hos ombud på en gång, sula iväg ett SMS till mig om att det finns där och allt är frid och fröjd.
Användarvisningsbild
av joel80
Jag gillar inte utlämningsstället jag får dras med. Det ligger dels inte vid närmsta butiken. Postnumret styr mig till till en annan butik, som ligger ca 7km bort istället för närmsta som ligger 3km bort. Sen är det alltid kö där.. och nu när det börjar närma sig julen är det ENORM kö där. Jag var tvungen att skicka iväg ett paket idag och fick stå och vänta i ca 20 minuter på min tur... Närmsta veckorna kommer den tiden att tredubblas.
(Nej jag överdriver inte! Man tar en väntelapp och sticker iväg och handlar annat på köpcentrat, och hoppas att man inte tajmar fel och kommer tillbaka precis efter att ens nummer varit.)
Om jag kan slippa ett par sånna väntestunder låter jag gärna någon ställa in ett paket i min bil.
Senast redigerad av 1 joel80, redigerad totalt 0 gånger.
Ja, det där fenomenet har jag själv fått dras med förr så mitt förra inlägg var högst egoistiskt med tanke på att mitt utlämningsställe för paket ligger 40 meter hemifrån. Rekommenderade brev hamnar däremot en tvingad bilresa bort.
20min köande är väl inte mycket att gnälla över :P I den här skithålan får man ofta vänta det dubbla... Och tala inte om juletider :roll:

Men väntar fortfarande hellre den tiden än att låta någon tjomme gå in i min bil... Bara tanken på att någon faktiskt KAN knata in i bilen, fullt lagligt, utan ens egna nycklar är ju oroväckande nog...
Någon nämnde lägenheter.. Och ja, jag är precis lika anti mot lägenheter där det finns en huvudnyckel. Skillnaden där är väl att man oftasts vet vem som har tillgång till denna nyckel, och inte bara "någon sommarvikarie på postnord" :roll:

Skumt, tål att funderas på. Är de[…]

V90 läggs ner.

Men det var trots allt ett SUV stuk på den[…]

Volvo V70 08 2.4d slö

Upptäckte nu att den sitter på andra si[…]

Kupéfläkten står still

Det kan komma in pinnar och annat i fläkten e[…]