Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
White skrev:Rent teoretiskt ska man i alla fall aldrig ha smörja på ett friktionsförband.
Jag har problem med att se hjulnav och fälg som ett friktionsförband. Skulle vilja kalla det för ett skruvförband. Vi har friktionsförband på jobbet (typ mellan en axel och ett kuggremshjul) och det ska smörjas med tunn olja när det monteras för det ska "nypa fast" ordentligt.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av White
lennarte skrev:
White skrev:Rent teoretiskt ska man i alla fall aldrig ha smörja på ett friktionsförband.
Jag har problem med att se hjulnav och fälg som ett friktionsförband. Skulle vilja kalla det för ett skruvförband. Vi har friktionsförband på jobbet (typ mellan en axel och ett kuggremshjul) och det ska smörjas med tunn olja när det monteras för det ska "nypa fast" ordentligt.

Mvh
Lennart
Det är ju både ett skruv och friktionsförband, liksom draget på en bil. Men vi kan ju diskutera detta till leda, så detta var mina sista ord i det här ämnet.
Var och en gör givetvis som den vill. :)
av LarsBd
Ett klämförbands uppgift är att ge tillräcklig friktion mellan de klämda ytorna, klämkraften kan ordnas genom skruvar, nitar, krympning eller liknande. Allt går ut på att ordna friktion mellan ytor.

På bilar med LH 2.4 sitter lambdasonden i […]

.. kan man verkligen ha sån otur att man l[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Hur ser denna process ut? Googla på ESQS

Idag har bilden varit på service, under 3K […]