Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av assar
Hej !

För några veckor sedan var jag på väg hem med min bil då den flippade ur totalt. Den tyckte att jag skulle serva SRS, och något annat (kommer inte ihåg vad) stereon slocknade, jag kunde inte använda körriktningsvisaren, instrumenteringen slocknade (hastighetsmätare, rubbet). Bilen gick köra, så jag fortsatte de sista 300m hem. Då kunde jag inte låsa bilen med fjärren, kupéfläkten gick inte stänga av. Ringde Vl
Volvo Assistans och fick bilen bärgad. Stod hos Volvoverkstaden i två veckor, de bytte CEM, utan resultat. Sedan byttes tydligen stereon, den ska tydligen ha orsakat felet, och jag fick slutligen hem bilen. Körde fem mil under drygt ett dygn, skulle åka till affären, då startar inte bilskrället igen. "Startförsök avbrutet" Ny bärgning. Grannarna skrattar....

Allt började egentligen i januari -07 (efter 29 ganska problemfria månader hos oss) då vägrade bilen starta, larmade om otillräcklig motorkapacitet (?) och bilen bärgades även då. Stod hos verkstaden och de rengjorde spjällhuset (tror jag det var) uppdaterade programvaror för en massa pengar.
Hur som helst, efter den uppdateringen har jag haft flera såna här avbrutna startförsök, med uppmaning att prova starta igen. Det har gått starta då, om än med lite besvär. Sedan har bilen gått ok ett tag och därefter samma grej.
Så nu ikväll, då den inte alls vill starta, trots två veckors vistelse på "sjukhus".
Jag och sambon har pratat högt (i XC90:n) om att byta ut den törstiga bilen mot en yngre, slankare och fräschare (läs fabriksny) XC70 D5, kan det ha sårat den... :wink: Allvarligt, vad ska jag göra. Någon som råkat ut för ett sånt här generalfel ?
Användarvisningsbild
av elmuppo
Min spontana gissning, något är fel på el-tillförseln i bilen.

Intressant är att det bara är bilen låghastighetsnät som krånglar,
alltså can-nätet inne i bilen.

Jag hade kollat upp batteriet samt laddström till batteriet.

Fick du någon lista på felkoder från verkstaden?

//Branx
Användarvisningsbild
av assar
Fick en lista från första besöket i januari, men jag har ingen lista från nu när de bytte CEM och stereon.
Användarvisningsbild
av assar
He he de hade missat att programmera den andra nyckeln när det bytte CEM. :) Och vi har två nycklar i omlopp hos oss så jag hade förstås fel nyckel nu häromkvällen.
Användarvisningsbild
av assar
Felet på min bil var att kontrollpanelen till stereon slog ut något system i bilen så att den inte gick att låsa, instrumenten slocknade fläkten gick inte stänga av mm.

När bilen stod på verkstaden så sade en ansvarig där att det skulle gå på maskinskadan eftersom den även täcker styrenheter...döm om min förvåning då jag fick ett telsamtal ett par veckor senare med beskedet om att "det gick på 23800:- totalt" och det inte gick på maskinskadan eftersom det inte var en motorstyrningskomponent. BAH
Jättekul besked, kan de verkligen göra så, borde man inte få ett kostnadsförslag som ska gälla ???
Användarvisningsbild
av Jan B
V70 -04 AWD.
6500 mil
Har varnat i flera månader om vä bakdörr öppen vid upprepade tillfällen
I lördags varning om bromsfel, inga blinkers, inget helljus, inga fönsterhissar,
alla instrument i botten.
I garaget omstart då fungerade allt men då kom SRS varning (Airbag)
Har varit och fått gjort felsökning och släckt felmedd. vi ska avvakta och se om det återkommer.
Det är verkligen rullande datorer
Användarvisningsbild
av RilleS
Jan B:
Förutom meddelandet om öppen bakdörr så hade jag exakt samma symtom på min förra V70 -01. Det felsöktes, släcktes felkoder och bytes moduler i omgångar. Slutligen bytte de vad jag förstod var huvudenheten i bilen, CEM ?, de fick i varje fall programmera in alla nycklarna igen och efter det fungerade allt fint. Meddelandet om öppen bakdörr kan nog lika gärna vara problem med dörrkontakten.
/Rille
av Moody
assar skrev:Felet på min bil var att kontrollpanelen till stereon slog ut något system i bilen så att den inte gick att låsa, instrumenten slocknade fläkten gick inte stänga av mm.

När bilen stod på verkstaden så sade en ansvarig där att det skulle gå på maskinskadan eftersom den även täcker styrenheter...döm om min förvåning då jag fick ett telsamtal ett par veckor senare med beskedet om att "det gick på 23800:- totalt" och det inte gick på maskinskadan eftersom det inte var en motorstyrningskomponent. BAH
Jättekul besked, kan de verkligen göra så, borde man inte få ett kostnadsförslag som ska gälla ???
Hur gick det, fick du betala hela beloppet för att lösa ut bilen?
Användarvisningsbild
av Jan B
V70 -04 AWD.
6500 mil
Har varnat i flera månader om vä bakdörr öppen vid upprepade tillfällen
I lördags varning om bromsfel, inga blinkers, inget helljus, inga fönsterhissar,
alla instrument i botten.
I garaget omstart då fungerade allt men då kom SRS varning (Airbag)
Har varit och fått gjort felsökning och släckt felmedd. vi ska avvakta och se om det återkommer.
Det är verkligen rullande datorer

Har nu fått CEM "Huvuddatorn" utbytt. 2000:- självrisk på maskinskadegar.
Det fungerar bra nu.
Man får avvakta och se framtiden an.
Användarvisningsbild
av Rogge-Johansson
assar skrev:Felet på min bil var att kontrollpanelen till stereon slog ut något system i bilen så att den inte gick att låsa, instrumenten slocknade fläkten gick inte stänga av mm.

en fråga bara...

När dom ringde och sa detta var bilen REPARERAD då eller skulle dom fixa den efter samtalet???

Så många faktorer som spelar in, här är ett exempel.

En kund kommer in till mig, kastar nonchalant nyklarna på bänken och säger -Fixa bilen...

En sån kund ringer man sällan upp om kostnader, man fixar till den bara :wink:

En annan kund ringde och ville boka in sin C70 cab på service, jag la upp arbetsordern på datorn och sa snällt...-vill du veta vad servicen kostar??

Varpå kunden med en otrevlig och tyken ton säger.

-Jag skiter väl i vad det kostar bara du ger mig en tid :o

(tror ni jag ringer upp den kunden om jag hittar några fel under servicen och undrar om jag ska reparera det samt speca upp priser???)

Fast ofta när man hör såna här historier så hör man sällan hela sanningen, alla här inne hör bara den förbannade kundens version, inte vad som har sagts innan.

Som alla vet så har människan en tendens att vrida saker och ting till sin egen fördel :wink: (obs så är inte fallet alltid givetvis)

En av dom största tabbarna man kan göra är att säga till en kund.

-Jajamensan det går på garantin (utan att ha kollat upp ALLA fakta)
Då står man där sen med k.... i brevlådan och hela dan är förstörd :*O/

Efter 20 år på volvo så kan jag komma till jobbet i tron att man har hört allt som kan hända en kund och hans bil, men en sak är säker.
Det har man inte :P
plastic restorer eller ommålning

som Kalle skrev, tvätta rent, och om du har t[…]

Motorhuvsjustering

Rostlagning av innerskärm med fäste till[…]

Däck dimensioner

Kanske vore bättre att återbörda l[…]

Kul! Det drar ihop sig! :-D (Tack för pake[…]