Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av vrålvolvon
Hej!

min 850 GLE -93 drar 1 liter på 400 mil vilket jag tycker är mycket, finns det nått man kan göra åt det?

MVH/Nicklas.
av bytoken
Fyll på mer olja :lol:
Ryker den när du startar? ryker den när du kör? luktar avgaserna olja? läker den olja?
Tror inte volvo anser att det är allvarligt före den tar 1L på 100 mil, om jag kommer ihåg rätt.
av marcusjj
Jag har en 855 SE -94 som gått 33000mil och den drar nog runt litern olja på 100-200mil. Har gjort de sen ja köpte den men jag fyller vackert på :)
Vilket brukar vara de största felet till mycke oljeförbrukning?
Användarvisningsbild
av vrålvolvon
tjena!

nope den läcker inte, den rycker inte överdrivet... så då kan jag dra den slutsatsen att det inte är nått fel på oljeförbrukningen på min bil? kör med OKQ8 delsyntet motorolja iaf =)

/Nicklas
av *pettson*
vrålvolvon skrev:tjena!

nope den läcker inte, den rycker inte överdrivet... så då kan jag dra den slutsatsen att det inte är nått fel på oljeförbrukningen på min bil? kör med OKQ8 delsyntet motorolja iaf =)

/Nicklas
En del modeller hade problem med oljeringarna. Och kan uppdateras med nya typen av oljering för att minska förbrukningen. Samt då att man under samma jobb byter ventiltätningarna för minsta förbrukning.
Dessa jobb ger bra besparing men ger tyvärr ett hål i plånboken om man inte kan fixa det själv eller på fritid.
Användarvisningsbild
av vrålvolvon
Tjena!

okj, men vart sitter dessa oljeringar och ventiltätningar då?, och hur mycket skruvning är det för att byta detta?

Hur vet man att det är det som är orsaken då?, går det att se på nått vis?

och hur mkt kosstar grejorna?

MVH/Nicklas.
av Zigge
vrålvolvon skrev:Tjena!

okj, men vart sitter dessa oljeringar och ventiltätningar då?, och hur mycket skruvning är det för att byta detta?

MVH/Nicklas.
Oljering sitter på kolven, ventiltätning sitter runt venilstyrningen I toppen... ventiltätningar kostar en tia styck du behöver 10 alt 20 beronde på motortyp då, ringarna får man nog en sats för en tusing gissar ja på
av *pettson*
vrålvolvon skrev:Tjena!

MVH/Nicklas.
Tja som det är berättat innan..
Oljeringar på kolvarna och tätningar i toppen.

Innefattar ganska mycket skruvande..
Du får plocka av toppen och ta isär den för att vara seriös vid tätningsbytet.
Samt då ta ned oljetråget och lossa lagren. Ta upp kolvarna och byta ringarna. OBS man byter ENDAST oljeringarna eftersom kolvringarna är inslitna och klara så att säga.
Tidsmässigt tar detta en stund och man bör vara en van mekare.
Det är INTE lätt att se tyvärr utan att öppna motorn..

Volvo går dåligt så det gör[…]

GLT på en 2.0t?

Har bekymmer med att min 2.0t från 2003 bete[…]

Tourer rymmer ju över 600 liter med stolarna […]

Visa din semesterbil(d)

Semester... Är man pensionär kan man &ar[…]